Ylös, alas, ylös, alas. Nyt loppui jojoilu!

Ylös, alas, ylös ja alas. Nyt loppui jojoilu!

Kylmä totuus tutkimusten mukaan on, että 95 prosenttia pudotetuista kiloista tekee paluun, arg!

Mitäs jos punnitsisit itsesi säännöllisesti ja muuttaisit elämääsi pysyvästi? Pienillä muutoksilla, kun saat ne osaksi arkeesi, painosi pysyy hallinnassa. Usko tai älä, kannattaa ainakin kokeilla.

1. Älä ole liian tiukka itsellesi

* Noudata 80/20 sääntöä, 80 % ohjeiden mukaan ja kurinalaisesti ja 20 % löysemmin, ei aina voi ja tarvitse pingottaa.

* Arvioi säännöllisesti oma motivaatiosi. Jos meinaat palata vanhoihin ja huonoihin tapoihin, pyri pitämään painosi siinä missä se on ja pidä pieni tauko.

2. Pyri liikkumaan joka päivä

* Liikunta on erittäin tärkeää painon ylläpitovaiheessa.

* Muista hyötyliikunta. Pienikin matka, lyhyt aikainen liikunta on parempi kuin ei mitään. Kävele töihin, käy kaupassa kävellen, pyöräile ystävän luo jne.

3. Seuraa painoasi

* Määrittele itsellesi maksimipaino mihin painosi saa nousta.

4. Jos repsahdat, palaa pikaisesti takaisin oikeanlaiseen elämään

*Älä manaa itseesi, jos takapakkia tulee, sehän on vain elämää.

* Aloita homma uudestaan ja ole hieman armollisempi itsellesi, kysehän on elämäntapamuutoksesta. Siihen vaaditaan aikaa ja sopeutumista.

5. Etsi uusia makuelämyksiä

* Korvaa makeat, sokeriset herkut hedelmillä tai marjoilla.

* Lisää ruokaasi hiukan hunajaa. Ei makeutta tarvitse kieltää.

* Tee itsellesi lista elintarvikkeista, joista voisit luopua. Voit myös miettiä, mitä haluaisit maistaa, mitä uutta ruokaa voisit tehdä kotona ja millä korvaat entiset herkkusi.