Supersuoriutujasta paremmaksi palautujaksi

Jos sinulta kysyttäisiin mitä kuuluu, miten vastaisit? Liian usein nykyisin vakiovastaus on ”Kiirettä pitää”. Kiireisyydestä on tullut menestyksen merkki, vaikka voisi ajatella toisinpäin: jatkuva kiire kielii ontuvasta ajanhallinnasta ja kyvyttömyydestä priorisoida asioita. Voisimmeko ottaa enemmän mallia arkeemme huippu-urheilijoiden superkompensaatiosta? Menestystä syntyy yhdistämällä viisaasti rasitusta, ravintoa ja lepoa. Hyvällä tasapainolla vältetään ylikuormitustila ja suorituskykymme kehittyy kovastakin rasituksesta huolimatta.

Nykyarki vaatii entistä parempia palautumistaitoja. Teknosaaste ja älylaitteiden jatkuvat ilmoituksetkin kuormittavat meitä uudella tavalla. Huomiomme herpaantuu, palautumisen kannalta tärkeät lepohetket tai keskittyminen töihin katkeaa usein täysin merkityksettömän ilmoituksen vuoksi. Päivittäin prosessoitavan informaation määrä kuormittaa aivojamme ylikuormituksen partaalle.

Työskentelen valmentajana asiakkaiden kanssa, joilla on tavoitteena painonhallinta, kehonmuokkaus tai parempi jaksaminen. Joskus motivaatio tehdä muutoksia on korkea, mutta paukut ja aika eivät tunnu riittävän. Parempien valintojen esteenä on stressaava elämäntilanne, ikään kuin välitila, jossa ei olla täysin burnoutissa, mutta ei voida hyvinkään. Tällainen hyvin yleinen ”sinnittelevä jaksaminen” rokottaa elämänlaatua ja arjesta tulee suoriutumista päivä kerrallaan.

Painonhallinnan kannalta stressi on erityisen huono juttu. Se etäännyttää normaalista näläntunteesta, kasvattaa mielitekoja, sekoittaa ateriarytmiä, lisää tunnesyömistä ja sekoittaa hormonitoimintaa. Voimavarat parempiin valintoihin ovat vähissä ja ratkaisua yritetään helposti hakea väärästä paikasta, itsekurista, mutta heikkoa jaksamista ei vain voi kompensoida ruuvia kiristämällä.

Loputon kiire on ontuva selitys itsensä jatkuvalle laiminlyömiselle. Voit vaikuttaa kiireeseen omilla valinnoillasi ja asennoitumisellasi. Yrittäjän arjessa joudun jatkuvasti muistuttamaan itseäni riittävästä palautumisesta. Apua elämänmittaisella matkalla supersuoriutujasta paremmaksi palautujaksi olen löytänyt mm. joogasta ja FirstBeat-hyvinvointianalyysista. Tärkeintä on omien voimavarojen ja rajojen tunnistaminen. Keskityn asioihin, joihin voin itse vaikuttaa ja priorisoin ankarasti. Pyrin kaikin keinoin turvaamaan riittävän unen ja varaan aikaa arjessakin asioille, joista nautin.

Olen itse viime viikolla uusinut reilun parin vuoden takaisen FirstBeat-mittaukseni ja saan tulokseni tällä viikolla. 2,5 vuotta sitten palautumiskykyni oli erinomainen ja nukuin hyvin. Mielenkiinnolla odotan uusia tuloksiani - takana on nyt edellismittauksesta kulunut aika yrittäjyyttä ja olen tuona aikana joutunut todellakin opettelemaan palautumistaitoja ihan uudella tavalla. Jaan teille tulokseni ja johtopäätökseni niistä ensi viikolla!

VIIKON VINKKI: FirstBeat-hyvinvointianalyysi auttaa konkreettisesti selvittämään, kuinka kehosi reagoi arjen erilaisissa tilanteissa ja miten palaudut pitkin päivää ja yöunien aikana työstä, kuntoliikunnasta ja arkiaskareista. Mittaus seuraa n. 3 vuorokauden ajan sykevälivaihteluasi ja lopputuloksena saatava hyvinvointianalyysi kertoo kehon voimavaroista. Opit löytämään itsellesi sopivan tasapainon kuormituksen ja palautumisen välille.
VIIKON YLLÄTYS: Stressi on yksi eniten painonhallintaa rapauttavista tekijöistä. Stressaantuneena ei vain jaksa miettiä syömistä, suunnitella ostoksia ja valmistaa ruokaa etukäteen. Hormonitoiminta ja rasva-aineenvaihdunta kärsivät. Riittävä uni on myös yksi tehokkaimmista painonhallinnan keinoista. Jos sinulla on painonpudotus tavoitteena, niin lisää puoli tuntia yöuneesi kuukauden ajan ja huomaat positiivisen vaikutuksen!
VIIKON KOHOKOHTA: Mikropalautuminen: lyhyet tauot säännöllisesti pitkin päivää ovat tutkitusti tehokas ja helposti toteutettava keino palautua. Ota tavaksi pitää 1-3 minuutin tauko noin tunnin välein. Nosta jalat pöydälle kahvikupposesta nauttien, vietä hetki venytellen tai vain hengitä syvään silmät suljettuna. Joogasta tuttu Shavasana, kuolleen miehen asento selällään maaten ja hengityksen virtaan keskittyen rentouttaa koko kehon ja rauhoittaa hermostoa.