Designnosteessa - taas

Inspiroiko sisustaminen? Rakastatko muotia? Haluaisitko haastaa oman luovuutesi? Mikäli viikonvaihteessasi on sijaa ex tempore -menoille, lähde ennakkoluulottomasti seikkailemaan Helsinki Design Weekille.

Blogiani lukeneet ovat saattaneet jo huomata, että yksi intohimoisimmasta harrastuksistani on sisustaminen. Luen paljon sisustuslehtiä, ja työkontaktien sekä sukulaisverkoston kautta olen myös saanut tutustua erilaisiin visuaalisuuden ammattilaisiin niin ideoijista "näkyjen" toteuttajiin. Tällaisten luovien ihmisten joukossa on aina ihana olla: uutta synnytetään kipinöivällä ilolla, joka sulattaa viimeisetkin otsakurtut.

Eero Aarnion ihku Kuplatuoli. Tämä yksilö olisi irronnut 2 900 eurolla, mutta tuolin listahinta on lähes 5 000 euroa.

Mikäli tähdet olisivat osuneet kohdalleen, olisin voinut ryhtyä sisustusarkkitehdiksi. Valitettavasti en kuitenkaan ollut riittävän lahjakas piirtämisessä tai matemaattisilta taidoiltani. Uskokaa tai älkää, mikäli erilaisiin ammatinvalintatesteihin on uskominen, työ kuitenkin sopisi minulle ja vielä varsin hyvin. Ei siis ole ihme, että ikuinen estetiikan, visioinnin ja luovuuden kaipuuni täytyy kanavoida johonkin. 

Design Marketilla on vieraillut vuosittain lähes 25 000 kävijää. Myös tänä syksynä väki kirmasi löytöjen perässä.

Parhaillaan käynnissä oleva Helsinki Design Week on pohjoismaiden suurin muotoilufestivaali. Vuosittain aina syyskuussa järjestettävä tapahtuma promoaa muotoilun uusien virtausten lisäksi muotia, arkkitehtuuria ja kaupunkikulttuuria.

Mikä väri kutsuu sinua luokseen?

Monissa somepostauksissa vilahtanut, Kolmen sepän patsaan verhonnut ranskalaisen Plastique Fantastiquen jättikupla jää varmasti elämään yhtenä tämän vuotisen Design Weekin ilmentymänä: se kannustaa suomalaiset tarkastelemaan tuttuja paikkoja uudesta näkökulmasta, kommunikoimaan aktiivisemmin keskenään ja luottamaan mielikuvituksen muutosvoimaan. Näihin pyrkimyksiin sopiva ”Better - Paremmin” -teema kannattelee myös yli 200 muun tapahtuman voimalla koko kaupunkiin levittäytyvää festivaaliviikkoa.

Harmillisen aikaisin alkaneen flunssa-aallon seurauksena saatoimme tehdä vain pikaisen kurkistuksen muotoilun ja muodin maailmaan vierailemalla viime viikonloppuna koko Kaapelitehtaan valloittaneella Design Marketilla. Rakastettu, jopa legendaarinen varastomyyntitapahtuma oli koonnut tehdashallien käytäville ennätykselliset 200 myyjää, jotka edustivat niin kansainvälisesti tunnettuja muoti- ja sisustusbrändejä kuin kotimaista tuotantoa. Monet suunnittelijat olivat itse eturintamassa tapaamassa asiakkaita, kuten suunnittelutiimi Saana ja Olli. Minusta se kertoo lujasta luottamuksesta omaan osaamiseen, tuotteiden korkeaan laatuun sekä niiden ajattomuuteen.

Saanan ja Ollin myyntipöydän luona kävi kuhina. Suunnittelutiimi ammentaa inspiraatiota tuotteisiinsa menneen ajan suomalaisesta elämästä.

Lähelle taitaa olla pitkä matka. Näin saatan sanoa, sillä tieni kulki yhdennettätoista kertaa järjestetylle Design Marketille ensimmäistä kertaa nyt, kun en enää "huushollaa" pysyvästi pääkaupunkiseudulla. Mainos tapahtumasta löytyi sattumalta: päädyin Faceuutisen uhrina (tai kohteena) Eero Aarnion tuotantoa hypettäville sivuille, joilla kannustettiin hankkimaan designklassikoita tältä nimenomaiselta markkinapaikalta.

Kartellin valkoiset kaunottaret.

Tavarakirjo Design Marketilla oli isolla v:llä VALTAVA. Pikainen pyrähdys torilla ei siis ole mahdollinen, ellet tarkasta aluekartalta etukäteen etsimäsi merkin myyntipisteen koordinaatteja. Tarjolla on ensinnäkin muotia koko perheelle: vaatteita, kenkiä, koruja, hattuja, huiveja ja hanskoja. ”Pesän rakentajille” löytyy huonekaluja, valaisimia, mattoja ja tekstiilejä sekä kattaus erilaista piensisustustavaraa, kuten kelloja, printtejä, keramiikkaa ja keittiövälineitä. Huokuttelevaa valikoimaa täydensivät tänä syksynä vielä Design Marketin oma kukkatori ja paperikauppa. 

Postereita, kortteja, muistivihkoja ja muuta paperitavaraa oli huokuttelevasti esillä Papershopin värikkäällä myyntipöydällä.

Tavarapaljouden keskellä oli ilahduttavaa huomata, kuinka Design Market tarjoaa vuosittaisen markkinointi- ja myyntifoorumin niin pienille kuin suuremmille, jo kansainvälisestikin nimeä saavuttaneille merkeille. Samujin ja Ivana Helsingin rinnalla omaa tuotantoaan esittelivät esimerkiksi Tytti Lindström, jonka hopeiset korut ovat paitsi omaperäisiä myös uskomattoman taidokkaasti toteutettuja. Jumiuduin myös Designverstas Omanan luo: heidän messinkisenä hohtanut, särmikäs Timanttinsa oli niin houkutteleva, että melkein lankesin tekemään heräteostoksen. Jäin kuitenkin miettimään lampulle sen henkeen sopivaa ripustuspaikkaa, joten kaunokainen päätyi luultavasti varsin pian jonkun toisen estetiikan ystävän ostoskoriin.

Timanttilamppu tuo mieleen perinteisen himmelin.

Rakastan toreja ja pop up -myymälöitä, joiden tavaratarjonta on virkistävä vastaisku alati kiihtyvälle, ja usein melko kertakäyttöiselle massatuotannolle. Vaikka Design Marketin tuotteet olivat ketjukauppojen valikoimaan nähden hintavia, moni käsityöläinen ja suunnittelija oli ostajien iloksi lätkäissyt esineisiinsä kohtuulliselta vaikuttavan hintalapun. Toki kyseessä oli poistomyyntitapahtuma, mutta siitä huolimatta torilla saattoi tehdä edullisia, ja myös erikoisia löytöjä. Ostospäätöksen hetkellä helpottaa, jos olet yhtään kartalla siitä, mitä vastaavista normaalihintaisista tuotteista pyydetään sisustuskaupoissa tai muilla jälleenmyyjillä. Esimerkiksi Kartellin hopeisen Componibili -mallikappaleen olisi saanut Design Marketilta reilu sata euroa ovh:ta edullisemmin.

Lahtelainen muotoilu- ja huonekalualan toimija MUOTO2 valmistaa koivuisia Kiekko -kelloja.

Tarkempi tutustuminen tuotteisiin vaati sitkeää jonottamista useilla myyntipaikoilla, ja tuhansien innokkaiden designfanien aiheuttama ryysis laski väkisin omaa, uudesta happeningista etukäteen kohonnutta tunnelmaa. Ryysis puski päälle suoraan Kaapelitehtaan ulko-ovella, vaikka esimerkiksi lastenrattaat oli velvoitettu jättämään niitä varten sisäpihalle rakennettuun parkkiin. Olimme paikalla kello 12 eli noin tunti Marketin avautumisen jälkeen, ja varsinkin reunimmaisilla kävelykujilla sai puskea kyynärpäätaktiikalla eteenpäin. 

Näiden Tin Canien materiaalina oli hyödynnetty käytettyjä säilyketölkkejä.

"Luovuus on tarttuvaa ja sitä on hyvä jakaa myös muille." Näin luki Pinterestissä, ja tätä ohjetta noudattamalla voit saada Design Weekista paljon irti myös ilman paksua lompakkoa. Minullekin tarttui Marketilta matkaan roppakaupalla hauskoja ideoita, ja ennen kaikkea tietoa niistä lukuisista toimijoista, joita kotimaamme kartalle on putkahtanut. Paitsi että tämä pitää yllä jatkuvaa innostustani muotoiluun ja muotiin, se ilahduttaa myös kansantaloudellisesti. Omalla osaamisella ja erityistaidoilla voi pärjätä, eikä menneeseen kannata tuijottaa. Kotimaisen tekstiiliteollisuuden alamäki toivottavasti oli ja meni.

Design Weekin päätöspäivien ohjelmassa ovat  esimerkiksi kauniisiin arkkitehtuurikohteisiin ja sisätiloihin ovet avaava Open House Helsinki, lastenbrändien uutuusmallistoja tarjoava Little Market sekä Habitare, joka liputtaa kollektiivisen kodin puolesta. 

Viihtyisää viikonvaihdetta!

Ruudun takaa <3 Marinella