Pastaa tuoreesta kesäkurpitsasta

*Alkuperäinen teksti julkaistu ES Lauantai -lehdessä 18.8.2018.

Kevyt ja gluteiiniton vaihtoehto tavalliselle pastalle.

Kesän jälkeen voi tehdä mieli keventää ruokatottumuksia arkiruoissa. Se on helppo tehdä lisäämällä kasviksia ruokavalioon. Yksi tämän satokauden vihanneksista on kesäkurpitsa. Kesäkurpitsa on vähäkalorinen vihannes, joka on erinomainen kuitulähde. Voit käyttää sitä raakana sellaisenaan kuten kurkkua, mutta parhaimmillaan se on kypsennettynä. Kesäkurpitsasta saat kevyen vaihtoehdon pastalle, joka on hyvänmakuinen ja helppo sekä nopea valmistaa. Se sopii hyvin erilaisten kastikkeiden kanssa.

Pastaan neljälle hengelle tarvitset kaksi keskikokoista kesäkurpitsaa. Tee näin: huuhtele kesäkurpitsat. Siivuta kesäkurpitsat vihanneskuorijalla tai juustohöylällä ohuiksi, pitkiksi siivuiksi. Leikkaa siivut vielä veitsellä ohuemmiksi suikaleiksi pitkittäin niin, että ne muistuttavat hieman nauhapastaa. Keitä siivut runsaasti suolatussa väljässä vedessä. Lisää siivut vasta kiehuvaan veteen ja anna niiden kiehua 3-5 minuuttia.

Tarjoa kesäkurpitsapasta heti esimerkiksi kinkku-pekonikastikkeen kanssa

Kinkku-pekonikastikeeseen tarvitset: 2 sipulia, 2 kynttä valkosipulia, 200 g palvirouhetta, 170 g pekonia, 2,5 dl ruokakermaa ja ripaus mustapippuria. Paista pekonit ja nosta ne paperin päälle kuivumaan. Pilko sipuli sekä valkosipuli, kuullota hetki pannussa ja lisää palvirouhe. Lisää kerma ja anna kiehua hiljalleen. Pilko pekonit pienemmiksi paloiksi sekaan ja mausta mustapippurilla.

 

Mukavaa viikkoa!

Heidi ja Raisa