Langkawi - Rahalla saa ja vesijetillä pääsee

Botskissa kohti Langkawia
Koh Mukilta Trangin ja Satunin kautta Langkawille

Koh Mukilta Langkawille
Aamulla me jälleen kerran (niinkuinjokaikisenbloginalussa) hypättiin lonkkarin kyytiin 350thb (n.8€) ja samaan hintaan kuului mini van kyyti Trangin kaupunkiin. Trangista saatiin heti sumplittua oma taksi Satunin satamaan sekä speedboat liput Langkawille. Saatiin kyytipeliksi allemme vanhanliiton nahkapenkkinen amis corolla :D Paahtavassa iltapäivän auringossa matka oli hieman nihkeää, mutta osaapa taas arvostaa autojen ilmastointia. Hintaa sille matkalle tuli 850thb (n.20€) ja kestoa oli noin kolmisen tuntia.
Malesiaan saapuminen on helppoa, saapuipa sitä lentäen tai meriteitse. Suomalaiset saavat olla Malesiassa 3kuukautta ilman viisumia, joten rajalla laitetaan vain leimat passiin.

Langkawin satamasta, joka sijaitsee Kuahin kaupungissa, otettiin taksi Pantai Cenangiin ja hinta oli 35rm (n.8€).

Langkawi
Malesian kuuluisin rantalomakohde, Langkawi, tunnetaan verovapaista tuotteista, vesiputouksista, viidakoista, mangrovemetsistä sekä haukoista. Langkawi sijaitsee Malesian luoteisosassa Andamaanienmerellä, 30 kilometrin päässä Malesian rannikosta.

Vaikka Malesia on muslimimaa niin Langkawilla turistit käyttäytyvät kuin Euroopassa. Paikalliset ovat tottuneet turistien vähäpukeisuuteen, mutta välillä voi tuntea todella alentavia katseita jo kaukaa.
Langkawilla voit shoppailla verovapaasti useista dutyfree myymälöistä ja esimerkiksi alkoholi tai tupakkatuotteita saa todella halvalla hinnalla! Paikallinen ruoka kuitenkin on monessa paikassa kallista verrattuna muihin maihin. Monet matkantarjoajat mainostavat Langkawin upeita hiekkarantoja ja todellisuudessahan ne ovatkin hienoja, mutta meille ne eivät Thaimaan upeiden rantojen jälkeen olleet niin mielettömiä. Vesi on sameaa ja paikoin sottaistakin :/

Langkawilta olin varannut meille huoneen edellisenä päivänä jo etukäteen. Otettiin suosiolla huone Pantai Cenangilta eli turistisimmalta alueelta. Landcons hotellista irtosi huone neljälle hengelle 150rm (n.33€). Huoneeseen kuuluu ilmastointi, lämminsuihku, jääkaappi, uima-allas ja telkku :p

Kirjoitusvirhe?

Landconsissa ei ollut mahdollista olla kuin yksi yö, joten ensimmäinen ilta meni uuden majoituksen etsimiseen. (Majoituimme tähän resorttiin kuitenkin viimeisellä viikolla vielä uudestaan. Toisella kertaa arpaonni ei suosinut huonejaossa, sillä saimme ikkunattoman huoneen käytävän puolelta. Yöt ovat todella rauhattomia ja naapurit levottomia :D )

Lähdimme sitten suosiolla vähän kauemmaksi ranta-alueesta etsimään resorttia ja löysimme Cenang biitsille johtavalta ison tien varrelta uuden yöpaikan :)

Seuraavana päivänä suunnattiin Cenang Memories Motelliin, jossa huone neljälle oli 100rm (22€). Motelli on rakennettu viime vuonna ja siltähän se näyttikin! Kaikki oli uutta ja aivan kuin olisi yöpynyt jossain eurooppalaisessa kaupunkihotellissa. Huoneeseen kuului ilmastointi, lämminsuihku, parveke, wifi, ilmaiset kuumat&kylmät juomavedet, telkku, jääkaappi sekä aivan mahtavat sängyt!
Viereisessä huoneessa asusti myös suomalais pariskunta, jonka kanssa mm. jänniteltiin Suomen jääkiekkopelitkin :D Viimeisenä päivänä he toivat meille siideriä ja olutta, koska Cenang Memoriesin siivooja täti oli tullut aamulla kysymään heiltä "Do you drink alcohol?", johon suomalaiset luonnollisestikkin vastaavat että YES :D Täti oli hetken päästä tuonut kassillisen muiden asukkaiden jälkeen jättämiä alkoholituotteita.. Ilkalle ja Miialle tuli siis kirjaimellisesti alkoholiongelma, koska hekin ovat poistumassa viikonlopun jälkeen maasta. Suomalaisina me suostuimme auttamaan heitä tämän ongelman kanssa :D

Jos Pantai Cenangilla haluaa asua suht lähellä rantaa niin tämä on tosi hyvä valinta hinta/laatu suhteeltaan (n.10min kävely rantaan). Vieressä kulkeva päätie tuottaa jonkin verran melua, muttei kuitenkaan meitä sen enempi häirinnyt.

Langkawi rinkka selfiet!

Pantai Cenang
Pantai Cenang on Langkawin vilkkain ranta-alue, josta löytyy jälleen kerran kaikkea mistä voit vain haaveilla. Rannan ohitse menee kiireinen päätie, jonka varrelle on ripoteltuna ravintolat, taxfreet, kaupat sekä tietenkin THE mäkkäri! Tien kummastakin päästä löytyvät rikkaiden hotellialueet ja keskiranta-alue on pyhitetty kaiken maailman vesimoottorilelujen leikkikentäksi. Paratiisista juuri tulleina, Cenangin ranta ei todellakaan houkutellut vesijeteillään ja myllätyllä rantavedellä. Tästä johtuen löysimme itsemme läheisen Fave hotellin uima-altaalta, jossa saimme nauttia uv-säitelystä drinksujen hinnalla :) ..Laskukin näytti iltapäivällä siltä, että oltiin kyllä viihdytty!

Loppuajasta saimme onneksi nauttia oman hotellin uima-altaastakin :)

Cenangin hyviä puolia on se, että sieltä saa mitä tahansa ruokaa. Länkkäri ruuat maksavat tietenkin enemmän kuin paikallisesta katukeittiöstä, mutta pitäähän sitä vähän välillä myös hemmotella itseään! Cenangissa herkuteltiin mm. Italialaisella, Sushilla, Intialaisella ja tietenkin mäkkärillä :D Yhtenä maukkaimmista testatuista länkkäri ravintoloista Aasiassa ikinä oli T-Jay's Italian restaurant! Sieltä saa pastaa ja pitsaa ja annokset ovat TODELLA hyviä!

Pitkällä lounaalla Annen ja Miken kanssa :)

Yksi Cenangin nähtävyyksistä on Underwaterworld ja voin kertoa, että ei oikeastaan välttämättä kannata vaivautua! Liput maksoivat 40rm (n.9€), joten ei siellä käymisessä nyt mitään suurta taloudellista ahdinkoa tule, jos sinne haluaa mennä.  Meitäkin lähinnä kiinnosti pingviinit ja ne olivatkin koko paikan parhain homma! Siellä oli afrikan pinguja sekä niitä, joita on madagaskar elokuvissa :) Osa luvatuista eläimistä puuttui paikasta kokonaan ja paikka oli muutenkin todella vanhan näköinen. Sitä ei siis olla pidetty hyvässä kunnossa ja esimerkiksi lasien läpi ei meinannut välillä edes nähdä. Mursut näyttivät todella surullisilta ja ei monien kalojen altaatkaan näyttäneet saaneen puhdistusta pitkään aikaan. Kävin itse viime vuonna Bangkokissa Siam Ocean Worldissä ja siellä oli mielestäni paljon enemmän nähtävää.

Underwater worl Langkawi

Vaikka lähes joka toinen Cenangin majoituspaikoista on täyteen buukattuja, emme ole vieläkään törmänneet mihinkään mielettömän suureen turistimäärään. Luulen, että suurinosa viihtyy hotellien tarjoamissa uima-altaissa tai tekee päiväretkiä muualle. Illasta turisteja kuitenkin näkee pääkadun varrella tekemässä ostoksia sekä nauttimassa illallista. Mainittakoon vielä, että turistisuus tällä saarella ei ole mitään verrattuna esimerkiksi Thaimaaseen highseasonilla, tai Balin Kutaan.

Pantai Cenang
Paikallisessa

Kuah
Kuah on saaren pääkaupunki ja sinne saapuvat ferryt esimerkiksi Thaimaan puoleltakin. Kuahissa on halpoja "hienompia" hotelleja ja muutamia taxfree alueita, muttei uima rantaviivaa sataman takia.
Oltaisiin haluttu suunnata viimeisiksi päiviksi johonkin "luksus" hotelliin Kuahin kaupunkiin. Hotellit ovat siellä järestään halvempia, koska siellä ei ole oikeastaan mitään nähtävää. Moniin hotelleista oltiin jo tutustuttu agodan sekä bookingin kautta, mutta onneksi emme varailleet mitään etukäteen. Yhtenä päivänä kävimme katselemassa majoituksia, joissa oli uima-altaat, mutta suurin osa hotelleista oli rakentanut nekin talon varjopuolelle. Lähes jokainen etukäteen katsomamme hotelli oli täysi pettymys.. kuvat siis valehtelevat.

Taksissa
Matkan varrelta

Tanjung Rhu
"Hei mistä sä tuut landespede..." eli kotoinen paikka löydetty!
Taksi Pantai Cenangista kustantaa 36-40rm (n8€). Tanjung Rhussa ei siis ole todellakaan mitään muuta, kuin muutama ökyresortti, halvempi vaihtoehto Isa motelli sekä pari ravintolaa! Alueella on kuitenkin saaren kauneimmat rannat, joten meille paikka oli hyvä. Rantavesi ei sielläkään ole kirkasta, mutta maisemat ovat päärantaa kauniimmat. Vesijetit ovat kuitenkin löytäneet paikkansa myös tältä rannalta ja houkuttelevat muutamia paikalle saapuneita turisteja kokeilemaankin niitä. Alueella ei ole kuin muutama kioskin tapainen marketti ja keskustaa ei oikeastaan ole.
Jos on ylimääräistä rahaa pankkitilillä, niin sieltä löytyy mielettömän näköisiä resortteja omalla rantakaistaleella ja altailla (alkaen 2700€/yö)..(jep, luit oikein) ;)

Asuimme Tanjung Rhussa Isa motel nimisessä paikassa, josta saimme kahden hengen huoneen 80rm (n.17,50€). Huoneen varusteluihin kuului ilmastointi, vedenkeitin, lämminvesi, telkku ja jääkaappi. Motellin omasta ravintolasta sai todella hyvää ruokaa edulliseen hintaan ja siinä söimmekin joka päivä.

Tanjung Rhun tapahtumat lueteltuna:
Ensimmäinen päivä Tanjung Rhussa meni auringosta nauttien rannalla. Ranta oli hyvä, mutta yllätyksenä meille, meri oli melko täynnä meduusan paloja ja ne polttivat välillä todella kovasti.
Toisena päivänä kävelimme Tanjung Rhun tien päähän ja pääsimme yksityistien kautta todella kauniille rannalle. Päivällä yritimme keksiä jotain aktiviteettiä, koska juuri tällä puolen saarta sijaitsee mangrove metsät, bat cavet, kotkien syöttöpaikat sekä yksi vesiputous. Loppujen lopuksi kaikki suunnitelmat kariutuivat siihen, että saarella on tähän aikaan vuodesta (helmikuu) yksinkertaisesti liian kuivaa tehdä mitään. Vesiputouksissa ei ole vettä ja veneretkien kulkureiteillä on karun näköistä :/
Illalla nautimme ehkä hieman liikaakin viiniä sekä rommia, joten seuraavan päivän suunnitelmat olivat aika löhöily painoitteiset.

Kulkulupa Tanjung Rhu Resortin yksityistielle :D
Tanjung Rhu

Viimeinen päivä meni vältellen aurinkoa ja istuskeltiin lähinnä terassilla. Päivällä meidän motellin vieressä syttyi metsäpalo, joka toi pienoisia jännitysmomentteja päivään. Pakattiin jopa varmuuden vuoksi rinkatkin pika pikaa ihan siltä varalta, jos palo kerkiääkin leviämään. Palomiehet kuitenkin saivat loppujenlopuksi palon taltutettua ja minäkin uskalsin löysätä rinkan nöyrit.

Palo episodin jälkeen juttelimme naapurien kanssa, jotka kertoivat rannalla olevista laukkuvarkaista. Heiltä oli aivan selän takaa varastettu laukku, ilman että he edes huomasivat sitä.
Kun auringon säteet olivat illalla lempeämpiä päätimme lähteä vielä iltauinnille. Näimme kaukana meistä ihmisjoukon kerääntyvän miehen ympärille ja mietimme ambulanssin saapuessa, että mitähän siellä on tapahtunut. Lähdimme kuitenkin motellille takaisin, emmekä oikeastaan muistaneet enään koko asiaa. Illalla naapurit tulivat kuitenkin kertomaan, että rantavedessä oli ollut rausku, jonka päälle tuo mies oli vahingossa astunut! Rauskun piikki iskeytyy suoraan ihosta sisään ja ei kuulemma ikinä tule nätisti samaa kautta ulos. En päässyt koko iltana yli ajatuksesta, että mitä jos se olisi ollut joku meistä! Sama meri, sama ranta, sama aika.
Kun lähdimme Tanjung Rhusta takaisin Pantai Cenangille, olo tuntui melkeinpä voitonriemuiselta :D Mehän selvisimme sieltä pois ilman mitään tapaturmaa :D

Metsäpalo

Yhteenveto Langkawista:
Suurin pelko Langkawille tuloon oli paikan turistisuus. Itse en viihdy pätkääkään suurissa turistipaikoissa ja pelkän googletuksen tuloksella löydetty Langkawin Underwater World sai minut melkeinpä kieltäytymään kohteesta. Tyttöjen kotiinpaluun takia Langkawi vaikutti kuitenkin helpolta valinnalta seuraavaksi kohteeksi ja päätimmekin luopua ennakkoluuloista ja kokeilla. Saarella ei ole oikeastaan mitään tekemistä, varsinkaan jos vesiputouksetkin ovat kuivia. Muutamia veneretkiä täältä tehdään, mutta hinnat niissäkin ovat melko kovat. Esimerkkinä muutaman tunnin retki Tanjung Rhun ympäristössä maksaa 250-350rm (n.55-80€) /vene. Kolmen saaren risteily/snorklailu 30-40rm (n.6,5-8€) hlö. Rannasta löytyy tietenkin suolasen hintaista vesijetin vuokrausta yms.

Nightmartket oli pettymys, koska luulimme niiden olevan samanlaisia halpoja rättiparatiiseja kuin esimerkiksi Thaimaassa. Tarjolla oli kuitenkin enemmän paikallisten muslimihuntuja ja muuta vaatetusta. Ruokakojuja oli myöskin enemmän kuin vaatekojuja. Erikokoisia nightmarketteja löytyy ympäri Langkawia joka ilta 17.30 alkaen.
Yksi näppärä tapa nähdä Langkawia on vuokrata skootteri. Taksilla ajelemisella on hintansa ja eihän sieltä oikeastaan mitään näekkään.
Meille saarella tuli tärkeäksi saada resortti uima-altaalla, koska merivesi oli niin sameaa (Varsinkin Thaimaan paratiisin jälkeen).

Eli saari ei ehkä ole niinkään reppureissaajille vaan nimen omaan muutaman viikon lomailijoille, joilla tekeminen ei ole rahasta kiinni!

Rinkan sisältö tällä hetkellä

Next step:
Tässä oli meidän viimeisen kahden viikon Langkawi kooste :)
Seuraava askel tytöillä on siirtyä luksus viikonlopun viettoon Bangkokiin ja me Topiaksen kanssa lennähdetään Penangin Red Gardeniin syömään!