15 MINUUTIN MEDITAATIOHARJOITUS: Älä vielä unohda aurinkoa

Meditaatioharjoitus

Tänään kirjoitan erään aamun meditaatioharjoituksesta, johon liittyy oleellisena osana aurinko. Jos mielesi vaeltelee missä sattuu ja huomaat, että asiat jäävät kesken, niin suosittelen kokeilemaan tätä 15 minuutin meditaatioharjoitusta.

Yritän meditaatioharjoitusten avulla tasapainottaa mieltäni, sillä olen ihminen, joka tarvitsee hiljaisuutta ollakseen tasapainossa ja onnellinen. Meditaation aikana voi myös kuunnella rauhoittavaa musiikkia. On sanottu, että onni koostuu pienistä hetkistä, eikä niinkään materiasta tai ulkoisesta kauneudesta. Tiedän ihmisiä, jotka ovat sisäisesti tasapainossa ja hehkuvat onnea ulospäin. Tehtyäni tämän meditaatioharjoituksen oli oloni tasaisempi koko päivän.

Meditaatioharjoitusten saralla olen itseoppinut. Olen viime aikoina lukennut joitakin ohjeita netistä ja käsittänyt, että koulukuntia on useita, mutta meditaatiota ei voi harjoitella kovinkaan väärin. Itse näen meditoinnin auttavan itsensä hyväksymisessä ja tasapainon löytämisessä.

Olen viimeaikoina ymmärtänyt, että olen meditoinnut jo pitkään tietämättäni – etsinyt rauhaa. Keho kertoo, kun se tarvitsee rauhaa ja hiljaisuutta. Jalat kuljettavat paikkoihin, joissa niiden kuuluu seisoa.

Meditaatioharjoitus: Älä vielä unohda aurinkoa        

Meditaatioharjoitus

/\ Herää aikaisin, avaa verhot, anna syysauringon paistaa kasvoillesi ja ajattele kaikkia maailman mahdollisuuksia

Yleensä aamuina, jos herään ennen lasta, istun meditaatioharjoituksen sijaan tietokoneelle tai yrittän joogata. Tällä kertaa kuitenkin aurinko kutsui minua luokseen paistamalla suoraan ikkunasta sisään. Istuin ikkunan ääreen ja aloin katselemaan pihalla olevaa pihlajaa.

Mietin miten paljon maailmassa on mahdollisuuksia ja sitä miten mielestäni lähes mikä tahansa on mahdollista tavalla tai toisella. Suunnittelin tulevaisuuden kuvioita ja jälleen kerran kyseenalaistin olenko nyt varmasti menossa sitä kohti mikä on aidosti minua, vai suunnittelenko ja teen asioita sen takia, että ne kuulostavat hienolta.

Päädyin siihen, että ne asiat, joita suunnittelen, teen ja joita kohti pyrin tulevat minusta itsestäni ja tekevät minusta onnellisemman.

/\ Laita silmät kiinni, anna ajatusten virrata ja keskustele niiden kanssa

Päätä ei voi tyhjentää ajatuksista väkisin ja ennen kuin pystyin antaa ajatusten virrata, tartuin useampaan kuin yhteen kiinni:

/\ /\ /\

Ajatus 1: "Sinä olet täällä tekemässä itsestäsi onnellista"

Minä: "Onni ei tule etsimällä, vaan sivutuotteena. Etsin ennemmin vapautta, tasapainoa ja rauhaa."

/\ /\ /\

Ajatus 2: "Sinun hetkesi meni jo. Olet jo vanha, väsynyt ja kaiken lisäksi lapsellinen. Et sinä voi enää saavuttaa mitään. Niin osa muistakin ihmisistä ajattelee. Sinun kuuluu olla pelkkä äiti."

Minä: "Rakastan lastani enemmän kuin mitään muuta ja hän on parasta mitä minulle on elämässäni tapahtunut. Hän tuo minulle voimaa ja iloa. Olen silti minä ja minä tulen onnelliseksi suunnitelmista ja itseni toteuttamisesta. Kun olen onnellinen ja energinen voin jakaa sitä myös lapselleni ja antaa hänelle riittävät lähtökohdat elämään.

Sitäpaitsi, äitiys on tuonut minulle äärettömät voimavarat ja saavillisen rohkeutta. Vihdoinkin ymmärrän, että olen täällä itseäni varten. En pelkästään miellyttämässä muita"

/\ /\ /\

Ajatus 3: "Ihmisen pitää keskittyä yhteen asiaan. Suunnan pitäisi olla selkeämpi, eikä tuollainen sotkuinen sekametelisoppa."

Minä: Ihminen voi tehdä useampia asioita kerralla. Suunta kyllä selkeytyy, kun pääsee tarpeeksi pitkälle omalla tiellänsä. Ei ihmisiä tarvitse kategorisoida yhteen muottiin. Tai ehkä selkeää suuntaa ei ole? Ehkä tarkoitukseni on vain elää.

Ajatus 3: "Paskanmarjat, sinun tehtäväsi on jakaa luovuuttasi ja saada ihmiset ymmärtämään miten ainutlaatuisia he ovat."

Minä: "Mutta enhän minä ole saanut mitään aikaan. Pyörinyt näissä samoissa nurtkissa ja pelännyt, että elämällä on joitain vielä suurempia suunnitelmia varalleni."

Ajatus 3: "Koskaan ei ole liian myöhäistä. Äitinä sinulla on kaikki maailman voima, empaattisuus ja rohkeus. Niiden avulla voi päästä todella pitkälle. 

Ja edessäsi on miljoona tietä ja kaikki niistä kutsuvat sinua kävelylle. Kaikkien niiden varrella odottaa joku, jolta voit oppia uutta.

Aamun meditaatioharjoitus

/\ Sitten anna niiden olla

Kun tuntuu siltä, että turhautuu ja on väitellyt tarpeeksi, on aika jättää ajatukset omaan arvoonsa ja sulkea silmät. Jos ne huutavat, anna niiden huutaa. Äänet eivät helpolla vaimene, mutta olet lähempänä tasapainoa.

Keskitä ajatuksesi nykyhetkeen. Hengitä syvään, ajattele hengitystäsi, rentouta hartiasi ja päästä ajatukset taka-alalle. Viivy hetkessä 2-5 minuuttia. 

/\ Avaa silmäsi ja tee venytyksiä niskan, kaulan ja rinnan alueella

Huomaan meditaation jälkeen olevani selvästi tasapainoisempi ja energisempi. Venyttelyt rentouttavat rintarangan, niskan, kaulan ja yläselän. Hyvällä ryhdillä ei voi saada kuin hyvän päivän.

Meditaatiota aamulla

En ole vielä lähelläkään "tyhjää mieltä". Ajattelin alkaa harrastamaan meditaatiota joka päivä yhden periodin ajaksi. Tähtään sillä tasapainoon.

 Uskon, että jokaisen vahvuus on se, että toista samanlaista persoona ei ole. Sinä olet ainutlaatuinen ja minä olen ainutlaatuinen. 

Se on asia, joka meidän tulisi muistaa jokaisena päivänä <3

Lue myös:

Mitä teen kun musertaa eli 10 keinoa selviytyä huonosta päivästä

Aforismeja onnesta: Anna maailman pyöriä

Mikään ei ole niin tärkeää kuin taide ja neljä muuta arkipäivän ajatusta

Jalkakylpy kookosöljystä ja hunajasta mausteena sitruunankuoret ja koivunlehdet