Mirissa

Matka Mirissaan
Unawatunasta nostimme kytkintä vain parin päivän hengailun jälkeen. Suuntanamme oli etelä ja kohteenamme Mirissa (n.20km päässä). Unawatunasta paikallinen bussi maksoi Mirissaan meiltä 100rupiaa per naama, mutta kahdelta muulta länkkäriltä 50rupiaa. Täydessä bussissa oli melko hankalaa ruveta väittelemään sen enempiä hinnasta, koska Topiaksen huomauttaessa asiasta rahastaja vain kohautti harteitaan ja jatkoi kierrostaan. Luultavasti oikea hinta olisi ollut tuolle välille 20-40rupiaa. Aamu bussi oli niin täynnä ihmisiä, että Topias joutui seisomaan koko matkan perille. Matkan tekokin saattaa olla välillä hieman hankalaa rinkkojen kanssa, koska bussit tungetaan ääriään myöten täyteen.

Tämän hetkinen kohde kartalla
Bussissa
Topias nauttii sillä välin kun tytöt ettii huonetta ;D

Sky Garden guesthouse & Surf View Hotel
Perillä lähdettiin Jannin kanssa kiertämään rannan guesthouseja ja jätettiin Topias vuorostaan riippumattoon makoilemaan rinkkojen kanssa. Parinkymmenen eri guesthousen jälkeen lopetettiin haaveilu halvoista huoneista ja otettiin ensimmäiseksi yöksi Sky Garden guesthousesta huone. Maksettiin kolmen henkilön huoneesta 4000rupiaa (n.22€) aamupalojen kanssa. Tultiin siihen tulokseen, että aamupaloihin kolmelta menee aina täällä n.1500rupiaa (n.8€) ja jos sen saa sisältymään hintaan niin sitten on hyvä :) Eli meidän logiikalla maksettiin yöstä 2500rupiaa (n.14€). Huoneeseen kuuluu lämminvesi, tuuletin, netti, utelias apina ja aamupalat. Janni koki myös kauhunhetket, kun sängystä löytyi torakka yöllä. Kukaan meistä ei meinaa keksiä mitä kautta tuo maatamöyhivä otus on ilmestynyt kolmannen kerroksen sänkyyn :D

Sky garden guesthouse
"Nyt se sielunystävä löytyi"

Saatiin illalla vielä tingittyä rannassa olevasta Surf View hotellista itsellemme siisti huone viikoksi hyvään hintaan. Alkuperäinen hintapyyntö taisi olla 6000rupiaa (n.34€), mutta kovan neuvottelun jälkeen hinnaksi pyöristyi 4500rupiaa (n.25€) aamupalojen kanssa. Huoneeseen kuuluu tuuletin, netti, lämminvesi, aamupalat ja se sijaitsee aivan rannassa, joten aurinkotuolit on ilmaiseksi käytössä. Highseason on siis Mirissassakin kova sana ja jokainen turisti saa kokea sen nahoissaan. Monet rantahotellit pyysivät vaatimattomista huoneista yöltä jopa 40€uroakin.

Jannin opiskelu hetki

Hotelli valinta ei mennyt kyllä putkeen tällä kertaa. Meidän saavuttua seuraavana aamuna hotellille, palvelu oli muuttunut todella ynseäksi. Meiltä alettiin saman tien tivaamaan koko viikon maksua ja me sanottiin maksamisen olevan mahdollista seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä alkoi sama maksun vaatiminen heti aamusta ja tällä kertaa omistaja sanoi lähtevänsä rahojen kanssa heti pankkiin. Joten ymmärsimme asian olevan TODELLA tärkeää ja ehdotettiin eurojen antamista. Sehän passasi ja omistaja häipyi rahatukon kanssa sen siliäntien. Mietiskeltiin illalakin, että mikähän tyypillä oli hätänä, kun niin kovasti tarttesi kaiken rahan kerralla. No seuraavana aamuna hotellin pihalle oli ilmestynyt pieni suihkulähde, josta iso kotka juo vettä, sekä muutamia betoni kalusteita. Ei voi kun ihmetellä sitä edellis päivien rahan tarvetta ja katsella mitään sanomatonta suihkulähdettä.. menikö ne rahat hirveellä kiireellä tuohon?? Samahan se meille on mihin ne rahat menevät, mutta melkeinpä tunsin jo sääliä miestä kohtaan ja luulin että heillä on todellisia rahavaikeuksia. Ei tainnut olla.

Muita "vikoja": Hintaan luvattu Sri Lankan aamupala listalta ei sisällä kaikkea mitä siihen pitäisi sisältyä. Plussaa on kuitenkin se, että länkkäriaamupalan saa laittamalla 50rupiaa tiskiin. Meille kerrottiin, että bileitä ei ole rannassa kuin max yhtenä iltana, mutta sekään ei ollut totuus. Bassot tärisyttävät jo sänkyäkin ja musiikki loppuu vasta yöllä 3aikaan. Musiikki kuuluu yleensä muista rantabaareista, mutta omistaja valitteli Topiakselle menettäneensä 1000dollaria yöllisten bileiden takia, koska asiakkaat lähtivät kävelemään. En tajua miksei musiikin soittamiselle tehdä mitään, jos kaikki meinaavat lähteä menemään hotelleista. Topias kävi myöskin kovistelemassa omistajaa, joka vain totesi ettei enään tule bileitä (niitähän vielä riitti).
Palveluhenkisyys puuttuu suurimmalta osalta henkilökunnasta aivan täysin. Meidän saadessa huonoa palvelua ja tilailemalla lennosta aamupaloja, naapuripöydän tytöt saivat todella ystävällistä palvelua ja tilaukset tietenkin ennen meitä.
Saapumispäivänä odotettiin kolmatta pyyhettä ja tyynyä koko päivän. Samoin kerroimme jo ekana päivänä, että meidän suihku ei vedä kunnolla ja meille kerrottiin jonkun tulevan 10 minuutin kuluttua. Asiahan oli tietenkin unohtunut ja muutaman päivän kuluttua saatiin lavuaarikin vetämään.
En tiedä onko tämä kaikki nyt sitä kuuluisaa p*skaa tsägää, johon meidän ei ole pahemmin vielä reissulla tarvinnut törmätä, mutta kyllä tässä nyt jotain mätää alkaa olemaan. Mietittiin johtuuko se siitä, että saatiin tingattua "hyvä" diili vai kuvitellaanko vaan kaikki.

Mirissa
"Mirissa on vihdoin ja viimein rentouttava ympäristö kokonaisen viikon viettoon." Kuului minun sanat tänne tultuamme. Rentouttava se on päivisin, mutta iltaisin se on vähän tuuri peliä sitten. Mirissan ranta on aivan mielettömän mukava ja täällä viihtyykin. Rannallakaan ei ole näkynyt yhtään kaupustelijaa, joten siellä saa olla aivan omassa rauhassa :)

Mirissassa ei myöskään ole hirveästi mitään tekemistä, joten paikka on täydellinen rantalomailuun :)

Kohti aaltoa ja.... sitä karkuun!

Käytiin ostamassa uimarenkaatkin, jotta meressä löllimis nautinnon pystyi maksimoimaan. Mirissan rannassa on melko paljon merisiilejä ja rajujen vuorovesien aikaan ne lilluvatkin aivan rannassa. Naapurin tyttö oli saanut niistä hieman osumaa ja jalassa törrötti kymmeniä piikkejä.. Mahtoi tehdä kipeää :s

Merisiiliperhe

Mirissan yksi vetonauloista on Whale & Dolphin watching ja retkiä myykin joka toinen putiikki. Se onkin varmasti ainutkertainen kokemus, mutta silläkin on hintansa. Turistimassojen pällistellessä näitä otuksia veneistään, valaat lähtevät karkuun ja joutuvat isompien laivojen kulkureiteille. Tuntuu taas typerältä, että rahan himo menee kaiken edelle jättäen tuleville sukupolville tyhjän meren ihmeteltäväksi. Voitte siis veikata, mennäänkö me pällistelemään valaita täällä. Naapurinpoika kertoi, että hänen mennessä merelle katsomaan valaita, oli siellä kymmeniä muitakin paatteja. Hän kuulemma näki valaan noin 500metrin päästä ja siitäkin pelkän selän.

Mirissä on todella pieni rantakylä ja lähin suurempi kaupunki Weligama sijaitsee noin 5kilometrin päässä. Siellä käytiinkin yksi päivä shoppailemassa Wine storesta punaviinipullo. Chileläinen pullo maksoi 1100rupiaa  (n.6€) ja tuhottiinkin se ihan hetkessä :D Mirissasta Weligamaan mentiin tällä kertaa tuktuk kyydillä, joka maksoi 300rupiaa.

Weligama

Jos kaipaa rantaloimailuunsa suurkaupungin tuntua, voi käydä päivä retkellä tämän alueen suurimassa kaupungissa Matarassa. Mataraan on Mirissasta matkaa noin 20kilometriä. Paikallisilla busseilla pääsee joko normi hintaan perille tai sitten turistihintaan. Me maksettiin tuolla pätkällä toiseen suuntaan 100rupiaa ja takaisin tullessa 25rupiaa. Tuktukit pyysivät matkasta 600rupiaa suunta. Matarassa on myös juna-asema, josta on hyvät yhteydet Colomboon tai jopa Kandyynkin.

Halpa ja paikallinen

Lankalaisista
Luin kerran jostain, että Sri Lankalaiset alkavat oppia turistien huijaamista Intialaisilta ja se todellakin pitää paikkaansa. Täällä ihan järestään jotkut huijaavat turisteja kaikissa hinnoissa. Yleiset bussit tuntuvat koijjaavan kaikista röyhkeimmin, koska eihän turisteilla ole mitään tietoa oikeista hinnoista. Noin 20kilometrin matkasta ollaan parhaimmillaan jouduttu maksamaan 100rupiaa (n.0,55€) per pää, kun taas sama matka paluu kyydillä on maksanut 25rupiaa (n.0,15€). Kyllä kismittää näiden röyhkeys. (ja joo joo, ei puhuta suurista rahoista taaskaan).
Sri Lankalaisilla on pyykinpesu palveluissakin vielä hyvin paljon opittavaa muihin aasian maihin nähden. Mirissassa ainakin joka ikinen mummeli joka pyykkipalveluita tarjosi oli "rupiankuvat" silmissä kertomassa ettei kilohintoja ole vaan kpl hinnat :D Ja he kehtasivat pyytää yhdestä vaatekappaleesta jopa 100rupiaa!!!!!! Sehän on ryöstö!! Näin ollen meidän kolmen pyykkikasalle olisi heidän käsissään tullut hintaa 5200rupiaa eli noin 29euroa!!! Olin aivan hermona kun raahasin neljän kilon pyykkikassia kylän katuja pitkin ja kirosin tätä maata syvimpään rotkoon :D Löydettiin loppujen lopuksi yksi setä, joka suostui pesemään vaatteet 400rupian (n.2,25€) kilohintaan. Ryöstöä sekin on isolla R-kirjaimella, mutta vaihtoehtoja ei oikeastaan enään ollut. Tuolla rahamäärällä saatiin kuitenkin puhtaat pyykit ja oikein hyvää sekä nopeaa palvelua. Thaimaassa sekä Indoissa ollaan maksettu maksimissaan kilohintana 0,50-1€uroa.

Yksi asia, joka tässä maassa riepoo on tupakointi! Yksi aski maksaa noin 3,80€ eli yli 2euroa enemmän kuin muissa aasian maissa. Täältä saa muutenkin ainoastaan Dunhilliä ja jotain toista kuivaa heinää. Muistan Sannan maininneen Colombossa ollessamme jotain asiasta sekä Sri Lankan presidentin sukulaisen olevan kytköksissä tupakan valmistamiseen / tuontiin ja tästä johtuen täällä muuta ei saakkaan. Netistä ei guuglettamalla löytynyt mitään infoa asiasta, joten se jääköön tällä erää selvittämättä. Sri Lankalle ei myöskään saa tuoda kuin muutaman askin savukkeita ja sitä ilmeisesti valvotaan jonkin verran.

Tapahtui eräässä ravintolassa
Mentiin kantapaikkaamme syömään ja tilasin taas kerran devilled chickeniä, jota olin syönyt kyseisessä ravintolassa aikasemminkin. Annoksen tullessa pöytään hieman ihmettelin "kanassa" olevaa oudon näköistä luuta, mutta sitä enempää miettimättä pistin ruokaa suuhun. "Kanan" kulkeutuessa suustani mahaan mietin, että mitähän ihmettä tilasinkaan.. Maistatin "kanaa" Jannilla ja Topiaksella ja yhteen ääneen totesimme kanan tilalla olevan porsasta :D No ei siinäkään mitään ja menin lautasen kanssa keittiön ovelle että "sori, mut tilasin kanaa ja taisin saada possua. Voitteko tehä kanalla." Hymyilin vielä päälle nätisti ja muutenkin olin oikein ymmärtäväinen tietenkin. Yhtäkkiä vierelleni tuli noin 7tarjoilijaa / kokkia ja kaikki pyörittelivät päätä että ei ei , kyllä se on kanaa.. Itse jäin toljottamaan lautanen kädessä heitä tyhmänä ja totesin takaisin, että ei se maistu kyllä ollenkaan kanalle.. Menin lautanen kädessä suu mutrulla pöytään ja ruvettiin ihmettelemään kolmisteen luita, joita "kanan" ympärillä oli (ne ei todellakaan kuuluneet kanalle).
Kohta pöytään tuli taas noin 5tarjoilijaa ja kaikki kuorossa sanoivat että olen väärässä.. Minä tässä vaiheessa annoin tarjoilijalle lautasen ja sanoin että he voivat kyllä maistaa annosta ja kertoa sitten onko se heidän mielestä kanaa. Kohta tuli taas sama lauma ruokaa mutustaen kertomaan, että kyllä se on kanaa ja yksi nainen vielä sanoi olevansa muslimi, eikä todellakaan söisi possua! Siinä se nainen kuitenkin mutusti possua ja minä sitten naurahdin ja kerroin syöväni sitten sen annoksen loppuun.. tämähän ei nyt enään käynyt päinsä ja minulle tehtiin uusi annos. Sehän kävi ja sillä kertaa sainkin kanaa ^_^
Ainut mitä en tässä ymmärrä on se, että he oikeasti jaksoivat väittää vastaan tuossa asiassa. Tyhmäkin jo näki, ettei se liha kanaa ollut ja viimeistään suuhun pistäessä maistoi sen. Ehkä muslimit eivät tiedä miltä possu maistuu tai näyttää, koska eivät sitä ole syöneet?? En tajua :D Kanahan maistuu kanalle ja possu possulle.. eihän siitä pääse mihinkään..? Eihän.. :D Tuntuu oudolle että kokkikaan ei erota lihoja edes maun perusteella. Loppu hyvin ja kaikki hyvin, mutta voi olla, että oli viimenen kerta kun uskallan ulkomailla kertoa ruoassani olevasta viasta :D Siinähän melkein saa turpaan tai ainakin kokee olevansa väärässä, vaikka tietää olevansa kerrankin "oikeassa" oleva asiakas ;)

21.1 meidän reissukalenterissakin tuli täyteen 100päivää, jotka ovat melko lailla pyhittyneet auringon palvomiseen. Vaikka listailinkin tähän blogiin aika ankarasti vikoja, joita maassa olomme aikana ollaan kohdattu, niin ne viatkin ovat olleet pieni osa reissuamme. Maa ei ehkä ihan täysin ole reppureissaajille suunnattu hintojen perusteella (vertaan muihin maihin), mutta liikkuminen on täällä halpaa.
Perjantaina vaihdamme suunnan kohti sisämaata ja lähdemme ihmettelemään sen tarjoamia nähtävyyksiä.