Ulkotreenivinkkejä kevääseen /\ Keskiviikko-lehti

Ulkotreeni, metsä

Keväisin vai pitäisikö sanoa kesäisin alistun auringolle. Siirrän treenit ulos ja nautin raikkaasta ilmasta. Viime vuosina pururatojen "ulkokuntosalit" ovat vaihtuneet harjoitteluun hiekkalaatikon reunalla. Tänä keväänä olen lähinnä keskittynyt istumaan kiviportailla ja katselemaan aurinkoa. Kerään vähän energiaa ja nyt alkaa tuntua siltä, että ulkotreeni alkaa kohta maistua.

Pieniä haasteita tämäkin kesä päätti aiheuttaa pistämällä suunnitelmat uusiksi, vaan siitä en lannistu. Suunnitelmilla on tapana muuttua, jotta tilalle voi kirjoittaa vieläkin parempia tarinoita. Muuttuneista suunnitelmista kerron joskus lisää, sillä nyt keskitytään ulkotreeneihin, joista kirjoitin keskiviikkoon.

Ulkotreenausta

"ULKOTREENIVINKKEJÄ KEVÄÄSEEN

Kevät on otollista aikaa ulkotreenille ja mahdollisuuksia on monia. Nyt ulos ja aurinkoon!

Sitkeimmät harrastavat ulkona treenausta ympäri vuoden, mutta alkava kevät houkuttelee viimeisetkin liikkujat ulos ainakin silloin tällöin. Lämpiminä päivinä huvin ja hyödyn voi yhdistää ulkotreenin avulla.

Porrastreeni kehittää hapenottokykyä, kestävyyttä ja voimaa. Suosituin treenin muoto on porrasjuoksu tai –kävely, johon kykenee kaiken kuntoiset ja joka toimii hyvänä alkulämmittelynä ennen rankemman treenin aloitusta. Hypyt, punnerrukset ja spurtit portaissa ovat lämmittelyn jälkeen oiva keino polttaa rasvaa ja kasvattaa lihaskuntoa.

Puistonpenkkitreeni on hyvä tapa rasittaa jalkojen ja käsien lihaksia. Punnerrukset penkkiä vasten, askelkyykky taaimmainen jalka penkin päällä, vatsarutistukset ja hypyt penkin voimistavat kävely- tai hölkkälenkin lomassa.

Omassa pihassa auringon ja treenauksen yhdistäminen onnistuu pyörittämällä voimavannetta, kaivamalla kahvakuula esiin tai temppuilemalla hiekkalaatikon reunalla. Ja hei, perinteet kunniaan! Narua tai twistiä hyppäämällä kalorit kuluvat, eikä treenaus ainakaan ole vakavaa.

Netistä löytyy paljon ohjeita niin porras-, puisto-, kahvakuula-, kuin voimavannetreeneihinkin. Ja myös asenne on tärkeä. Muista, että vähäinenkin treeni on parempi kuin ei mitään. Peruskuntoilijan ei tarvitse välttämättä tavoitella taivaita, vaan nauttia treenaamisesta ja sen ilosta sekä hyödyistä.

VIIKON KOHOKOHTA: Kehopositiivisuudesta puhutaan paljon. Kehopositiivisuudella ajetaan takaa itsensä hyväksymistä itseinhon sijaan. Ilo ja rakkaus vievät pidemmälle kuin viha ja inho, niin myös liikunnassa ja elämänmuutoksen tekemisessä. Liikunta kuuluu kaiken kokoisille ja ikäisille ihmisille.

VIIKON VINKKI: Kesäisin liikunta-alan toimijat järjestävät paljon puistojumppia ja liikuntatapahtumia ulkona. Juoksutapahtumat, puistojoogat ja -jumpat kannattaa jo nyt merkata ylös kalenteriin ja varmistaa itselleen liikunnallinen kesä.

VIIKON YLLÄTYS: Paikka paikoin saattaa jo näkyä sulaa. Järvet ja joet heräilevät talviunestaan. Suuntaa lenkille rantaan ja toteuta ulkotreeni veden äärellä. Tai suuntaa vielä viimeisen kerran ihailemaan merenjäätä treenauksen merkeissä."

ulkotreeni

Kehotan kesällä kokeilemaan leikkisiäkin lajeja, sillä esimerkiksi hulavannetta pyörittämällä vahvistuu keskivartalo ja hyppynarua hyppimällä palaa kalorit. Nurmikko on tarpeeksi pehmeä alusta kokeilla akrobatiaa tai pudota pyramidin päältä.

Nautitaan kesästä ja raikkaasta ilmasta. Tämä hetki on niin häviävän lyhyt!