9 x NÄIN SELVIÄT HUONOJEN AIKOJEN YLI

TiiPii

Tiedät varmasti sen tunteen, kun takana on hyvä jakso ja sen jälkeen on taas huonon aika. Tuntuu kuin energiat olisivat valuneet tuhkana tuuleen ja mitkään aikomukset eivät onnistu. Olo on kuin  jyrän alle jäänyt ja flunssakin painaa päälle. Listasin muutamia syitä ja ratkaisuja miten huonojen jaksojen yli voi selvitä ilman, että koko maailma mustenee.

/\ Mene ulos

Oletko liikaa sisällä? Särkeekö päätä ja nenä on tukossa? Uskon ulkoilman parantavaan voimaan ja olen sen omakohtaisesti kokenut. Ulkona on pienempi  hiilidioksiidipitoisuus ja vähemmän kemikaaleja ilmassa kuin sisällä. Aivot ja keho pääsevät tuulettumaan ja olo paranee huomattavasti.

Keskitä huomiosi luonnon ääniin ja heittäydy sen syliin. Kuuntelemalla et kerkeä märehtiä omaa pahaa oloasi. Tai lähde luontopolulle niin kuin minä tein tänään. Energian voi keskittää sinisiin pisteisiin, jolloin pää tyhjenee muusta.

TiiPii

/\ Herää aikaisin

Pikku hiljaa minussa on alkanut kypsyä ajatus, että olisi hyvä herätä aikaisemmin. Aamun mahdolliset auringonsäteet tuovat lisäenergiaa ja aikaisin tehdyt askareet tuovat hyvää mieltä. Aamuisin on voimia siivota ja puhdas koti lisää hyvää oloa.

Tällä viikolla olemme taaperon kanssa liukuneet taas liian myöhäisiin heräämisaikoihin ja tuntuu, että päivä on ohitse ennen kuin se kerkeää kunnolla alkaakaan.

/\ Harrasta hikiliikuntaa

Huomaan, että olo on paljon virkeämpi ja puhtaampi juoksulenkin jälkeen. Liikunta lisää endorfiiniä, joka lisää hyvänolon tunnetta ja onnellisuutta. Myös aineenvaihdunta kiihtyy, joten sanoisin ihan puhtaalla maalaisjärjellä, että osa kehoon kerääntyneistä myrkyistä poistuu liikunnan myötä.

TiiPii

/\ Ota aamulla kylmä suihku

Kylmä suihku saa virkeäksi ja herättää väkisin. 

/\ Sen jälkeen purista itsellesi vihermehu

Käytä makeutuksena jotain hedelmää ilman huonoa omaatuntoa.

TiiPii

/\ Vie puhelin pois yöksi makuuhuoneesta

Puhelimen säteilyyn voi vaikuttaa pistämällä puhelimen yöksi lentokonetilaan. Itse olen nukkunut vuosikaudet puhelin tyynyn alla, eikä se ole ollut millään tasolla järkevää. Huomaan nukkuvani paremmin, kun puhelin ei ole säteilemässä, hohkaamassa ja piipittämässä tyynyn alla tai sängyn vieressä.

Uskon, että kännykänsäteilyä on hyvä vähentää edes yöksi. Itse roikun puhelimessa kiinni niin paljon päivisin, että tarvitsen yöllä nukkumisrauhan.

/\ Anna itsellesi lupa olla alakuloinen ja väsynyt

Pienen märehtimisen ja laiskottelun jälkeen, voit nousta ylös entistä ehompana ja tehokkaampana. Kukaan meistä ei ole mikään ikiliikkuja. Relaa. Jos et pysty, niin et pysty.

TiiPii

/\ Sitten aseta murheesi oikeaan mittakaavaan

Ajattele maailmaa ja kaikkia sen murheita. Saattaa olla, että oma tilanteesi alkaa vaikuttaa lupaavalta. Kaikki järjestyy ennemmin tai myöhemmin. Ehkä nyt on aikasi kärsiä orjantappurakruunu päässä ja huomenna nousta uudelleen.

/\ Syö hyvin ja melkein terveellisesti

Kerää kaupassa koriisi terveellisiä herkkuja ja nauti niistä ilman huonoa omaatuntoa. Valitse elintarvikkeita, jotka maistuvat hyvältä, mutta eivät aiheuta huonoa oloa jälkeenpäin. 

TiiPii

/\ Meditoi

Tyhjennä mieli roskasta ja anna positiivisille ajatuksille enemmän tilaa.

Lue myös muita hyvinvointiin liittyviä ajatuksiani:

Mitä teen kun musertaa eli 10 keinoa selviytyä huonosta päivästä

Aforismeja onnesta: Anna maailman pyöriä

Mikään ei ole niin tärkeää kuin taide ja neljä muuta arkipäivän ajatusta

Jalkakylpy kookosöljystä ja hunajasta mausteena sitruunankuoret ja koivunlehdet