LaihaLäski

LAIHALÄSKI

Minulta kysyttiin jokunen aika sitten, onko minulla ollut pt-asiakkaina laihaa läskiä. Ei, ei ole ollut. On ollut nuoria tyttöjä, joiden painoindeksit ovat olleet alhaisia ja selluliittia on löytynyt. Mimmit ovat aloittaneet kuntosalilla treenaamisen tavoitteenaan kiinteytyä ja saada selluliitti pois.

 

Milloin olet laihaläski?

* jos olet normaalipainoinen, mutta verenpaineesi tai kolesterolisi on koholla

* vyötärön ympärysmittasi on yli 80 senttiä. Muista vyötärönindeksi = pituus: kahdella, esim. 172 senttisen henkilön vyötärön ympärysmitta pitäisi alta 86 cm.

* jos kehonkoostumusmittauksessa selviää, että omaat paljon rasvakudosta

 

Mitkä seikat altistavat laihalle lihavuudelle?

* yleinen ”perisynti”, jatkuva istuminen ja sohvaa liikaa rakastava elämäntyyli

* geenit

* ikä, yli 50 v.

* se ettei liiku. Henkilöt, jotka harrastavat liikuntaa, omaavat vähemmän vatsaontelorasvaa.

* alkoholin kanssa läträäminen turhan usein

* tupakointi

 

Mitä voisit tehdä pelastaaksesi itsesi?

* uskaltaudu rohkeasti avaamaan se kuntosalin ovi, jonka ohi olet monesti mennyt

* pyydä itsellesi henkilökohtainen treeniohjelma tai palkkaa valmentaja

* treenaa säännöllisesti, pitkäjänteisesti ja nousujohteisesti

* suosi vapaita painoja ja toiminnallista harjoittelua

* 80-90 prosenttia painonhallinnasta tulee oikeanlaisesta ravitsemuksesta. Pidä jonkin aikaa

ruokapäiväkirjaa ja mieti, missä voisit petrata.

Helpoin ja halvin tapa päästä keskivartalon ylimääräisistä makkaroista, on aloittaa hyötyliikunta eli minne menetkin, mene kävellen. Kävele töihin, jos työmatkasi ei ole pitkä. Kävely portaat aina kuin se on mahdollista. Tee pieniä muutoksia elämääsi, pienennä annoskokoasi, syö useammin, elä aktiivisempaa elämää. Unohda sohva, ainakin 30-60 minuutiksi päivässä ja hemmottele itseäsi, pidä huolta itsestäsi. Rakasta itseäsi kuitenkin juuri sellaisena kuin olet.