Ihan parasta palautumista, päiväunet riippukeinussa

IHAN PARASTA PALAUTUMISTA, PÄIVÄUNET RIIPPUKEINUSSA

Viime viikon helteisenä päivänä nautin ensimmäiset päiväuneni riippukeinussa tänä kesänä. Mielessä on myös muistot, kun lapset olivat pieniä ja oltiin mökillä, molemmat ovat nukkuneet monet päiväunensa äidin rinnalla rantakoivujen välissä riippukeinussa. Pieni keinunta, raitis ilma ja hyvä olo, uni tulee nopeastikin silmään ja pieni hetkikin on nautinto.

Aamusella tein lihaskuntotreenit salilla, sitten paperihommia ja kotiin muutamaksi tunniksi. Mitään kotitöitä ei tarvinnut tehdä, joten riippukeinu ulos ja pienet unet ennen illan sisäpyöräilytunnin ohjausta. Urheilijoille, jotka treenaavat useamman kerran päivässä, iltapäivälepo on tuttua, hyvää palautumista seuraaviin harjoituksiin. Teki myös hyvää minulle, ohjaus sujui kevyesti, vaikka lepohetkeni olikin vain puolituntia.

Päiväunien nukkuminen on taitolaji. Sopivan mittaiset unet piristävät ja liian pitkät unet tekevät olon tokkuraiseksi. Voit nukkua 15 minuutista 90 minuuttiin, etsi itsellesi sopivin aika nukkua ja nauti entistä pirteämpänä iltapäivä ja ilta.

15 minuutin pituisissa päiväunissa saat juuri sen verran unta, että se vaikuttaa muistiisi. 30 minuutin päiväunet olisi parasta ottaa kuusi tuntia heräämisen jälkeen, jolloin haukotus alkaa ja keho on jo hieman väsynyt. Herää heti kellon soittoon, älä nuku pidempää, muuten nouseminen on vaikeampaa. 90 minuutin päiväunissa ehdit rentoutua totaalisesti, koska ehdit käydä kaikki unen vaiheet. Olo voi olla pöhnäinen herättyäsi ja näin pitkät unet pitäisi nukkua ajoissa, jottei yöunet häiriinny. Mitään alarajaa päiväunille ei ole, muutaman minuutin torkkukin tekee hyvää terveydelle. Pelkästään silmien sulkeminen ja rentoutuminen hetkeksi virkistää.

Nautinnollisia päiväunia riippukeinussa tai missä vaan.

Yksi salaisuus hyviin päiväuniin lienee katti matikaisen hyvät jutut ja kehräys riippukeinun vieressä.