Siem Reap & Angkor Wat

Matkamme Tobalta kohti Siem Reappiä alkoi hyvin mielenkiintoisesti. Oltiin edellisenä päivänä päätetty keskittää rahoja muutamalta eri tililtä vain yhdelle tilille, muttemme olleet ajatelleet tarpeeksi tarkkaan sitä, kuinka kauan ne aikaeroista johtuen seikkailevat bittiavaruudessa.

Noh, Kuala Namun lentokentällä saimme sitten huomata, ettei rahat olleet vielä siirtyneetkään :D Tarttesimme rahaa ulos melko paljon, koska meidän piti vaihtaa Kambodzaa varten dollareita viisumia varten, syödä yöllä ja maksaa Indonesian lentokenttäverot.. ARGH! Saimme onneksi säädettyä sanomaa suomeen ja äiti pelastavana enkelinä laittoi saman pankin tililtä rahaa :) ...mutta, sittenhän tajuttiin, että sekään ei ihan riittäisi koko hommaan ja alettiin testailemaan eri kortteja automaatissa ja kokeilemaan pieniä summia.. eli yhdeltä tililtä sai 18€ ja toiselta 20€ jne :D Eli loppujen lopuksi selviäisimme Siem Reapiin asti ja sitten aamulla voisimmekin jo nostaa Kambodzassa rahaa kun bitit olisivat järjestäytyneet numeroiksi tilille :)

...mutta, Kuala Lumpurin kentällä ennen koneen lähtöä aamuyöstä päätin vielä käydä katsomassa tiliäni, josko sinne olisi rahat jo tulleet. Perillä ne eivät vielä olleet, mutta huomasin minulle tulleen viestin, jonka otsikkona oli "tapahtumakysely". Viestissä luki jotakuinkin näin "Hei, olemme sulkeneet pankkikorttisi epäilyttävän noston takia paikassa Kuala Namu airport jne". Siitähän se ilo sitten irtosi kun suomessa kello oli yöllä 01.00 ja meillä 06.00 :D Pikanen vastaaminen pankille, että se olin MINÄ ja tarvitsen rahahanat auki :D Tapahtuneen johdostahan meidän piti alkaa miettimään kuumeisesti mistä hoidamme rahaa ensimmäiselle päivälle Kambodzaan ja kellä kaverilla on sama pankki kuin meidän toisilla korteilla :D

Saatiin hommat suht järkevään 'ehkä rahaa tulee' tilanteeseen ja hypättiin koneeseen. Siem Reapissa perillä odoteltiin kuumeisesti, että suomessa tulee aamu ja joku vastaa meille jotain.. Meidän onneksi pankki oli kuitenkin heti aamusta vastaillut viestiini ja aukaissut kortin :)

Upea aamu

Siem Reapin kentällä ostimme itsellemme 30päivän turistiviisumin (ei saa lyhyempää aikaa) joka maksoi 20USD (n.14,50€). Homma oli järkätty smoothisti kentällä. Ensiksi täytettiin visa application paperit, jonka jälkeen mentiin maksamaan homma ja noin 6virkailijan kautta passimme ja kuvamme ja rahamme etenivät. Alta 5minuutissa viisumi oli jo valmis :) (tarvitset 1kpl valokuvan itsestäsi viisumia varten).

Lentokentällä oli taksikoppi, josta ostettiin suoraan taksiliput. Neljän hengen taksi maksoi 7USD (n,5€). Halvin tapa olisi ollut ottaa mopotaksi 2USD (n.1,50€).

Siem Reap
Itselleni tämä on jo toinen kerta Kambodzassa puolentoista vuoden aikana ja pikkaisen jopa aluksi irvistin ajatukselle tulla tänne näin nopeasti takaisin. Tämä johtuu lähinnä viime reissun huonoista muistoista :D Olimme Katjan ja Nennen kanssa avoimin mielin tulossa reppureissailemaan Kambodzaan ja tietenkin näkemään nähtävyyksiä (Angkor Wat, Killing fields jne). Meitä kuitenkin sen verran paljon monotettiin takamukselle (huijattiin) joka käänteessä, että meidän reissu tiivistyi noin neljän päivän pikajuoksuun maan läpi.
Topias kuitenkin halusi kovasti päästä katsomaan Angkor Watin kuuluisat temppelit ja tottakai suostuin sillä ehdolla, että majoitutaan luksus hotellissa :D Myöskin ystävämme Henri (tuttu Bangkok blogeista :) muutti Siem Reapiin nelisen kuukautta sitten ja ajattellimme sitten poiketa samalla häntä moikkaamaan :)

Siem Reap on lähinnä turisteille suunnattu temppelikaupunki. Kaupungista löytyy erinomaista länkkäri ruokaa (JESSSS), night marketteja, pubikatuja, temppeleitä, lähes joka päivä pilvetön taivas.. eli kaikkea mitä kaupunkilomaturisti vaan voi toivoa vierailunsa aikana. Muistikuvani Siem Reapista ei ollut kovin hyvä, koska meitähän koko ajan vedettiin höplästä ;) Tämä neljän päivän pika visiitti kuitenkin antoi kaupungista paljon paremman kuvan ja voisin kuvitella tulevani Kambodzaan joku päivä uudestaan pidemmäksi aikaa. Mutta mikä tahansa kaupunki näyttää mukavalta kun sitä katsoo kattouima-altaalta ;p Huijjaamisen määrä pysyi nollassa ja saatiin rauhassa nauttia kaupungista.

Yhtenä iltana Henkka sai ajatuksen, että lähtisimme katsomaan Phare Cambodian Circuksen esitystä. Esiintyjät ovat koulusta, joka valmentaa heitä eri taiteen lajeihin. Koulu on eri avustusjärjestöjen perustama sekä tukema. Se on ilmainen oppilaille, jotka sinne valitaan. Sirkukseen ei kuulu eläimiä vaan esitykset yleensä kertovat tarinoita elävästä elämästä erilaisten taiteenlajien avulla. Esitys oli aivan mieletön ja todella hauska. Esityksen liput ovat 15USD ja teltta sijaitsi National Museumin takana.

Yksi Kambodzan outouksista on raha. Maalla on oma valuutta nimeltään riel, mutta sitä enemmän maassa tykätään käyttään Usan dollareita. Kaikkialla hinnat on ilmoitettu dollareina, mutta vastaan otetaan myös rielejä tai vaikkapa thaimaan bahteja. Jos maksat ostoksesi dollareina niin luultavimmin saat vaihtorahana taas rielejä :D Jos nostat automaatista rahaa niin saat Usan dollareita. Eli valuutat meinaa olla vähän sekaisin kun täytyy ajatella samaan aikaan kaikki euroiksi, mutta myös varmistaa vaihtorahat oikeiksi rieleissä ja maksat kuitenkin dollareilla :D HANKALAAA! Vai onko sittenkään.. Meillä ei ongelmia oikeastaan ole ollut rahojen kanssa, mutta ensikertalaiselle maassa se voi tuottaa ensin harmaita hiuksia.

Päätimme ottaa Siem Reapin vierailun ajaksi mukavan majoituksen ja päädyimme Okay 1 Hotel & Spa nimiseen resorttiin. Saimme tarjous huoneen 20€/yö. Hintaan kuuluu aamupala, jääkaappi, wifi, tuuletin, lämmin suihku, telkkari ja katto uima-allas :)

Angkor Wat
Angkor Wat on monen monen monen matkailijan ensimmäinen syy tulla vierailemaan Siem Reapiin tai ylipäätänsä Kambodzaan. "Angkor Wat rakennettiin 1100-luvun alussa kuningas Suryavarman II:valtiontemppeliksi ja pääkaupungiksi. Alueen suurimpana ja parhaiten säilyneenä temppelinä se on ainoa, joka on pysynyt merkittävänä uskonnollisena keskuksena perustamisestaan lähtien – ensin Hindulaisena Vishnulle omistettuna temppelinä, sitten Buddhalaisena. Angkor Wat on Khmer-valtakunnan klassisen arkkitehtuurin huipentuma. Siitä on tullut Kambodžan symboli, se on kuvattu maan lippuun ja se on maan tärkein matkailukohde." - Wikipedia
Angkor Watin jälkeen uudet kuninkaat rakensivat alueen lähelle omia kaupunkeja sekä valtiontemppeleitä.

Pääsymaksu: 1päivä 20USD (n.14,50€), 3päivää 40USD (n.29€), 7päivää 60USD (n.44€).
Alueelle voi tulla vierailemaan jonkun isomman firman järjestämillä bussi kyydeillä, tuk tukilla tai vaikka pyöräillen. Itse suosittelen tuk tukkia, koska välimatkat ovat pitkät temppeleiltä toisille ja aamupäivän aurinko paahtava. Yleensä tuk tukit reissulle ostetaan kadulta (sovitaan etukäteen päivä ja aika ja maksu). "Pieni retki", johon kuuluu suosituimmat lähekkäin olevat temppelit Angkor Wat, Angkor Thomin: Baphuon, Bayon, Lepher King Terrace, Royal Palace jne maksaa tuk tukilla 15USD (n.11€).
Otimme viime vuonna tyttöjen kanssa tuommoisen retken, mutta tänä vuonnahan oli pakko nähdä jo vähän enemmänkin :) Saimme hotellimme edestä todella mukavan tuk tuk kuskin reissulle 18USD:llä ja saimme nähdä temppeleitä paaaljon enemmän :) Aikaa meillä kului noin 6tuntia.

Tällä hetkellä temppeleiden kunnostus oli käynnissä ainakin kolmessa näkemässämme paikassa. Toisaalta se on kiva, että temppeleitä kohennetaan ja niistä todellakin pidetään huolta, mutta katsojan silmässä pressut sekä rakennustelineet eivät kuulu viidakkoon upeiden temppeleiden viereen :/ Onneksi se ei tunnelmaa täysin pilannut