ASKELKYYKKY PAIKALLAAN JA TASAPAINOILUA HIEKKALAATIKON REUNALLA

Askelkyykky paikallaan

Vietän nykyään paljon aikaa hiekkalaatikolla ja joskus teen sen reunoilla askelkyykkyjä paikoillaan ja tasapainoilua. Pisara rakastaa hiekkalaatikolla oloa ja toisinaan hän uppoutuu hiekkaleikkeihin niin, että kerkeän tehdä askelkyykkyjä. Teen yleensä 20 kyykkyä jokaisella reunalla ja menen hiekkalaatikon kaksi kertaa ympäri. Toisen kierroksen teen yleensä maassa.

Mitä sirkusohjaaja tietää askelkyykyistä paikallaan?

/\ Laita toinen jalka reilusti eteen ja toinen taakse. Polvessa pitäisi olla n. 90 asteen kulma.

Sanon aina sirkuslaisille, että omat varpaat pitäisi näkyä polven alta, jottei polvelle käy huonosti.

/\ Keskivartalon ryhti tulisi pysyä hyvänä. Napaa vedetään kevyesti kohti selkärankaa. Kuten kuvasta näkyy on keskivartaloa helpompi kontrolloida kädet alhaalla.

Minulla on vielä todellista tekemistä keskivartalon kanssa, sillä olen tainnut ottaa varoitukset vatsalihasten erkaumasta vähän liiankin vakavasti. Keskivartaloni ei kyllä vieläkään ole palautunut entiselleen synnyksestä johtuen vähästä treenistä ja ihmeellisistä kylkikrampeista aina treenatessa, jotka ovat luojan kiitos vähentyneet.

/\ Jalkojen tulisi olla noin olkapäiden levyisessä haarassa, joten tarpeeksi leveän hiekkalaatikon reunojen löytäminen voi olla haastavaa.

Onneksi kapeat olkapääni mahtuvat ehkä juuri ja juuri tuon hiekkalaatikon reunojen sisään ja voin nauttia tasapainoilusta.

/\ Asento ja tekniikka kannattaa harjoitella kuntoon mikäli haluaa ottaa painot mukaan.

Kun tekniikka on kunnossa pitäisi liikkeen kulkeutua ylös ja alas, eikä heilua sivuille.

En ole kahteen vuoteen käynnyt kuntosalilla nostelemassa painoja, vaan olen mennyt ryhmäliikunnan voimalla eteenpäin. Kerran viikossa salilla voisi olla realistinen tavoite nyt kaiken muun rinnalla. 

Askelkyykky paikallaan

Toisinaan tuntuu hurjan haastavalle löytää aikaa liikunnalle. Kun ohjaa lasten liikuntatunteja, menee illat pääosin treeneissä. Aika paljon liikun tietenkin itse lasten mukana, mutta pääroolini on kuitenkin auttaa ja ohjata, joten omaksi liikunnaksi ei ohjaustunteja voi tietenkään laskea.

En noudata mitään treeniohjelmaa säännöllisesti, vaan panostan temppujen harjoitteluun. Jos teen voimia, teen yleensä koko kehon läpi, koska tarkoitukseni ei ole kasvattaa lihaksia tavoitteellisesti.

Luovuus, rentous, sallivuus ja mielen mukana olo ovat minulle tärkeitä elementtejä liikunnassa nyt. Ehkä lapsellisuus on vähän pehmentänyt päätäni, sillä pidän hyvin tärkeänä sitä, että liikunnasta löytyy luovuus ja riemu. Vaikkakin tykkään myös, että saan treenistä jotain irti. En vaan jahtaa sitä enää niin armottomasti kuin ennen.

Olen nyt päättänyt saada taas liikuntalangan päästä kiinni ja panostaa myös omaan kuntooni, sillä se tuntuu olevan välttämätöntä nyt. Haluan liikkua mahdollisimman paljon ulkona ja samalla saada raitista ilmaa. Kaipaan myös omaan liikuntaani säännöllisyyttä; viikottaista joogatuntia ja kevyitä juoksulenkkejä. Eniten kaipaan kevyttä, jäntevää ja tervettä oloa.

Aina kun olen tehnyt hyvän treenin, näytän mielestäni todella paljon paremmalta ja lihaksikkaammalta, vaikka eihän siinä yhdessä treenissä kerkeä hirveitä tapahtua. Ehkä se kuitenkin on osoitus siitä, miten liikunta vaikuttaa mieleen.

Lentokone

Kokeile vaakaa

/\ Laita kädet sivuille tai pään jatkeeksi tasapainottaaksesi liikettä

/\ Valitse kiintopiste suurinpiirtein lantion korkeudelta

/\ Kallista ylävartaloa eteenpäin, ojenna jalkasi taakse ja pidä selkä suorana

Tukijalan polvea ei tarvitse vetää lukkoon niin kuin kuvassa teen.

/\ Palauta liike hallitusti takaisin alas ja kokeile toista puolta 

Nämä liikkeet ovat helppoja ja sopivat niin hiekkalaatikon reunoille kuin koti kuntoiluunkin. Jos pidit tästä postauksesta ja haluat tietää mitä muita temppuja ja liikkeitä harjoittelen Pisaran kanssa ulkoillessa niin paina postauksen lopussa näkyvää tähteä.

Toivottavasti tästä postauksesta oli sinulle iloa ja hyötyä.

Lue myös:

MILLAISEN VIESTIN HALUAN LÄHETTÄÄ LUKIJOILLENI?

15 MINUUTIN MEDITAATIOHARJOITUS: Älä vielä unohda aurinkoa

JA KUULE, SIIHEN NÄÄNTYY ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN

9 X NÄIN SELVIÄT HUONOJEN AIKOJEN YLI

KYLMÄ SUIHKU JA 5 MUUTA LUONNOLLISTA KEINOA SAADA LISÄÄ ENERGIAA

Päästä irti ja 31 muuta hyvää asiaa, jotka olen oivaltanut