Liika on aina liikaa!

Tunnet tai tiedät varmaan jonkun, joka on aloittanut ”uuden elämän” sata lasissa. Näitä ”sata lasissa eläviä” ilmestyy mm. kuntosaleille ja jumppiin yleensä alkusyksystä (on aika aloittaa uusi harrastus), joulun jälkeen (on pakko tiputtaa jouluherkut vyötäröltä) ja ennen kesää (pakko saada sixback näkyviin ennen biitsikautta). Joillekin on jopa tavoitteena vetää kalorit minimiin tai kokeilla jotain huippusuosittua kuuria, jonka terveysvaikutuksista ei ole mitään tietoa ja samalla nostaa liikuntakerrat pilviin omaan kuntotasoon nähden.

On upeaa, että ihmiset innostuvat liikunnasta ja terveellisemmästä ravitsemuksesta, mutta vielä upeampaan on jos aloitus on rauhallinen ja hallittu ja keho pysyy mukana muutoksessa.

Jos aloitat liikunnan pitkän tauon jälkeen tai liikunta on aivan vierasta, aloita iisisti ja lisää kertoja, kestoa ja uusia lajeja rauhalliseen tahtiin arkeesi. Kuuntele miten kehosi ottaa vastaan uudet ärsykkeet ja millä aikataululla palaudut treeneistäsi. Jo liikuntaa harrastaneenkin pitää kuunnella kropan viestejä eikä ahmia liikaa liian nopeasti, vaikka kuinka haluaisi.

Rapakuntoinen voi lähteä liikkeelle puolen tunnin reippaasta kävelylenkistä tai ohjatusta vesijumpasta, myös pyöräily on hyvä vaihtoehto. Nivelystävällinen liikunta on hyvä esim. ylipainoisille. Kiinteytyksen metsästyksen voi ohjatusti kuntosalilla.

Muista, että kipu on aina varoitusmerkki! Keho on viisas. Lihaskudokset tottuvat 2-3 kuukauden päästä uuteen rasitukseen. Jos vielä pihtaat kaloreiden kanssa, ulkonäkösi on mennyttä, samoin terveytesi.