Kodin ruokahävikki pienemmäksi- tee raikas smoothie

Smoothie on maukas ja terveellinen nälän taittaja.

*Alkuperäinen juttu julkaistu ES-lauantai lehdessä 13.10.2018

Aamupala, välipala, iltapala - smoothie sopii kiireiseenkin elämän menoon. Herkullinen smoothie syntyy hetkessä. Smoothieiden aineksia vaihtelemalla löydät mieli makusi lisäksi uusia herkullisia vaihtoehtoja. Smoothie on erittäin hyvä tapa käyttää vähän jo huonolta näyttäviä raaka-aineita. Smoothieen kelpaa niin tummuneet banaanit kuin nahistuneet salaatinlehdetkin. Tämä on aina parempi vaihtoehto kuin heittää ruokaa pois. Näin vähennät myös ruokahävikkiä. Vihersmoothiet ovat nyt trendikkäitä. Niihin sekoitetaan hedelmien lisäksi terveellisiä vihreitä kasviksia. Lapsille maistuu myös erilaiset kasvikset hyvin tämän “terveyspirtelön” muodossa.

Meidän kirpsakka puolukkasmoothie sisältää:

Puolukkaa

Säilykeananasta mehuineen tai tuoretta ananasta

Piimää (tämän tilalla voit käyttää myös rahkaa tai maustamatonta jogurttia)

Kaurahiutaleita

Aineiden määrät on sovellettavissa sen mukaan mitä kaapista löytyy. Sekoita ainekset sauvasekoittimella tai blenderillä. Käyttämällä jäisiä marjoja smoothie on ihanan raikas ja kylmä. Nauti smoothie heti.

Vinkkejä

  1. Kun teet smoothien, kaada neste ensimmäiseksi blenderin pohjalle. Smoothie sekoittuu tasaisemmaksi, kun muut ainekset ovat nesteessä.

  2. Mausta smoothie mausteilla. Kokeile vaikka kanelia, vaniljaa tai vaikka kardemummaa.

  3. Hedelmien tilalla voit käyttää esimerkiksi juureksista kuten porkkanaa.

  4. Lisää treenipäivänä smoothieen proteiinijauhetta.

  5. Voit korvata maitotuotteet esimerkiksi kauramaidolla tai soijajuomalla.


Pirteää viikonloppua

Heidi ja Raisa