Tavoitteista kipinää treeniin /\ Keskiviikko- lehti

TiiPii, Maisema

 

Viimeisessä Keskiviikon artikkelissani kirjoitin liikuntamotivaation hukkumisesta. Kieltämättä raskaaksi tullessa motivaatio liikuntaan on ollut koetuksella. Alkuraskauden väsymyksessä ja pahoinvoinnissa oli haastavaa saada itsensä liikkeelle. Akro- ja kehonpainotunnit jäivät tauolle ja yritin sitkeästi pitää lihaskuntoa yllä kotona. Lopulta tyydyin kehoa ja mieltä raikastaviin kävelylenkkeihin ja opin näkemään hyötyliikunnan liikuntana. 

Keskiraskauden aikana väsymys väistyi, rauta-arvojen nousulla on ollut näppinsä pelissä pirteyden kanssa. Jooga ja kehonpainotreeni on sujunut ihan hyvin, mutta kahvakuula on unohtunut nurkkaan lepäämään. Toisinaan pystyin jopa unohtamaan olevani raskaana, mutta eilen kehoni taas muistutteli, että nyt on jäänyt aamujoogat väliin vatsakivun muodossa. Otan siis opikseni ja kaivan taas joogamaton kaapista.

Ajattelin, etten anna viimeisen kolmanneksen nujertaa liikuntamotivaatiotani. Kieltämättä lonkkien löystyminen, erilaiset rasahdukset ympärikehoa ja pelko vatsalihaskrampeista ja revähdyksistä vaivaa välillä mieltä, mutta ajattelin silti viimeisellä kolmanneksella keskittyä kevyeeseen lihaskuntoharjoitteluun. Uskon, että se nopeuttaa palautumista, voimistaa kehoa tulevaa koitosta varten ja auttaa synnytyksen jälkeen minut nopeammin liikunnan pariin takaisin.

Mietin jo palaamista akroharjoituksiin ja aion myös jatkaa rengastrapetsitreenejä heti kun se on mahdollista. Myös venyttely on hyvä motivaattori liikuntaan, sillä tunnen kutistuvani kuin rusina, jos kehoni ei ole auki. Haluan myös olla äiti, joka näyttää esimerkkiä lapsilleen terveellisellisen ja aktiivisen elämän muodossa.

Nyt ajattelin kuitenkin nauttia näistä kesäpäivistä ja ainutlaatuisista hetkistä, kun meitä on vain kolme täällä ulkomaailmassa.

Mitkä ovat sinun motivaattorisi liikuntaan?

TiiPii, metsä

TAVOITTEISTA KIPINÄÄ TREENIIN

Joskus jokaiselta hukkuu liikuntamotivaatio. Syy voi olla elämänmuutos, kiire, loukkaantuminen tai totaalinen väsyminen. Mistä liikuntamotivaatiota kannattaa lähteä etsimään?

Tavoitteiden asettaminen auttaa kipinän uudelleen löytämisessä. Palkinto voi olla vaikka uudet treenivaatteet, liikuntakurssi tai lupaus itselle osallistua juoksutapahtumaan tai sirkuskurssille. Isommat tavoitteet kannattaa pilkkoa pieniksi palasiksi, jotteivät liian suuret odotukset ja mahdolliset epäonnistumiset pilaa treeni-intoa jo alkuunsa.

Kilpailuhenkinen sosiaalisuudesta nauttiva treenaaja lyö pienen vedon ystävän kanssa tai järjestää porukalleen sählyturnauksen pienillä panoksilla. Mielenrauhaa etsivä suuntaa metsään tai veden äärelle henkilökohtaiselle joogaretriitille.

Ehkä paras motivaation lähde on kuitenkin tulevaisuus ja terveys. Puheet liikunnan terveysvaikutuksista eivät ole mitään huuhaata ja varmasti jokainen muistaa hyvänolon, joka mieleen ja kehoon leviää onnistuneen liikuntasuorituksen jälkeen.

P.S. Jos vanteen pyöritysvinkit kiinnostavat niin lue tämä postaus.