Piristä aineenvaihduntaasi

PIRISTÄ AINEENVAIHDUNTAASI

Tuntuuko siltä, että aineenvaihdunta on hidastunut, ei toimi niin tehokkaasti kuin ennen ja syödyt kalorit ovat pysyvästi kiinni kehossasi. Tässä sinulle muutama tehokeino tehostaa aineen-vaihduntaasi, olepa hyvä.

* Lisää liikuntaa arkeesi. Kun nukut tai lepäät, aineenvaihduntasi hidastuu ja kiihtyy, kun olet valveilla ja olet aktiivinen. Jos istut koko päivän työpöytäsi ääressä, aineenvaihduntasi suorastaan matelee eteenpäin. Pidä pieniä taukoja pitkin päivää istumisesta, kävele portaita, tee välillä töitä seisten, käy lounastauolla pienellä happihyppelyllä.

* Älä kärsi nälästä. Jos syöt liian vähän, kehon kyky polttaa rasvaa heikkenee huomattavasti. Älä anna kalorimäärän laskea alle 1200 kaloria päivässä. Perusaineenvaihduntasi kaloritarpeen voit laskea esim. seuraavan kaavan avulla: 655,1 + (9,563 x kehonpaino) + (1,850 x pituus, cm) – (4,676 x ikä) = tarvittavat kalorit päivässä ilman arkiaktiivisuutta.

* Liikkuessasi tee liikkeitä, jotka kuormittavat yhtä aikaan monia lihasryhmiä, kuten selkä-, rinta-, pakara- ja reisilihaksia. Suosi myös treeniä, jossa sykkeesi nousee todella ylös lyhyeksi ajaksi (HIIT). Vaikutus perustuu siihen, että kehon pitää työskennellä tosi kovaa ja sen jälkeen myös palautua nopeasti.

* Lisää proteiinia ravitsemukseesi. Se tekee olon kylläiseksi ja antaa keholle pienen aineen-vaihdunnallisen herätyksen.

* Vähennä suolaa ruoastasi ja lisää mausteita esim. pippuria, chiliä ja yrttejä.

* Nauti viileistä ilmoista ja avantouinnista. Kylmällä ilmalla poltat enemmän kaloreita. Kunnon pakkasillakin voi kävellä töihin, kunhan pukeudut kunnolla.

* Pidä verensokerisi kurissa. Syö tasaisesti pitkin päivää ja muista juoda vettä. Älä sekoita janon ja nälän tunnetta keskenään.

* Nuku tarpeeksi, mutta ei liikaa. Riittävä uni auttaa aineenvaihduntaa pysymään terveenä ja toimivana.