Löydä oma lajisi /\ Keskiviikko- lehti /\ Ja miten olen elämäni aikana liikkunut

Akrobatiaa

Oman liikuntalajin löytäminen saattaa olla aikuisena hankalaa. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että eksyin pienenä sirkukseen ja sille tielle jäin. Olen tehnyt aika kauan sirkusohjaajan töitä ja koska olen siinä samalla tehnyt aika paljon muutakin, joten on ollut ihan luonnollista, että oma treenaamiseni on pyörinyt sirkuksen ehdoilla. Koska olen iltaisin aina töissä, on muu liikunnaksi valikoitunut lajeja, joita voi tehdä koska vaan ja milloin vaan.

Oikeastaan olen koko ajan vain pitänyt peruskuntoa yllä erilaisin keinoin. Joskus kävin salilla, mutten oikeastaan ikinä saanut siihen mitään kipinää. Olisi ehkä pitänyt luottaa Personal Trainerin apuun. Räätälöity ohjelma tekisi treenaamisesta hyödyllisempää. Nytkin aika ajoin mietin pitäisikö mennä taas salille, mutta päädyn aina kotona nostelemaan kahvakuulaa.

Jossain vaiheessa harrastin juoksua ja sitä minulla oikeastaan on vähän ikäväkin. Juoksin siis itselleni ja päätä tyhjentääkseni, vaikka jossain vaiheessa elättelin ajatusta puolimaratonista. Yritin juoksuharrastusta käynnistellä silloin, kun Pisara oli pieni ja kävinkin joskus vaunujen kanssa juoksemassa pieniä lenkkejä, mutta sitten tulivat hengenahdistuskohtaukset ja se jäi siihen. Ja oikeastaan kaikki muukin jäi, koska keskityin lähinnä siihen, että pysyn maailman rytmissä mukana. Myöhemmin homma ei enää hirveän hyvin onnistunut aktiivisen kyytiläisen takia, mutta kyllä taisin viimekin kesänä muutamaa lenkkiä yrittää.

Tänä kesänä voisi olla oikea aika herättää juoksuharrastus henkiin <3

Olen aina myös harrastanut kotitreenausta ja kesällä minut on saattanut löytää pururatojen varrelta tekemässä lihaskuntoa. 

Kun joskus ennen lapselliseksi tuloa kävin muutaman kerran bodybalancetunneilla, arvelin, että jooga saattaisi olla juttuni. Tai oikeastaan niin pitkään, kun muistan niin olen ajatellut, että jooga saattaisi olla juttuni. Mutta kuten viime postauksessa mainitsin, olen toisinaan vähän hitaasti lämpeävä, joten otti aikansa ennen kuin pääsin aloittamaan oman joogapolkuni. :D

Vähän yli vuosi sitten löysin kuitenkin nettijoogasivustot ja tadaa, olen koukussa. Ja jos nyt vihdoinkin pääsisin tammikuussa astangajoogan alkeiskurssille, niin olisin aika onnellinen.

Ja se pitää sanoa, että kaikki mikä on tapahtunut lapsen saannin jälkeen, ne ikävätkin asiat, ovat olleet tarkemmin ajateltuna minulle lottovoitto. Vihdoinkin on ollut aikaa treenata itse, koska aikataulut ovat olleet väljempiä ja tavaroiden karsimisen jälkeen kotikuntoilu on ollut astetta helpompaa. On avaraa tilaa harjoitella käsilläseisontaa ja joogata. 

Niin ja se, että olen saanut taas itse imettyä inspiraatiota eri liikuntamuodoista (kehonpainoharjoittelu, akrobatia ja jooga), tekee minusta paremman sirkusohjaajan. Eihän kukaan mihinkään suuntaan kehity, jos on vaan ihan raato ja raatona lentää paikasta toiseen. 

Niin ja vielä se, että olen jalostanut vähän sitäkin ajatusta eteenpäin, kun aina sanon, etten ole luonnostani mitenkään urheilullinen. Niin en kai minä nyt koko elämääni olisi liikkunut, jos se ei jollain tavalla tulisi luonnostaan?

Akrobatia

Ja nyt tähän vielä se Keskiviikossa ilmestynyt artikkeli oman lajin löytämisestä:

LÖYDÄ OMA LAJISI

Oman liikuntalajin löytäminen saattaa olla haastavaa aikuis-iällä. Liikunnan hyödyt keholle ja mielelle ovat kuitenkin tavoittelemisen arvoisia.

Aloita ajattelemalla. Mieti mitä liikunnalta haluat. Onko hien vuodattaminen prioriteettilistan kärjessä vai haluatko pitää hauskaa? Suoritatko mieluusti valmiiksi räätälöityjä liikesarjoja vai haluatko käyttää luovuuttasi? Etsitkö liikunnasta hiljaisuutta ja mielenrauhaa vai sosiaalista vuorovaikutusta ystävien kanssa?

Jos etsit hauskuutta ja sosiaalisuutta, kerää porukka kokoon ja perusta oma akrobatia- sähly- tai tanssiryhmä. Mikäli edellä mainittujen lisäksi kaipaat monipuolisuutta ja luovuutta, niin kurkista sirkuksen ovesta sisään. Sirkuskoulut järjestävät kursseja myös aikuisille ja lajeja harrastuksen sisältä löytyy monenlaisille persoonille.

Huvi ja hyöty yhdistyvät itsepuolustus-, taistelu-, tai kamppailulajien parissa. Jokaisesta kaupungista löytyy seuroja, joihin pääsee teroittamaan taitojaan ja kunnianhimoiset pystyvät etenemään ja kilpailemaan näissä lajeissa.

Mielenrauha löytyy metsästä ja raikkaasta ulkoilmasta. Lenkkeily lumihangessa laittaa kalorit kulumaan ja keuhkot sekä aivot kiittävät raikkaasta ilmasta. Geokätköilystä saa pientä jännitystä metsäretkiin ja kilometrit kertyvät huomaamatta aarteita etsiessä.

Joogasta ja Taijista saa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lajeissa pyritään luomaan tasapainoa ja harmoniaa kehon ja mielen lisäksi myös ihmisen ja ympäristön välille. Stressiperäiset vaivat kehossamme saattavat helpottaa merkittävästi mielenrauhoittamisen myötä. Hyvinvointi ja elinvoima viihtyvät tunnetusti rauhoittuneessa kehossa.

Liikuntapalvelut netissä lisääntyvät koko ajan ja kotikuntoilijat hurraavat koloissaan lajinsa yleistymiselle. Joogaa, venyttelyä, kahvakuulaa tai jumppaa. Kotikuntoilukin on oma lajinsa.

Oman lajin löytymiseen auttaa myös ennakkoluuloton ja rohkea asenne. Älä luovuta vielä kolmannenkaan lajin parissa. Sinnikkyys palkitaan aina.

Seuraavassa postauksessa palaan siihen mitä kaikkia lajeja olen kokeillut ja mitä haluaisin vielä kokeilla. Postaukseen sisältyy myös yksi työkalu elämänhallintaan tai vaikka uusien lajien kokeilemiseen liittyen.

Palaathan taas tänne matalaan majaani?

Lue myös:

Hyvät ystävät antavat meidän olla epätaydellisiä

Viikon paras lounas

Viikon piikit ja se miten selvisin niistä

Tiedän olevani onnellinen metsän laidalla maamyyrä kainalossa