Aakkosellinen hyvinvointi

AAKKOSELLINEN HYVINVOINTI

Tässä sinulle muutama hyvinvoinnin vinkki, olepa hyvä.

Aamupala, syö monipuolinen ja riittävä ateria. Jos aamulla ei ole nälkä, yleensä syy on liiallinen ravitsemus edellisenä iltana/yönä.

Banaani, ennen treeniä tasaa verensokeria ja lisää puhtia, bansku käy myös välipalaksi. Sisältää mm. B-vitamiinia, kaliumia ja magnesiumia.

C-vitamiini voi parantaa fyysistä suorituskykyä ja lisää kestävyyttä.

D-vitamiini antaa suojaa flunssalle ja vahvistaa luustoa.

ELÄ! Elä ja nauti elämästä, matkustele, kulje silmät ja korvat avoimena, koe paljon, maista rohkeasti uusia makuja ja ruokia, elämä on elämistä varten.

Fakta, hyväksy tosiasiat esim. lihasmassan osuus pienenee iän karttuessa ja rasvamassan osuus suurenee.

Gluteeniton ruokavalio, jos sinulla on keliakia ok, mutta muuten gluteenittomuus on turhaa ruokavalion kaventamista.

Hyötyliikunta, nauti runsaasti eri muodoissa ja palkkioksi saat monia terveysvaikutuksia.

IISEE sisäpyöräily, tutkittu, turvallisesti ja jokaiselle sopiva liikuntamuoto. Ammattitaitoiset ohjaajat, hyvää musaa ja makea pyöräilynautinto.

Jodi on meille kaikille välttämätön hivenaine.

Kävely on parasta terveysliikuntaa. Voit nauttia milloin vain, yksin tai kaverin kanssa ja ajankin voi määritellä itse.

Lepo, levossa lihakset palautuvat, korjaantuvat ja vahvistuvat.

Meditointi lisää sisäistä rauhaa, parantaa ajattelukykyä ja vähentää unettomuutta.

Nauru vähentää stressiä ja lisää ikää. Naurun on kerrottu myös tuovan iloa muille ja parantavan monia sairauksia. Nauru kuulostaa ihanalta.

Onnellisuus, tee jotain nautinnollista ja kiinnostavaa esim. harrasta liikuntaa, syö jotain hyvää tai kosketa ja halaa jotakin ja tunnet kuinka mielihyvähormonit hyrräävät.

Päivällinen, nauti mielellään perheen parissa klo 16-19 monipuolinen, lounasta kevyempi ateria.

Quorn on lihankaltainen sieniproteiinivalmiste, jolla saat vaihtelua kasvis- ja sekasyöjän ruokavalioon.

Ravitsemus, syö säännöllisin väliajoin (3-4 tunnin välein), syö kaikkia ravintoaineita (rasva, hiilihydraatit ja proteiini) ja lautamallin mukaisesti.

Sandwish, tee itsellesi terveellinen kerrosleipä ilman majoneesia, sopii hyvin välipalaksi vaikkapa koulun jälkeen. Laita leivän väliin rasvaa, salaattia, leikkelettä, kurkkua ja tomaattia, tee leivästä itsesi oloinen.

Työ, nauti työstäsi, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja omaa työpaikkaa. Muista kuitenkin 8 tuntia työtä, 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia levoa.

Uni, nuku kunnon yöunet 6-8 tuntia, rauhoitu hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, tuuleta makkari ennen sänkyyn menoa ja annan kehon palautua.

Vesi, nauti tasaisesti ja tietoisesti päivän mittaan 6-8 lasillista vettä. Vesi on paras janojuoma.

Wokit, helppo kasvislisäke aterialle, löytyy monenlaisia kaupasta, herkullisia ja värikkäitä annoksen piristäjiä.

Xylitol, ei hammasharjaa ja –tahnaa käytössä, pelastus xylitolpurkka ja hampaat kiittää.

Ymmärrys eri kansakuntia ja uskontoja ja erilaisia ihmisiä kohtaan. Jokainen ihminen on yhtä arvokas ja kaunis sisäisesti. Erilaisuus on rikkautta ja antaa paljon, jos vain olet avoin.

Zen rauhallinen mietiskely- ja suhtautumistapa elämään ja asioita kohtaan.

Äänekäs, oletko aina äänessä? Muista ihmisillä on kaksi korvaa ja yksi suu, suhteuta muiden kuuleminen ja puhuminen sen mukaan.

Öljyt, erilaiset öljyt ovat hyviä energiaravintoaineita. Lorauta oliiviöljyä salaattiin salaattikastikkeen sijasta.