Repsahduksista joustavaan syömiseen

Tiukalla ruokavaliolla ja ankaralla syömisen rajoittamisella onnistutaan yleensä pudottamaan painoa, mutta valtaosalla laihduttajista paino nousee dieetin jälkeen takaisin. Kuurin jälkeen palataan entisiin tapoihin asteittain tai kunnon rysäyksellä, sillä pikakuurin aikana ei ole keskitytty syihin, vaan seurauksiin. Huono kunto tai ylipaino ovat vain seurausta jostain, joten pureudu painonhallinnan ohella myös niihin tekijöihin, jotka ovat johtaneet nykytilaan. Nopean painonpudotuksen keinot eivät siis toimi pitkäaikaisessa painonhallinnassa, vaan ankara syömisen tarkkailu voi olla pikemminkin ongelma kuin ratkaisu kilojen kanssa kamppaileville.

Tuoreiden tutkimusten mukaan psykologinen joustavuus ja hyväksyntätaidot helpottavat painonhallintaa. Kun syömistä rajoitetaan liikaa, ruoka ja herkut voivat alkaa näyttää entistä houkuttelevimmilta. Ensimmäinen askel joustavaan syömiseen voi olla opetella suhtautumaan ”repsahduksiin” uudella tavalla ja herkuttelemaan kohtuudella.

Joustava syöminen edellyttää hyvää syömisenhallintaa. Mistään ei ole tarve kieltäytyä kokonaan, kunhan määrät pysyvät kohtuullisina. Herkkuja ei syödä nälkään hotkimalla, vaan hyvällä omatunnolla, kun muuten olet ensin huolehtinut säännöllisestä ja monipuolisesta ravinnosta. Herkkuja ei myöskään syödä tunteisiin, varsinkaan turruttamaan negatiivisia tunteita.

Joustava syöminen ei myöskään tarkoita sitä, että rajoituksia ei olisi laisinkaan. Kovan nälän iskiessä tekee varmasti mieli ”nopeaa” energiaa, mahdollisimman rasva- ja sokeripitoisia ruokia. Nämä mielihalut ovat fysiologisesti järkeviä evoluution jäänteitä, mutta nyky-yhteiskunnassa energiapitoista ruokaa on tarjolla milloin vain. Älä siis sokeasti usko mielitekojasi ja tunteitasi, vaan opettele sietämään myös elämään olennaisena osana kuuluvia epämiellyttäviä tunteita. Ajattele vaikkapa työelämääsi tai parisuhdettasi – mitä niistä tulisikaan, jos haksahtaisit jokaisen mielitekosi perään? 

Viikon yllätys: Tiesitkö, miksi painon jojottelu on haitallista? Jojottelulla tarkoitan sitä, että tiukkien kuurien ansiosta paino välillä putoaa ja entisiin tapoihin palattua se nousee korkojen kera. Elimistömme on evoluution myötä oppinut suojautumaan nälänhätää vastaan. Jokainen painonpudotus opettaa kehoamme pitämään rasvavarastoista kiinni entistä tiukemmin – ja joka kerran jälkeen painon pudottamisesta tulee vaikeampaa.

Viikon kohokohta: Laita asiat perspektiiviin! Pulla tai suklaapatukka viikossa tarkoittaa energiana n. 250 kaloria. Pienikokoinen nainenkin kuluttaa viikossa reippaasti yli 11 000 kaloria, jolloin kyseisen herkun osuus tästä on n. 2 %. Kun kokonaisuus on kunnossa, voit energian puolesta hyvin opetella herkuttelemaan hallitusti ja sallitusti.

Viikon vinkki: Opettele muokkaamaan mielikuvasi repsahduksesta. Olet viikon aikana tehnyt kymmeniä, todennäköisesti satoja hyviä terveyttäsi ja hyvinvointiasi tukevia päätöksiä. Jos ”sorruit” mieliteon ohjaamana herkuttelemaan ja koet siitä huonoa omatuntoa muista, että se oli vain yksi huono valinta, yksi askel polullasi taaksepäin. Miksi siis iskeä hanskoja tiskiin sen sijaan, että jatkaisit siitä, mihin jäit?