Vanteella voimaa vartaloon /\ Keskiviikko- lehti

Vanteella voimaa keskivartaloon

Sirkuksessa päälajini on hulavanteet. Tosin viime vuosina olen enemmän keskittynyt enemmän peruskuntoiluun ja joogajuttuihin, mutta niin vaan löydän itseni yhä ja vieläkin vanteiden parista ja aina kun tapaan pyörivät ystäväni mietin, että miksen treffaile niitä enemmän.

Tällä hetkellä taistelen turhautumista vastaan, kun tuntuu, että raskaana ollessa liikuntamahdollisuudet rajoittuvat niin paljon. Olenkin tyytynyt nyt lähinnä kotitreenailuun: Aamujoogaan, venyttelyyn, ulkotreeniin ja käsilläseisontaharjoitteluun kotona. Se tuntuu nyt kaikista parhaimmalta ja tuo kaikkein eniten voimaa.

Vanteen pyöritys saattaa kuulostaa ihan helpolta ja kevyeltä, mutta mitä kauemmin niitä pyörittää, sitä enemmän se alkaa tuntua urheilulta. Päätinkin juhannuksen kunniaksi jakaa vanteen pyöritysvinkkejä.

Vanteella voimaa keskivartaloon

"VANTEELLA VOIMAA KESKIVARTALOON

Hulavanteen pyöritys ei ole pelkkää leikkiä, vaikka se hauskaa onkin, vaan siitä voi olla myös yllättävää hyötyä.

Hulavanteen pyöritys parantaa ryhtiä, sillä selkä ja kyljet on pakko ojentaa hyvän pyöritysrytmin saavuttaakseen. Pyöritys lanteilla ei onnistu selkä kumarassa.

Mitä pidempään pyörität vannetta, sitä enemmän syvät vatsalihakset joutuvat työskentelemään ja sitä enemmän kaloreita kuluu. Hyöty ei kuitenkaan ulotu pelkästään vatsalihasten vahvistamiseen, vaan töihin pääsevät myös selkä ja pakarat. Koko keskivartalo vahvistuu.

Kevyttä alkua hakevien kannattaa aloittaa pyörittäminen normaalilla muovisella hulavanteella. Vaikka alku takertelisi, lannistua ei kannata, sillä aikuiselle sopivan hulavanteen halkaisija on 80-100 senttimetriä. Mitä isompi, kovempi ja painavampi vanne on, sitä hitaampaa on liike, joten lapsille tarkoitetut pienet vanteet saattavat monelle aikuiselle olla liian nopeita.

Kun kevyen vanteen saa pyörimään ainakin viisi minuuttia yhtäjaksoisesti, on aika siirtyä voimavanteen pariin. Voimavanne on pehmeällä muovilla päällystetty vanne, jonka sisään on asetettu kiinteästi paino. Koska vanne on painava, on sen liikkeen myötäileminen helpompaa, joten rohkeimmat voivat aloittaa pyörittämisen suoraan voimavanteesta. Aluksi vanne saattaa tehdä mustelmia ja kipeyttää lantion alueen. Vanteen painoon ja liikkeeseen kuitenkin tottuu. Mitä enemmän ja kauemmin pyörität, sitä helpompaa, pyörittäminen on ja sitä enemmän saat tuloksia aikaan.

Treenaamisen voi aloittaa jalat vierekkäin pienessä haara-asennossa, jolloin pyöritysliike tapahtuu sivulta sivulle tai toinen jalka edessä, jolloin liike on edestakainen. Vanteen liikettä tulee myötäillä koko vartalolla pelkän lantion sijasta. Pyörittäessä kestävyys kasvaa koko ajan ja pian muutaman sekunnin pyörähdykset vaihtuvat tasaiseen ja rytmikkääseen pyörittämiseen, jonka keston päättää pyörittäjä.

Ota vanne haltuun! Määrätietoinen työskentely sen parissa kaventaa takuuvarmasti keskivartaloa ja vahvistaa vatsalihaksia.

VIIKON YLLÄTYS: Hula- tai voimavanteen pyöritys on erinomainen tapa saada liikuntaa helteisillä keleillä ja lapsetkin innostuvat siitä takuuvarmasti. Laji ei kuitenkaan sovi tosikoille, sillä harjoittelu voi välillä kääntyä komiikan puolelle. Nauruhan kehittää myös vatsalihaksia.

VIIKON VINKKI: Aikuisille sopivia voimisteluvanteita saa helpoiten tilaamalla ne netistä hyvin varustetuista urheilu- ja liikuntavälinekaupoista, mikäli läheltä ei löydy liikuntavälineisiin erikoistunutta liikettä. Muovisen vanteen voi koristella värikkäillä teipeillä päältä ja kietoa siihen kierroksen kangasteippiä painon ja pidon saavuttamiseksi. Muitakaan pihapelejä ei kannata unohtaa. Nyt jos koskaan on aika kaivaa hyppynarut ja pallot ulos kaapista.

VIIKON KOHOKOHTA: Aurinkoenergiaa kannattaa nyt kerätä talteen ja nauttia hyvästä säästä vaikka rannalla. Kesäpäiviä ja niiden tapahtumia voi kuvata itselleen muistoksi talvipakkasille. Viiman viiltäessä koko kehossa saattaa lämpö yllättäen löytyä valokuva-albumin kuvista. Tämä kesä on vain kerran."

Vanteella voimaa vartaloon

P.S. Edellisessä artikkelissani puhuin koko vuoden kesäkunnosta.