Permulen kautta Senggigiin

Aamulla hypättiin botskin kyytiin ja lähdettiin kohti saksalaismiehen omistamaa Palm beach gardenia. Noin 10minuutin venekyydin hinnaksi tuli 40 000rupiaa per naama (alle3€).
Palm beach garden sijaitsee pienessä Permule nimisessä kylässä Lombokin lounaisosassa. Hintaa yhdelle yölle tuli 170 000rupiaa (n.10€) ja se jaettiin kolmeen osaan. Huoneessa oli kaksi isoa sänkyä, hento välillä toimiva valaistus, kylmä vesi mutta kuitenkin makeaa vettä tuli putkista:) ja tuuletin.

Alueella on 5bungalowia, joista kaksi on bambuista tehtyjä. Resortti on ollut täällä noin 10vuotta ja omistaja on onnistunut pitämään parempaa huolta resortista, kuin esimerkiksi secret islandin omistaja. Eihän tämä mikään parhain majoitus todellakaan ole, mutta hintalaatu suhteeltaan oikein hyvä. Vieressä näytti olevan ainoastaan yksi resortti tämän lisäksi (Bolabolataijotainsemmoista). Ranta ei ole kaikista paras mahdollinen uimiseen, koska vesi on likaista. Koiria täällä on myös ihan mielettömästi ja meitä kehotettiinkin laittamaan kaikki kengät yms sisälle, ettei koirat öisillä retkillään niitä käy varastamassa. Käytiin tekemässä pientä tutustumista lähi kylään ja tähtinä meitä sielläkin pidettiin. Täällä päin ei taida myöskään länkkärit olla ihan joka päiväistä kauraa. Joni kävi illansuussa 2,5kilometrin päässä sijaitsevasta balilaisesta kylästä ostamassa tuak nimistä paikallista "palmukiljua" ja matkalla jopa mopot jäivät ajamaan hänen viereensä ja tuijjottelemaan.

Illalla maisteltiin duakkia ja hyvin mieto kiljumainen makuhan sieltä paljastui. Ei ihan lemppari juomaa minun makuuni, mutta kyllä pojat vaaleanpunaista litkua puoli pulloa jaksoivat juoda. Puolitoista litraa tuakkia maksoi 5000rupiaa eli noin 0,30€. Tuakin väri määrittyy palmun juurten väristä ja tällä kertaa saatiin hennon vaaleanpunaista kiljua maisteltavaksi. Väri voi kuulemma olla myös vaaleaa tai sitten vaikka hieman beigehtävääkin.

Aamulla viisaudenhampaani muistutteli olemassa oloaan ja päätettiin että on parempi lähteä lähemmäs apteekkeja sun muita. Minullahan oli mukana suundesinfiointi ainetta hätätapauksia varten, mutta sehän purkautu muutaman kuukauden aikana tippakerrallaan rinkkaan. Ei muuta kuin auto taas alle ja Senggigin kaupunkiin sivistyksen ja netin pariin muutamaksi paivaksi. Alkaahan tässä jo joulukin lähestyä ja ehkä tuommoisista isommista kaupungeista sitten löytyisi jotain jouluista pöperöäkin :p Matka senggiggiin täältä maksaa neljälle hengelle 400 000rupiaa eli 100 000per naama. Yksi resortin asukas päätti aamulla hypätä meidän matkaan, jotta hänellekin matkustaminen kaupunkiin tulisi halvemmaksi

Ja matka jatkuu
Kohteena Sengiggi

Saavuttiin Senggigiin muutaman tunnin vuoristoisten maisemien jälkeen. Olipa olo hämmentävä, kun saavuttiin isoon kaupunkiin ja nähtiin turisteja tallustelevan pitkin Senggigin katuja. Oltiin netistä jo luettu Santai beach inn nimisestä resortista ja se sijaitsee Mangsit nimisessä kylässä Senggigistä pohjoiseen päin. Sinnehän me suunnattiin ja sieltä mukavasti löytyikin meille vapaa huone. Halvimmat mökit oli jo varattu luonnollisestikkin ja jouduttiin ottamaan standard bungalowi hintaan 260 000rupiaa kahdelle ja extra sänky kustanti 60 000rupiaa eli yhteensä hinnaksi yölle tuli 320 000rupiaa (19€) /3hlö.

Meillä oli oma bambu bungalowi ihanassa vehreässä puutarhassa. Tuuletin notkuu katonrajassa ja sängyt on verhoiltu hyttysverkoilla. Vessan katto on osaksi kokonaan poissa ja suihku on mukavasti taivasalla. Bungalowien terasseilla on tyynyjä istumista varten ja riippumatto menee terassin halki. Rantaviivaa resortilla ei ole ollenkaan vaikka se ihan rannassa onkin. Aallot tulevat niin korkealle, että tänne on rakennettu muuri aaltojen takia.

Jouluaattoa vietettiin hieman sateisemmassa säässä, mutta se ei meidän mieltä lannistanut ollenkaan! Lähdettiin Senggigiin joulu shoppailemaan ja loppujen lopuksi osteltiin lähinnä vain herkkuja :D Tietenkin tarvittiin kinkuttomuuden takia jotain muuta hyvää niin päätettiin ostaa joulu bacardi pullo! Pulloa ei kuitenkaan pystynyt mistään kaupasta ostamaan, koska muslimi kylässä olemme. Saimme yhden baarin tiedot, joka möisi pulloittain viinaksia.. bacardi pullolle (0,7l) tuli hintaa baarista ostettuna 290 000rupiaa eli vajaa 18€!
Jouluinen pöytä

Illalla saimme jokainen vuorollamme yhteyden kotiin ja toivoteltiin kaikille hyvät joulut videochäteissä! Meidän joulu ateriaan kuului riisiä, tempeä, inkiväärikastike vihanneksia, kalamakkaroita ja crackereita. Eli hyvin erillaista kuin kotona! :) Joululahjaksi saimme kauniin auringonlaskun Balin siluetin taakse :)

Joulupäivänä Joni aloitti matkansa kohti Yogyakartaa ja me lähdimme Senggigin keskustaan. Itsekin mietiskeltiin viime viikolla, josko lähtisimme Jonin matkassa Yogyakartaan ja Borobudurin temppeleitä katsomaan. Rahallisesti siinä reissussa ei olisi ollut mitään järkeä, mutta olisihan Javan maaperääkin ollut mukava katsella. Meillä on kyllä jäämässä niin monta 'must to do before you die' asiaa tänne Indoihin, että luultavasti palataan tänne tekemään vielä seikkailuja

Mentiin suorinta tietä Topiaksen kanssa Indah homestay nimiseen resorttiin, joka sijaitsee Senggigin päätieltä viidakkoon päin noin 200metriä. Huone yöksi kustanti 180 000rupiaa eli noin 11€. Huoneeseen kuuluu tuuletin, kylmävesi, aamupala, paikallinen vessa ratkaisu ja oma pieni terassi. Oikein mukava viidakkoinen näkymä ja paikalliset asuvat resortin ympärillä.

Monet kyltit matkanvarrelta ohjaamassa oikeaan osoitteeseen
Aamukahvit

Päivällä rupesimme taas armottomasti guuglettelemaan vaihtoehtoja seuraaville päiville ja päädyimme buukkaamaan resortin valmiiksi Gili Menolta. Nyt on meidän vuoro lähteä katsomaan niitä kuuluisia Indonesian gilejä :D

Senggigissähän ei ole oikeastaan mitään nähtävää tai tekemistä. Nätti rantaviiva on ainut mistä itse pidin. Lähellä oleva Rinjanin tulivuori ja gilit on ilmeisesti ainuita vetonauloja, joilla paikalliset rahansa hankkivat (myyntikojujen tarjonnasta päätellen). Meillekin tarjottiin Rinjanille 3päivän trekkiä hintaan 125€ (mukana olisi jo valmiiksi ollut 3muuta ihmistä). Siihen olisi kuulunut varusteet, (teltatyms.) ruuat reissulla, majoitus ennen lähtöä ja kuljetus esim gileille trekin jälkeen. Täällä on kuitenkin ilma ollut sen verran sateista ja painostavaa etten usko trekin olevan järkevä. Olisi maailman hirvein ajatus kiivetä 4kilometriin sateessa ja todeta huipulla ettei näe mitään pilvien takia :D