Nälkävelassa eläminen

Nälkävelassa eläminen

Aineenvaihduntasi vain hidastuu eikä paino putoa, vaikka syötkin vähäsen. Syke on erittäin alhaalla tai sitten turhan korkealla. Uni ei meinaa tulla ja jos nukut, et virkisty. Eikä huvita harrastaakaan mitään, koska kehitystä ei tapahdu yrityksestä huolimatta. Kuulostaako tutulta? Voisiko syynä olla liian vähäinen ravitsemus? Mitäs jos pitäisit muutaman päivän ruokapäiväkirjaa ja tarkistaisit asian?

Omassa työssäni olen joutunut vuosien aikana kehottamaan monia syömään enemmän ja se jos joku on vaikeata saada asiakasta ymmärtämään, että paino tippuu ja aineenvaihdunta tehostuu, jos syö enemmän. Kyllä moni ymmärtää sen sitten, kun ruvetaan käymään läpi ruokapäiväkirjoja ja raportteja ja totuus tulee ilmi. Ja he, jotka ovat ruvenneet syömään paremmin, oikeaoppisesti ja laadullisesti enemmän ovat hoikistuneet ja saaneet samalla myös lihasta.

Jos tiputat kalorimääräsi liian alhaiseksi, keho alkaa ns. säästämään ja hidastaa aineenvaihduntaan. Ihan oikeasti, ei voi sanoa, että meidän suvussa on kaikilla vähän hidas aineenvaihdunta ja me ollaan vähän pyöreitä. Tämänkin lausahduksen olen kuullut pari kertaa. Itselleni tehtiin pari vuotta sitten kolmelta päivältä hyvinvointianalyysi ja se kertoi tylyn totuuden, palautuminen oli puolet siitä mitä sen piti olla. Eli lupaus työterveyshuollon fysioterapeutille, jatkossa söin enemmän, jotta uneni on parempilaatuista ja jaksan paremmin.

Aineenvaihduntasi menee sekaisin liian vähäisestä ravinnosta. Ei autokaan kulje ilman bensaa. Vaikka syötkin reilummin, lupaan että painosi putoaa. Jos haluat tiputtaa painoasi, määritä itsellesi pieniä välitavoitteita, suuret tavoitteet ovat pidemmän tähtäimen tavoitteita. Tee realistinen päätös siitä mihin pystyt ja millä ajanjaksolla. Mieti miten palkitset itseäsi matkan varrella.

Painon vaihtelut, kehon nälkävelka ja jos lisänä on vielä vaihdevuodet, on kova yhdistelmä. Silloin painonpudottaminen saattaa olla kovan työn takia, muutoksia on tehtävä elämänpituisesti ei vaan hetkellisesti. Tyly totuushan on, että vanhemmiten lihasmassan osuus pienenee ja rasvamassan osuus kasvaa. Kiinnitä siis huomiota siihen, että saat tarpeeksi proteiinia ja huolehdi lihas-kunnostasi.

Muistathan seuraavat vinkit:

* Älä anna kalorivajeen olla liian suuri, max. 500 kaloria päivässä

* Jos olet aktiivinen tai harrastat jotain liikuntaa päivällä, voit syödä reilummin ja passiivisina päivinä älä syö överiksi

* Harrasta lihaskuntoliikuntaa ja aerobista liikuntaa ei tarvitse tehdä verenmaku suussa, kävely on oiva liikuntalaji

* Tiputa painoa maltillisesti, kyse on elämäntapamuutoksesta, ei rajusta painonpudotuksesta

* Kuuntele kehoasi, pidä tarvittaessa taukoja, syö kun on nälkä, nauti ruoasta

Kehosi on temppelisi! Jos se voi hyvin, sinäkin voit hyvin.