Kiusaako kilpirauhanen?

Hormonit ovat elimistömme kemiallisia viestinviejiä, kuin oma sisäinen postijärjestelmä. Ne erittyvät umpirauhasissa, esimerkiksi kilpirauhasessa, tavoitteenaan kehon tasapainon ylläpito. Hormoniepätasapainossa ongelmia alkaa kasautua pikkuhiljaa ja lopputulos voi olla samanlainen, kuin jos arkielämässä lähettämäsi viestit ohjautuisivat aina väärälle vastaanottajalle tai katoaisivat kokonaan matkalla.

Hormoneja on valtava määrä ja ne toimivat yhteistyössä, mutta keskitytään tällä kertaa vajaatoiminnan näkökulmasta kilpirauhashormoneihin, joiden tehtävä on pitää aineenvaihduntasi aktiivisena. Minulla on 20 vuoden kokemus kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Sopivaa hoitotasapainoa etsittiin yli 10 vuotta ja toisinaan oireet vaivaavat edelleen. Pelkkiä laboratoriotuloksia tuijottamalla balanssia ei olisi koskaan saavutettu. Matkan varrella paino ehti nousta sairaalloisiin lukemiin ja pudota tästä yli 70 kiloa. Tasapainoilu jatkuu edelleen.

Joskus diagnoosin saaminen saattaisi tuntua helpommalta kuin ison elämäntapamuutoksen tekeminen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on saanut eräänlaisen muotisairauden aseman ja joskus diagnoosin saaminen saattaisi tuntua helpommalta kuin ison elämäntapamuutoksen tekeminen. Diagnoosia halutaan syyttää omasta kurjasta olosta, vaikka syy voikin olla muualla tai monen tekijän summa. Diagnoosin saaneenakin kannattaa suunnata huomio omiin elämäntapoihin, sillä niitä parantamalla saatat saavuttaa lääkitystä suuremman vaikutuksen.

Kilpirauhasen toiminnalle myrkkyä ovat liian kovat dieetit, jojo-laihduttaminen ja stressi. Näillä ”keinoin” sain aikoinaan oman hormonitoimintani sekaisin. Syömällä riittävästi, säännöllisesti ja monipuolisesti voit olennaisesti vaikuttaa hormoneihisi. Jatkuva energiavaje, aliravitsemus ja liian kova treeni heikentävät kilpirauhashormonien toimintaa ja lisäävät kehon kokonaisstressiä kortisolitasoja nostaen. Elämäntapamuutoksissa pikavoittojen hakeminen kannattaa siis unohtaa ja tehdä maltillisia, kestäviä muutoksia.

Kilpirauhasen toiminnalle myrkkyä ovat kovat dieetit, jojo-laihduttaminen ja stressi. Pystyt vaikuttamaan sairauden puhkeamiseen osittain elämäntavoillasi.

Viikon yllätys: Kilpirauhasen toiminta voi olla lievästi hidastunut ja saatat kärsiä monista oireista jo ennen kuin veriarvojen mukaan diagnosoidaan vajaatoiminta. Voit tehdä tarvittavia muutoksia elämäntapoihisi jo tässä vaiheessa ja edesauttaa aineenvaihduntaasi. Lopeta jatkuva laihduttaminen, vähennä stressiä, huolehdi riittävästä energiansaannista ja suolistosi kunnosta sekä nauti ravinteikasta ruokaa.

Viikon kohokohta: Laboratorioarvoja tutkittaessa on hyvä muistaa, että viitearvot eivät tarkoita jokaiselle meistä optimaalisia arvoja. Vajaatoimintaa tutkittaessa yleensä tarkastetaan arvot TSH, S-T4V ja S-T3V. Osa voi hyvin viiterajojen keskivaiheilla, toinen rajamailla. Luota omaan tuntemukseesi ja jos et voi voi hyvin, pyydä lisätutkimuksia esim. hormonin muuntumiseen ja vasta-aineisiin liittyen.

Viikon vinkki: Vajaatoiminnan kaltaisia oireita voi aiheuttaa myös mm. raudanpuutos tai stressi – ja näillä on yhteys kilpirauhasen toimintaan. Raudan puute on kaksi kertaa vajaatoimintaa yleisempää ja sillä on täysin samat oireet. Raudanpuutoksesta ei pelkästään kerro hemoglobiini, sillä elimistösi on saattanut käyttää rautavarastoja liikaa ennen kuin tämä näkyy hemoglobiiniarvoissa.