Hyvän unen ABC /\ Keskiviikko- lehti

Hyva uni, nukkuva ihminen

Olen aina nukkunut hyvin. Ollut kohtalaisen hyväuninen. Tottakai sitä jokainen jossain vaiheessa elämäänsä pyörii sängyssään, mutta itselleni ne ovat olleet ohi meneviä hetkiä. Olen siitä valtavan kiitollinen.

Olen myös tuntenut itseni kohtalaisen hyvin. Oppinut, että ihmissyöjä elokuvia ei kannata katsoa ennen nukkumaan menoa, eikä oikeastaan ollenkaan. Sen jälkeen, kun Hannibal Lecter ei jättänyt minua rauhaan yhtenä yönä, vaikka herätin itseni painajaisesta useasti yön aikana vain todetakseni, että se jatkuu ja jatkuu, eikä minusta ole mitään jäljellä ennen aamua, jos en valvo paria tuntia ja ajattele merta ja kukkia, jätin Lecterin rauhaan.

Nykyisin ajatukseni pyörii muumien ja teletappien ympärillä ja jos oikein hyvä tuuri käy saatan kuunnella Karhu – Voimaeläimeni- kirjaa ennen nukkumaan menoa (Vieläkin se on kesken. Pitää ladata BookBeat taas). Paras uni, jonka olen nähnyt pitkään aikaan oli kirjan aloittamisen jälkeen. Olin tutussa lapsuuteni metsässä, ihan omalla takapihalla, kuusien suojassa ja kohtasin karhun. Ilma oli sumuinen ja niin eteerinen kuin se voi takapihan metsässä olla. Karhu oli pieni, hyvin ystävällinen ja antoi minun silittää itseään. Pelkäsin sitä.

Hyvistä unista huonoihin. Olen kohdannut myös huonounisuuden, jonka kohteeksi varmasti suurinosa lapsen tehneistä naisista joutuu. Katkonaisia öitä ja vuosien valvominen. Koen silti siinä päässeeni helpolla ja nykyisin saan joskus nukuttua kokonaisia öitä.

Väitän kuitenkin, että lapsi ei ole valvottanut minua niin paljon kuin terveysongelmat. Kukapa siinä nukkuisi, jos ihoa polttelee, silmiä kirvelee, happi loppuu ja pulssi huutaa täysillä. Onneksi kaikkein pahimmat ajat ovat takana, vaikka en minä vieläkään kaikkia öitäni levollisesti nuku. Siihen on vielä matkaa.

Kun unirytmini oli täysin kadoksissa, niin kirjoittelin tätä blogia öisin. Jossain vaiheessa kuitenkin tajusin, että on pakko nukkua, jotta selviää kaikesta. Unen merkitystä ei saa väheksyä. Nykyään unirytmini on ihan hyvä. 

Kirjoitin Keskiviikkoon Hyvän unen ABC:n, jossa listasin omat keinoni parempaan uneen.

Hyva uni, nukkuva ihminen

"HYVÄN UNEN ABC

Unirytmi saattaa järkkyä elämän muutosten myötä. Joskus tilanne on mahdoton, mutta langan päästä voi saada uudelleen kiinni ilman lääkkeitäkin. Elämänlaatu kohentuu kunnollisten yöunien jälkeen merkittävästi, kun keho ja mieli saavat tarvitsemansa levon.

Unenlaatua voi parantaa sulkemalla digitaaliset laitteet illaksi ja yöksi. Puhelin kannattaa laittaa äänettömälle ja viedä toiseen huoneeseen. TV:n katselun välttäminen illalla tuo silmille lepoa ja valmistelee niitä yötä varten.

Raskaat ja energiaa vievät ajatukset seikkailevat helposti päässä yölläkin. Mielikuvitusmatka mukavaan paikkaan tai meditointi juuri ennen nukkumaan menoa saavat taas mielen rentoutumaan.

Saman rutiinin toistaminen joka ilta lähettää keholle ja mielelle viestin levosta. Kirjan lukeminen tai musiikin kuunteleminen voivat toimia aikuisen unihiekkana. Petivaatteiden laatu ja huoneen lämpötila kannattaa myös huomioida optimaalisia yöunia havitellessa.

Hyviä unia!"