Ruokailurytmi ja sen merkitys painonhallinnassa

Ruokailurytmi

Painonhallinta ei ole ruokailun nipistämistä minimiin tai yhden aterian nauttimista päivässä.
Pysyvä painonhallinta ja tasapainon saavuttaminen tarkoittavat säännöllisyyttä ja energiatasapaino-käsitteen ymmärtämistä.

Ruokailurytmin merkitys

Säännöllinen ruokailurytmi on tärkeää painonhallinnassa.

Syömällä sekä aamulla että päivällä hyvin, päivästä tule energisempi ja illalla herkuttelun tarve on pienempi.

Tasainen verensokeriarvo on erittäin oleellisessa asemassa painonhallinnassa ja jaksamisessamme.

Ravintoaineiden laadun lisäksi olennaista on ravinnon tasaaminen ja aterioiden koko.

Ruokaa tulisi nauttia 3-4 tunnin välein, jotta ateriakoko pysyisi kohtuullisena ja verensokeri pysyy tasaisena. Alhainen verensokeri aiheuttaa usein ”kuoleman nälän” tai ”makeanhimon”, jolloin tulee syötyä sekä liikaa että huonoja valintoja.

! Säännöllistä ruokailua tukee myös sen vaikutus aineenvaihduntaan. Pitkät ruokailuvälit aiheuttavat aineenvaihdunnan häiriöitä sekä aineenvaihdunnan hidastumista !

 

Päivittäinen energiankulutus

Energiansaantiin ja kulutukseen liittyy oleellisesti käsite kcal eli kilokalori. Tämä on energian mittayksikkö, jonka avulla voimme määritellä sekä ruoka-aineiden energiapitoisuuksia että kulutustamme.

Elimistömme vaatii tietyn määrän energiaa peruselintoimintojen ylläpitämiseksi. Kyse on ns. perusaineenvaihdunnasta. Tämän lisäksi tarvitsemme energiaa päivittäisten askareiden, työn ja liikunnan suorittamiseen.

Energian kulutukseen vaikuttavat henkilön ikä, koko, sukupuoli sekä liikunta-aktiivisuus.

Jos haluaa pudottaa painoa, meidän tulee aikaansaada vaje päivittäiseen energiansaantiimme. Pysyvän painonpudotuksen kannalta suositellaan ruokavaliota, jossa päivittäinen energiavaje on 500 kcal. Tällöin paino putoaa hitaasti noin ½ kiloa viikossa ja jaksamme liikkua, tehdä töitä ja poltamme elimistön rasvavarastoja.

Jos syöt liian vähän ja kehosi kärsii energiavajeesta, hidastat painonpudotusta. Puhutaan ns. säästöliekki-ilmiöstä tai nälkävelasta, jolloin elimistö hidastaa tiettyjä toimintoja säästääkseen energiaa pahan päivän varalle.

Liian niukka ruokavalio ei siis edistä painonpudotusta, vaan aiheuttaa väsymystä, näläntunnetta ja stressiä sekä vaarantaa painonpudotukseen sitoutumisen.