Autossa part II


Turvaistuinta metsästäessäni selasin eri nettisivuja paljon ja ehdottomaksi lemppariksi nousi Britaxin Dualfix 360° kääntyvä istuin. Mutta meidän ostokriteerit eivät olleet ulkonäkö tai hienot erityisominaisuudet vaan hinta-laatusuhde. Tai siis mahdollisimman hyvää mahdollisimman halvalla.

Dualfixin ominaisuuksista kääntymisen ja kallistumisen lisäksi arvostin sen käyttöikää tai siis kiloja 0-18kg. Eli vastasyntyneestä noin neljä  vuotiaaksi. Hintaa istuimella on kuitenkin suunnilleen 500e mikä ei mitenkään päin taivu minun lompakolle niin unohdetaan tämä. 

Meidän mammaporukassa ensimmäiset ovat jo kaukaloista hypänneet istuimeen ja vinkkailleet alennusmyynneistä samoin netissä kaikki mainokset pomppaa silmille ja varsinkin kaikki lastentarvike alet. Ja niin mainosti facebook jonkun kaverini tykkäyksen perusteella Babytownia ja heillä turvaistuin alea. Uteliaana tietysti kävin selaamaan ja yllätin itsenikin kun lopulta tilauksen tein heti samana iltana, eli viime viikon perjantaina. Sen verran arvoin että soitin äidilleni ja sen jälkeen serkulleni jolla on kokemusta kolmen lapsen turvaistuimista, merkki kun oli itselleni vieras.


Tiistaina sain matkahuollolta saapumis ilmoituksen ja tottakai oli pakko päästä hakemaan paketti heti! Ensi kosketuksen perusteella Tuhina tuntui viihtyvän istuimessaan hyvin.


Istuin  on Chipolino Giro väriltään koko musta, sen sai päättää puoliskoni. Girossa on kaksi kolmesta Dualfixissa mainitsemistani ominaisuuksista nimittäin käyttö ikä 0-25kg eli n. 0-7 vuotta ja matkustusasennon kallistus vaihtoehtoja 3. Meidän tapauksessa plussaa on myös turvavyökiinnitys, koska en löytänyt autostamme isofixkiinnityksen ankkureita, vika voi toki olla etsijässäkin.

Istuimessa on viisipiste valjaat ja hyvät pehmusteet. Vyöt on asennettu keskimmäiselle korkeudelle eli vieläkin pienemmän vauvan voisi helposti laittaa istuimeen. Selkä menosuuntaan asennettuna käytetään ainoastaan kallistusasentoa 4 joka näyttää samanlaiselta kuin kaukaloidenkin asento.


Pään tuki on tukeva, kädelle tuntuu yllättävän kovalle, mutta päällä oikein hyvältä, testasin itse. Istuimessa on lisä pehmuste joka supistaa kivasti ja taas on helppo kasvattaa istuimen kokoa kun lapsi kasvaa. Aluksi lapsi matkustaa selkämenosuuntaan istuimen omilla 5piste vöillä kiinnitettynä sitten kasvot menosuuntaan omilla vöillä ja lopuksi auton omilla kolmepiste vöillä köytettynä. Sellainen pelkkä koroke istuin ei varmasti budjettia kaada sitten kun tämä istuin aikanaan jää Tuhinalle pieneksi.

Istuimen pohjassa on palikka joka käännetään jalkojen alle selkämenosuuntaan asentoa varten ja selkään päin kasvot menosuuntaan päin matkustaessa. Nelos kallistusta ei saa kasvot menosuuntaan päin matkustaessa. Tässä kohdassa ihmettelin hetken miksei istuinta saa nelosella kunnes kuvista  tajusin että se palikka pitää kääntää. Miinusta siis sen verran että ohjevihkonen on pieni eikä suomenkielinen. Engalannilla ja kuvilla pitää pärjätä.


Kiinnitettiin istuin autoon vasta torstaina ja herkkujen haku reissulla koeajettiin istuin, perjantaina aamupäivällä Tuhina otti reilun tunnin päikkärit autossa, joten oletan että neitikin on ihan tyytyväinen valintaan.

Turvavyökiinnityksessä on yksi huono puoli, nimittäin kun se olkavyö on nyt sitten tiellä yrititpä nostaa sitten vyön yli tai laittaa ali, mutta senhän voi laskea pois tieltä ilman että se löysyttää lannevyön kiristystä istuimessa, kiristyslukon ansiosta.


Apua milloin Tuhina oikein kasvoi näin isoksi!