ENERGISOIVA JA TÄYTELÄINEN SMOOTHIE

Energisoiva ja täyteläinen smoothie

Koska oikeasti haluaisin, että joku tekisi minulle kaikki ruoat valmiiksi, valmistin ison kannullisen energisoivaa ja täyteläistä smoothieta. 

Täyteläisen tästä tekee Oatly iKaffe kaurajuoma, joka on ihanan vaahtoavaa ja ainakin omaan makuuni täyteläistä kauramaidoksi.

Tähän smoothieseen tarvitset:

1/2l kaurajugurttia, Oatly iKaffe kaurajuomaa, 2 banaania, 2rkl macajauhetta, 2 hyppysellistä raakakaakaonibsejä ja 2rkl hunajaa. 

Energisoiva ja täyteläinen smoothie
Energisoiva ja täyteläinen smoothie

Näin valmistat energisoivan ja täyteläisen smoothien:

 /\ Jes! Sain joululahjaksi uuden blenderin. Ei enää mitään pelleilyä ja kaivelua niiden hemmetin sportjuomapullojen kanssa, vaan oikea kannu, jonka saa tiskattua ilman mitään pulloharjoja. Wuhuu!

/\ Oho! Kaadoin sinne 1/2 litraa kaurajugurttia, ehkäpä laitan sinne nyt sitten kaksi banaania.

/\ Mahtuukohan tänne enää yhtään maitoa? No kyllä vaan, nyt tämä kannu on melkein piripintaan täytetty maidolla. Kansi kiinni!

/\ Ei kun hups! Banaanin kanssa sopii raakakaakaonibsit. Eikös se nyt oliskin kivaa, jos suussa vähän rouskuisi? Heittelenpä raakakaakaonibsejä sinne pari hyppysellistä.

/\ Ja hei, se macajauhe tuo jotain ihmeellistä energiaa niin laitetaan sitä nyt ainakin 2 ruokalusikallista. Ja banaani peittää hyvin sen maun.

/\ Nyt kansi kiinni ja herranjumala tää kone pitää niin kovaa meteliä, että lapsen lisäksi varmasti naapurin mummokin on kohta hereillä. Ja nyt se smoothie pyrkii kannen kautta ulos. Tuliko tästä sittenkin joku elävä lima?

/\ No hyi! Tulikohan noita nibsejä nyt vähä liikaa? Täähän on ihan kamalan karvasta.

/\ Kiitos hunaja, että olet olemassa. Pari lusikallista sekaan niin ainakin maistuu. Mihin se sokerihiiri karvoistaan pääsisi?

/\ No niin. Nyt tämä on täydellistä ja sitä on koko kannullinen. Naapurin mummo saa nukkua pari päivää rauhassa.

Energisoiva ja täyteläinen smoothie ja jalat

Nyt talvella olen keskittynyt mehujen sijasta smoothieisiin, mutta luulen, että kesän koittaessa alkavat taas mehut maistua.

En aina oikein ole innostunut ruoan tekemisestä ja yritänkin nyt ruokkia inspiraatiota kohtalaisen terveellisillä, mutta maistuvilla ruoilla. Raakaruoka kiinnostaa minua erityisesti ja pienenä tavoitteena onkin valmistaa raakakakku. 

Vaikka olenkin välillä leiponut ties minkälaisia muffineja, niin kakkua en koskaan ole väsännyt. Ajattelen, että kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran ja koska terveellisempi ruoanvalmistaminen inspiroi minua niin sinne suuntaan mennään nyt. Aina kannattaa nimittäin lähteä inspiroivalle ja innostavalle tielle sen sijaan, että valitsisi sen mitä odotetaan.

energisoiva ja täyteläinen smoothie ja kädet

Ehkä sait tästä reseptistä ajatuksia omaan smoothieseesi ja alat kokeilemaan mikä kombo sopii sinulle ja oletko yhtään järjestelmällisempi smoothien tekijä kuin minä.

Ja loppuun vielä viikon ruokaherätys:

Yritin ensin nimetä tämän palauttavaksi smoothieksi kunnes tajusin, että eihän tämä ravintoarvoiltaan mitenkään proteiinirikas ole. Olen siis jäänyt kiinni ajatukseen maitorahkasta, vaan kaurajugurtti ei sitä kyllä korvaa.

Maitorahkassa on keskimäärin 10g proteiinia/ 100g.

Tässä maustamattomassa kaurajugurtissa vain 1,7g/ 100g. Häviää siis 100-0 maitorahkalle proteiinissa.

Soijajugurtissa taas on n. 4-6g proteiinia/100g ja se on laadukasta, joten sillä tämän smoothien voi tuunata palauttavaksi.

Energistä päivänjatkoa justiinsa sinulle!

P.S. Jos viime viikon paras aamupala kiinnostaa, niin klikkaa tästä.