Painonhallinnan helppoutta ja ihanuutta

Ole lempeämpi itseäsi kohtaan ja opettele nauttimaan myös herkuista. Uskomatonta, mutta totta painosi pysyy hallinnassa tai jopa laskee. Tietynlainen rentous ravitsemuksessa on järkevää eikä ruoka saa aiheuttaa stressiä. Ruokailun pitäisi olla nautinto ja iloa kaikille aisteille.

Mieti seuraavia seikkoja omassa ravitsemuksessasi ja tee tarvittavia korjauksia:

  • Syöthän tietoisesti? Nautit jokaisesta suupalasta, syöt kaikessa rauhassa, makuaistisi herkuttelee ja tuntee ruuan eri maut ja tulet hyvälle mielelle syötyäsi.
  • Tekeekö ruokasi sinut onnelliseksi ja kylläiseksi? Ruoasta pitäisi nauttia sekä silmillä että muutenkin. Kata pöytä kauniisti, katso että lautasellasi on useampia värejä. Syö ilman kiirettä ja lopetat syömisen kun kehosi on 80-prosenttisesti täynnä.
  • Olethan löytänyt oman lajisi? Tärkeintä on löytää joku liikuntamuoto, josta tykkäät ja jota ilman elämä tuntuu joskus tylsältä. Liikunta tukee painonhallintaa ja tekee olon reippaaksi.
  • Kärsitkö illalla nälkävelasta, syöt liian hiilihydraattipainoisesti ja liian paljon kerralla? Päivän kaloreista puolet pitäisi olla nautittuna klo 15 mennessä, syö siis kunnon aamupala ja lounas. Hiilihydraatit ja rasva ovat meidän energiaravintoaineita, mutta proteiini on se ravintoaine, joka pitää parhaiten nälkää. Jokaisella aterialla pitäisi olla proteiinia. Muista myös lautasmalli ravitsemuksessa = ½ lautasesta kasviksia tai salaattia, ¼ hiilihydraatteja ja ¼ proteiinia.
  • Mikä on sinun tavoite ja mikä motivoi eteenpäin? Olethan asettanut itsellesi selkeän ja realistisen tavoitteen esim. kolmen kuukauden päästä painan 5 %:a vähemmän ja kuuden kuukauden päästä olen tavoitepainossani. Seuraa myös omaa olosi ja mielen vointia.
  • Kärsitkö huonosta omastatunnosta? Tunnetko syyllisyyttä, jos syöt jotain kiellettyä? So what! Kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan. Kaikkea voi syödä, kunhan ateriarytmisi on kunnossa ja syöt muuten laadullisesti hyvin.
  • Eikö ole mitään muuta tekemistä kuin syöminen? Mieti mikä muu ilahduttaisi mieltäsi ja kehoasi. Lukeminen, musiikin kuunteleminen, ulkoilu, kulttuurinautinto, liikunta … Tekemiselle vain taivas on rajana.
  • Miksi kalorit pitäisi aina laskea? Kaloreita on hyvä seurata, mutta tärkeämpää on vertailla niitä, kun olet ostoksilla. Voit myös pitää ruokapäiväkirjaa ja seurata mistä kalorit kertyvät.

Mieti missä olet onnistunut ja missä olet valinnut väärin. Kun 80 prosenttia ravitsemuksesta on koostettu oikeaoppisesti, 20 prosentin suhteen voi ottaa rennommin.

Syö lautasmallin mukaisesti, juo vettä tasaisesti ja tietoisesti pitkin päivää 6-8 lasillista ja noudata säännöllistä ateriarytmiä. Näillä ohjeilla pärjää loppuelämään asti ja voi hyvin.