Itsehoitoa

Tänään on taas matalampi vire. Jotenkin vain stressaan koko olemista ja elämistä tänään. Mun olot menee aika usein nykyään kuin aallot, ne tulee ja menee ihan omaa tahtiaan, välillä yllättäen ja välillä hiljaa lipuen. Tällä hetkellä tunnen epäonnistuneeni kaikessa. Tiedän ettei se ole totta, mutta siltä tuntuu ja se valtaa ajatukset kaiken aikaa. Tiedän, että tämä tunne voi mennä ohi joko viiden minuutin tai viiden tunnin päästä. Ennen en päässyt näistä tunteista eroon, nykyisin osaan jo hieman hallita niitä. Nykyisin tiedän monia keinoja, millä yrittää päästä riittämättömyyden tunteesta ja muista mua "vaivaavista" tunteista eroon. Aina ne keinot ei toimi, mutta ainakin tiedän paljon keinoja mitä yrittää.

 

Kuva Googlesta

 

Nykyään kirjoitan paljon. En siis pelkästään blogia, koska ei tämä minulle riitä. Tai sanotaanko, että vaikka olen nykyisin avoin tämän asian suhteen, niin on silti asioita joita kirjoitan vihkoon ja vain itselleni. Puhumattakaan siitä ajasta kun pyristelin ylös pahimmasta suosta ja häpesin koko sairauttani. Silloin kirjoitin VAIN itselleni.

 

Luen, tosin liian vähän taas tällä hetkellä. Teoksia mistä saan voimaa ja ymmärrystä sairauttani kohtaan. Kokemuksia ja "tietokirjoja" asiasta ja mielestä. Toki myös jotain aivan muuta, fiktiota tai elämänkertoja millä saan koko tämän oman elämän pois mielestä. Pahimman suon aikana en pystynyt keskittymään niin paljon, että olisin malttanut lukea. Tai antanut itselleni anteeksi jos käytin hyödyllistä kotityöaikaa johonkin "näinkin turhaan".

 

 

Sitten minä joogaan ja meditoin. Ja luen "hörhökortteja". Jooga tuo tasapainoa mun arkeen, se rauhoittaa ja tunnen tekeväni itselleni jotain hyvää ja hyödyllistä. Joskus tunteet nousee pintaan enemmän ja joskus vähemmän. Tällä hetkellä pääsääntöisesti teen Yin-joogaa, vaikka löytyy multa kortti myös ilmajoogaan. Yin vaan on siinä mielessä helpompi, että voin tehdä sitä kotona. Meditaatio on puolestaan mun joka iltainen rutiini. Se tuli kuvioihin heti mun terapian alussa, kun yritettiin keksiä keinoa pysähtyä ihan pieneksikin hetkeksi ja päästää ajatuksista irti. Silloin ajatukset olivat useimmiten niitä huonoja, nykyään saatan pysähtyä vain siksi, että pää on niin täynnä kaikkea ihanaakin. Ja ihanissa ajatuksissa ei toki ole mitään pahaa, paiti jos ne iskee yhdeltä yöllä, eikä saa innostukselta nukutuksi. ;) Meditoin siis joka ilta meditaatioon soveltuvan musiikin kanssa. Ja kortit, ne vaan osuvat aika usein johonkin kohtaan tässä kropassa.

 

Kerran joogassa sain mietittäväksi tämän aiheen.

 

Lisäksi on toki muitakin keinoja, mutta luulen, että nämä ovat ne minulle eniten vaikutusta tuoneet. Näiden kautta olen päässyt käsiksi omaan itseeni ja ajatuksiini. Olen tutustunut itseeni todella paljon ja löytänyt aivan uusia puolia sisältäni. Olen pystynyt vahvistamaan itseäni ja luottamaan siihen mitä olen. Olen oppinut hyväksymään itseni ja ajatukseni, mutta en enää ole tuuliajolla niiden kanssa.

 

On vielä muutamia asioita mitä haluaisin kokeilla oman oloni parantamiseksi ja elämäni eteenpäin viemiseksi ja näistä muutamia olisi esim. äänimaljarentoutus sekä Rosen-terapia. Ja luulen, että nämä voisivat olla ensi vuonna kalenterissa jossain kohtaa.

 

 

Onko teillä jotain keinoa millä olette menneet vaikeiden tai stressaavien aikojen yli?

Tai löytyykö ruudun toiselta puolelta kokemuksia äänimaljoista tai Rosenista?

 

<3: Tea