Rasvanpolttoa puutarhassa

RASVANPOLTTOA PUUTARHASSA

Perjantaina aikomukseni oli käydä kuntosalilla tekemässä oikein kunnon tehotreeni heti paperihommien jälkeen, mutta kaunis puolipilvinen sää kutsui minua ulos. Itse asiassa mieleni teki upottaa sormeni maahan ja tarttua lapion varteen. Kannattiko vaihtaa treeni ”toiminnalliseen harjoitukseen”? Kyllä omasta mielestäni ainakin.

Vihreä ja sininen sävy puutarhassa rauhoittavat.

Neljä tuntia viisitoista minuuttia tuoksujen ja mullan vallassa ja kaloreita paloi 1 770 kcal. Ajallisesti 2 tuntia 34 minuuttia keskiraskasta, 30 minuuttia raskasta, tunti 10 minuuttia hieman kevyempää rehkimistä. Rasvan osuus kalorikulutuksesta 29 prosenttia. Ennen lomaani ahersin pihalla kolme tuntia, kaloreita paloi 1 114 kcal ja silloin rasvan osuus kulutuksesta oli 33 %.

Kukkien tuoksut vaikuttavat mielialaan.

Puutarhassa mieleni myös piristyi ja harmitus syksyn 1-2 leikkauksesta jäi mielessä taka-alalle. Reilu neljä tuntia kiviä kannellen, rikkaruohoja kitkien, kukkien siirtämistä paikasta toiseen ja nurmikkoa leikaten teki minusta taas oman itseni.

Hyvänmielen puutarhassa pitäisi kasvaa ainakin yksi iso puu. Meidän pihalta löytyy kuusi, tammi ja kolme vanhaa omenapuuta.

Seuraavassa esimerkkejä miten meillä kuluu kaloreita eri lajeissa ja miten kaloreita polttaa 172 cm, 78kg ja 52 v. nainen pihatöissä(kohtalainen teho, liikunta):

* tennis 436 kcal/h

* sulkapallo 329 kcal/h

* squash 436 kcal/h

* kuntosali 299 kcal/h

* spinning 508 kcal/h

* nurmikon leikkuu 299 kcal/h

* rikkaruohojen kitkentä 239 kcal/h

* lapionti 299 kcal/h

* kivien kantaminen 329 kcal/h

Siis minun tiedoillani. Myös ilman lämpötila (19 astetta) ja nestetasapaino vaikuttavat kulutukseen.

Herkkujakin kannattaa kasvattaa. Raparperista voi loihtia vaikka mitä.

Eilen sitten kävin kuntosalilla tekemässä 45 minuutin treenin ja kylläpä tuntui hyvältä.

Monipuolisesti kaikkea elämään, niin hyötyliikuntaa kuin varsinaista treenailua ja hyvä tulee. Ja muista varsinkin nyt kesällä, että halkojen hakkuu, pihatyöt, kaivaminen yms. menee tehokkaasti tehtynä harjoituksena.

Ja sitten vaan nauttimaan kesästä. Riippukeinu on ehdoton.