Alkukesä herkuteltu, paino noussut, mitäs nyt?

ALKUKESÄ HERKUTELTU, PAINO NOUSSUT, MITÄS NYT?

Varsinainen treenikausi takana, kansalaisopiston jumpat loppuneet ajat sitten, olet antanut itsellesi luvan nauttia kesästä, siideristä ja jäätelöstä, paljon illanistujaisia ystävien kanssa ja hups, paino on lähtenyt ylöspäin pikkuhiljaa.

Tässä muutama keino millä voit kiihdyttää rasvanpolttoa ja laittaa itsesi kuosiin, ota ainakin osa käyttöösi ja helpota oloasi.

* Tee aamutreeni ennen varsinaista aamupalaa. Rasvaa voi palaa 20 prosenttia enemmän päivän aikana. Aamukävely piristää kummasti mieltä, mutta voit tehdä muutakin.

* Jos teit rauhallisen kävelylenkin, voit syödä aamupalan parin tunnin päästä lenkistä. Rasvanpoltto jatkuu tehokkaasti aamiaiseen asti.

* Jos teet harjoituksen vasta iltapäivällä, juo kahvia tunti ennen treeniä. Kahvi auttaa vapaiden rasvahappojen erittymistä vereen ja lihaksisto polttaa ne ilolla.

* Hyppää rohkeasti vilpoisaan veteen. Kylmä vesi kiihdyttää rasvanpolttoa.

* Suosi arkiliikuntaa. Seiso välillä istumisen sijaan, kävele kun puhut puhelimeen, käytä portaita, leikki lasten kanssa ja pyöräile tai kävele töihin.

* Kun olet tehnyt kovan treenin, nuku tunti pidempään yöllä. Anna keholle aikaa palautua harjoituksesta.

* Juo vettä ennen kuntoilua. Jos kärsit nestehukasta treenin aikana, rasvanpoltto hidastuu.

* Juo vetesi kylmänä. Viileä vesi pakottaa kropan käyttämään energiaa veden lämmittämiseen.

* Unohda energiajuomat, jotka sisältävät paljon kaloreita. Mausta vettäsi esim. sitruunalla, mintulla tai appelsiinilla.

Jos olet tottunut treenaamaan 3-5 kertaa viikossa, treenaa kesällä ainakin 1-3 kertaa. Älä ryhdy totaaliseksi sohvaperunaksi ja anna periksi. Käy vaikka kerran salilla, tee yksi aerobinen suoritus ja muista hyötyliikunta mökillä, pihalla, työmatkalla. Auringon lämpö ja valo kutsuvat ulos, käy tankkaamassa hiukka D-vitamiinia ja happea. Nautitaanhan Suomen suvesta ja lämmöstä.