VILLIYRTTILEVITE

Kuinka moni on joskus hyödyntänyt luonnon tarjoamia kasveja? Äitini on innostunut tutustumaan villiyrtteihin ja kokeilemaan erilaisia reseptejä hyödyntäen pääosin maitohorsmaa, nokkosta sekä poimunlehtiä. Pikkuhiljaa olen itsekin alkanut innostumaan näistä. Etenkin, kun olen kuullut päivästä toiseen niiden hyödyistä. Esimerkiksi magnesiumia, rautaa, kalsiumia ja C-vitamiinia saa nokkosesta todella paljon. Tiesitkö, että voit käyttää nokkosta esim. smoothieissa, munakkaassa tai pinaattikeitossa? Maitohorsma on puolestaan erinomainen parsan korvaaja ja poimunlehdet tuovat lisämakua salaatteihin. 

Paras keruuaika on näin touko-/kesäkuun aikana, joten tämän pienen infopaketin innoittamana kehotankin jokaista nappaamaan käsineet käsiin ja kumpparit jalkaan. Metsästä tai asutuksen vierestä löytyy varmasti puhtaimmat ja parhaimmat villiyrtit! :) 

Villiyrttilevite 

  • voikukan lehtiä 
  • poimunlehtiä
  • (metsämansikan lehtiä)
  • 1 dl kreikkalaista jogurttia
  • ruohosipulia
  • tilkka oliiviöljyä
  • 1/2 tl suolaa
  • tilkka sitruunamehua

Kerää haluamasia villiyrttejä, huuhtele ne ja silppua pieneksi silpuksi. Sekoita loppuihin aineksiin ja anna maustua hetki kylmässä. Tarjoile esim. ruisleivän tai ruisnappien päällä - oikeastaan minkä tahansa kanssa! :)