Nokkosmunakas

Nokkosmunakas

Tänään kävimme keräämässä nokkosia ja ensimmäinen kevätateria valmistettiin. Nokkoset ovat yksi meidän lempiraaka-aineista luonnosta. Sitä odotamme aina innolla ja heti kun ensimmäiset versot tulevat ulos maasta, syömme sitä koko perheen voimin ja suurella ruokahalulla. Tänään, nuorista versoista tehtiin munakas. Se valmistu hetkessä ja seuraksi kävi hyvin tomaattisalaatti ja leipä.

Tiedätkö muuten kuinka terveellinen nokkonen on?


... nokkonen on kaikista luonnonvaraisista kasveistamme ruokakasvina tärkein, koska se kasvaa kaikkialla, se on hyvänmakuinen, helppokäyttöinen, siihen ei kyllästy, siinä ei ole sivumakuja, sen ensimmäinen sato on kerättävissä varhain keväällä, jolloin tuoreravinnon sato on niukin ja sen ravintoarvo on suuri. Nokkonen on kaikista vihanneskasveista ravintopitoisin ja terveellisin. Nokkonen on kaloriarvoltaan samanarvoinen kuin peruna, kaksi kertaa ravitsevampi kuin porkkana ja lähes kolme kertaa viljeltyä pinaattia parempi. Siinä on 15 % hiilihydraatteja, 5,5 % valkuaisaineita, 0,6 % rasvaa ja 2,3 % kivennäissuoloja (Fe, K, Ca, Mg jne.)...
(lähde: Wikipedia)

Nokkosmunakas

Nokkosmunakas

n. 2 l nokkosia (nuoria versoja)
2 sipulia
2 rkl öljyä
1/2 tl suolaa
3 kanamunaa

Pese nokkoset ja keitä n. 5 minuuttia. Valuta vesi pois ja hienonna nokkoset. Hienonna sipulit ja paista pehmeäksi öljyisessä pannussa. Lisää nokkoset ja paista vielä vähän. Mausta suolalla.

Riko munat kulhoon ja vatkaa rakenne rikki. Kaada nokkosien päälle ja paista kypsäksi.

Tarjoile tomaattisalaatin ja leivän kanssa.

Lisää nokkosreseptejä:

Nokkosrulla

Nokkosrulla

Nokkosen peltileipä

Nokkosen peltileipä

Nokkosfilopiirakka

Nokkosfilopiirakka