Koska olet viimeksi käynyt mielen kuntosalilla?

Viime vuosina meitä on opetettu panostamaan paljon liikuntaan, ravintoon ja lepoonkin. Mieli kaipaa huoltamista kuten kehokin. Mielen hyvinvointi tarkoittaa kykyä osallistua, tehdä työtä, kiinnostua, rakastaa, tuntea ja huolehtia itsestään. Jos ei hoida mielenterveyttä, ei jaksa pian hoitaa fyysistä kehoakaan.

Mielen hyvinvointia voi ja kannattaa treenata. Teet sitä varmasti huomaamattasikin – lenkki luonnossa, jooga, avantouinti, digipaasto, ystävän seura, joutilaisuus, uuden oppiminen.. Usein asiat, jotka tuntuvat hyvältä, myös parantavat mielenterveyttä.

Opettele pysähtymään ja kuuntelemaan itseäsi. Mieti, mihin käytät aikasi ja mikä on riittävää. Jos teet koko ajan enemmän kuin ennen, mieli ennen pitkää väsyy. Harrastukset tuovat iloa, mutta nekin voivat muuttua suorittamiseksi. Harjoita itsetutkiskelua ja pohdi arvojasi. Elätkö arvojesi mukaista elämää, joka lisää mielenterveyttä?

Jos haluat saada uutta elämääsi, tee sille tilaa opettelemalla irtipäästämään jostain vanhasta. Ehkä jokin ihmissuhde syö energiaasi? Tulisiko opetella sanomaan ei ja lakata miellyttämästä muita?

Suurin mielen kuntosalin oppitunti minulle on edelleen armollisuus itseäni kohtaan ja suorittamisesta irtipäästäminen. Harjoittelen muistamaan, että minä riitän, juuri sellaisena kuin olen.