Helli kehoasi vedellä

Ihminen elää ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ilman vettä kuolema korjaa jo muutamassa päivässä. Vesi on meille monitoimineste niin kuin bensa autolle. Moni huolehtii autostaan paremmin kuin omasta kehostaan, et ole varmaankaan jäänyt tien poskeen bensan loppuessa, mutta olet tuntenut itsesi väsyneeksi tai potenut päänsärystä, kun kehosi on kärsinyt veden puutteesta.

Keho tarvitsee vettä solujen toimintaan, ruuansulatukseen, se voitelee niveliä, jakaa aineenvaihdunnassa syntyvän lämmön tasaisesti pitkin kehoa ja veden mukana ravinto kulkeutuu suolistossa, ravintoaineet imeytyvät ja poistuvat lopulta kuona-aineina pois.

Päivässä kannattaa juoda 6-8 lasillista vettä. Juo aina aterioiden ja välipalojen yhteydessä lasillinen vettä, samoin kun nauttiessasi kofeiinipitoista juomaa (kahvi, tee, kola- ja energiajuomat).

Alle tunnin treenissä ei tarvitse nauttia vettä. Jos liikunta kestää yli tunnin, voit treenailun ohessa hörppiä vettä, näin hellit lihaksiasi eikä keho pääse kuivumaan. Harjoituksen jälkeen on hyvä juoda vettä tai nauttia lasillinen kylmää, raikasta maitoa.

Kehomme on viisas, se osaa viestittää meille mm. uhkaavasta kuivumisesta. Ota kehosi viestit tosissasi, kun janottaa, juo! Nestehukka vaikuttaa fyysiseen ja henkiseen jaksamiseen. Jos virtsasi on vaaleankeltaista, juot sopivasti. Jos se on vedenväristä, juot liikaa. Jos se on tummankeltaista, juot liian vähän.

Veden juomisesta on myös hyötyä painonhallinnassa. Painosi putoaa, kun vaihdat energiapitoiset juomat (limut, mehut, oluen tai alkoholin)veteen. Jos vesi ei maistu, voit maustaa sitä esim. sitruunan tai appelsiinin viipaleella, pakaste-marjoilla tai basilikalla. Voit myös ostaa pullotettuja maksuvesiä tai tehdä lightmehua.

Tässä sinulle muutama vinkki veden nauttimiseen:

  • Aloita aamusi juomalla lasillinen vettä. Suolesi kiittää ja olosi piristyy.
  • Juo vettä tasaisesti ja tietoisesti pitkin päivää. Hyvä keino on pitää vesipulloa työpöydällä.
  • Älä juo kuitenkaan vettä liikaa. Seuraa virtsasi väritystä ja hajua.
  • Pyri juomaan puhdasta vettä. Ethän totuta itseäsi suotta maustettuihin vesiin.
  • Nauti ruokailun yhteydessä vesipitoisia kasviksia esim. kurkkua, tomaattia, salaattia, vesimelonia.

Jos palelet, juo mieluummin lämmintä vettä. Jos sinulla on usein kuuma, juo vetesi kylmänä.

Vesi on elämämme ehto, paras janojuoma, hyvää ruoan kanssa ja kaunistaa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Mitäs jos tänä kesänä korvaisit oluen vedellä grillimakkaraa syödessä ja katsoisit mitä vaaka kertoo syksyn alkaessa. Välillä kannattaa tehdä omia ”ihmiskokeita” ja yllättyä iloisesti.