30 päivän meditaatio haaste

Headspace
Kuva: https://www.headspace.com/

Olen jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut meditaatiosta ja mindfulnesista, mutta aina muutaman päivän harjoittamisen jälkeen se jää tekemättä. Tällä kertaa otin avukseni Headspace sovelluksen ja jo aiemmin aloittamani "The Headspace Guide to Meditation & Mindfulness" kirjan. Kirjan on kirjoittanut Andy Puddicombe, joka on entinen Buddhalainen munkki ja hänen mukaansa vain 10 minuuttia meditaatiota päivässä riittää saamaan "headspacea" eli "lisää tilaa pääkopan sisälle". Laitoin väitteen testiin ja haastoin itseni meditoimaan joka päivä 10 minuuttia ja joinakin päivinä jopa 20 minuuttia.

Ensimmäinen viikko

Sovelluksessa on paljon erilaisia teemoja kuten terveys, stressi, viha, onnellisuus, työ, urheilu ja uni (vain muutamia mainitakseni). Ensimmäisenä käydään läpi 10 kerran "Basics" (joka on suositeltavaa todellakin käydä ensiksi). Tämä on vielä ilmaista, mutta jonkun ajan kuluttua rupeaa tulemaan vastaan lukon kuvia ja jos haluaa lisää, täytyy kaivaa virtuaalinen lompakko esiin.

Animaatiot ovat hauskoja ja ilahduttavia, pidin sovelluksen yleisilmeestä ja näkökulmasta. Meditaatiosta tehdään helposti lähestyttävä ja mukava asia, eihän tämä niin vaikeaa olekaan-asenteella.

Headspace
60 minuuttia tulee täyteen todella nopeasti ja sovelluksella on helppo seurata edistymistä.

10 minuuttia menee nopeasti ja jo ensimmäisen kerran jälkeen olo on tasapainoisempi ja parempi. Toisena päivänä selkäkipu hankaloitti meditaatiota huomattavasti ja oli vaikeaa keskittyä. Ehkä ensi kerralla makaan lattialla selälläni tai tuen sen tyynyillä, koska kivun kanssa siitä ei tule mitään.

Kerta kerralta meditaatio oli helpompaa ja sovelluksesta oli minulle henkilökohtaisesti iso apu. Ja koska en halunnut, että 30 päivän putki katkeaa, tein sen tunnollisesti joka päivä.

Youtubessa Headspacen sivuilta löytyy monta videota, jotka auttavat ymmärtämään meditaatiota ja mindfullnesia paremmin.

Toinen viikko

Alussa paikallaan istuminen oli kamalan vaikeaa. Päässä pyöri lista asioista, joita pitäisi juuri nytkin olla tekemässä. Jonkun aikaa menee siihen, että saa mielen rauhoitettua niin ettei tee mieli pompata ylös lyhentämään työlistaa. Ne voivat odottaa 10 minuuttia. Minulle ainakin on ollut hyvä harjoitus se, etten tee kaikkia asioita saman tien mielestä painamasta. En pidä siitä, että on joku asia joka roikkuu koko ajan pään yläpuolella, saan sen pois mielestäni vain tekemällä sen pois listalta. Kaikkea ei tarvitse tehdä heti, se on ollut tärkein harjoitukseni tällä viikolla.

Kirjassa on paljon hyviä oivalluksia:

Mindfulness is the willingness to rest in that natural state of awareness, resisting the temptation to judge whatever emotion comes up, and therefore neither opposing or getting carried away with a feeling. Meditation is simply the exercise that is going to give you the best conditions to practise being mindful of these emotions. And headspace is the result of applying this approach. Headspace does not mean being free from emotion, but rather existing in a place where you are at ease with whatever emotion is present. 

Tästä videosta tykkään erityisesti. Hauska, mieleenpainuva ja minuutissa kertoo todella paljon, helposti ymmärrettävässä muodossa.

Kolmas viikko

Sovellus auttoi minua huomattavasti. Muita sovelluksia Headspacen lisäksi, joita olen tykännyt käyttää ovat Insight Timer ja Calm.

Kirjassa on "Take10" meditaatio, jolla pääsee hyvin alkuun. Jos mahdollista, yritä hidastaa jo kymmenen minuuttia ennen aloitusta. Jos heti hyppäät meditoimaan kylmiltään, mieli ei välttämättä pysty rauhoittumaan niin nopeasti.

  1. Istu mukavasti, selkä suorana. Varmista ettei sinua häiritä 10 minuuttiin, laita puhelin kiinni. Ota 5 syvää hengitystä, sisäänhengitä nenän kautta ja ulos suun kautta, sulje silmät.
  2. Käy läpi vartalosi kaikki osat alkaen päälaelta alaspäin ja huomioi mitkä osat tuntuvat rennoilta ja mitkä kireiltä. Missä tunnet hengityksesi liikkeet voimakkaimmin? Minkälaiselta hengitys tuntuu, sen rytmi, onko se lyhyt vai pitkä, syvä tai pinnallinen? Laske hengityksen tahtiin, "1" sisään hengittäessä ja "2" ulos hengittäessä. Laske kymmeneen asti ja toista tämä 5-10 kertaa tai niin kauan kuin sinulla on aikaa.
  3. Päästä mieli hetkeksi irti ja anna sen vaeltaa vapaana noin 20 sekuntia. Tuo mielesi takaisin ja tunne miltä vartalosi tuntuu tuolia vasten ja miltä jalat tuntuvat lattiaa vasten. Avaa hitaasti silmäsi, kun siltä tuntuu.

17.päivänä sain niin ihanan pehmeän ja rauhallisen fiiliksen aikaan, että toivottavasti saan siitä taas kiinni pian. Mieleni ei pomppinut ympäriinsä kuin raivopäinen apinalauma ja sain laskettua hengitystä erittäin keskittyneesti. Jos aina voisi olla noin seesteinen, elämä olisi erinomaista.

Neljäs viikko 

Neljäs viikko on ollut vaikeampi ensimmäiseen viikkoon verrattuna. Ensimmäisellä viikolla pystyin keskittymään paljon paremmin kuin nyt. Nyt ajatukset harhailevat ja huomaan, etten ole edes laskenut hengitystäni. Mutta onneksi meditaatiossa ei ole kyse suorittamisesta, joten voin yrittää uudestaan. 

Meditaatio auttaa "etäännyttämään" tunteista, niin ettei joka asiaan tarvitse reagoida niin suurella tunnepauhulla, joten kyllä tästä hyötyä on vaikka joka kerta en pääsisikään parhaaseen mielentilaan.

Headspace 30 päivää
30 päivää täynnä!

Voin todella suositella meditaatiota kaikille, vaikka sinua ei erityisesti elämä mitenkään ahdistaisikaan. 10 minuuttia päivässä omaa aikaa on todella arvokasta eikä todellakaan vie liikaa aikaa päivästäsi. Kokeile 30 päivän ajan piteneekö pinna ja tuleeko olosta tasaisempi, minulla ainakin toimii. Suosittelen lämpimästi!