VIIKON PARAS AAMUPALA

Viikon paras aamupala

Olen aina nälkäinen, ehkä sinäkin?

Siksi olen viime aikoina alkanut panostaa aamupaloihin, sillä hyvä aamupala pitää nälän loitolla ja estää makeanhimoa. Aamupalaa ei kannata jättää väliin ja sen on oltava runsas.

Rakastan pitkiä ja kiireettömiä ruokailuja, mutta ihan aina niitä ei ole tarjolla. Joskus jos tiedän, että lounas voi lipua pitkänajan päähän ja se tulee olemaan nopea, saatan juoda aamulla kookosöljyllä höystettyä kahvia, sillä öljy pitää nälän hyvin poissa.

Pidän lapsen kasvamisessa yhtenä hyvänä puolena sitä, ettei kahvia tarvitse enää lämmittää mikrossa ja useasti voi käydä niin hyvä tuuri, että ruoan saa syödä rauhassa loppuun. Tai joskus jos eksyy kahvilaan tai illalliselle ilman lasta, ei päässä enää jatkuvasti kolkuta se, että vauva huutaa nälissään maidon perään. Ja kaikki se on opettanut arvostamaan syömistä ja ruokaa ihan erilailla.

Mutta nyt siihen viikon parhaaseen aamupalaan. Tällä viikolla aamupalakilpailussa voiton vie soijajugurtti raakakaakaonibseillä, avokado granolalla (ilman lisättyä sokeria), ja musta tee kvittenin, seljan ja hunajan aromeilla. Ja koko aamupalan kruunasi vielä iso lautasellinen kaurapuuroa aronian- ja pihlajanmarjoilla.

Irtotee on muuten tuhat kertaa parempaa kuin pussi tee tai sitten en vaan koskaan ole sattunut juomaan hyvää pussiteetä. Yleensä laitan teeveden sekaan ennen lämmitystä muutaman palan tuoretta inkivääriä, koska olen huomannut, että kehoni pitää siitä. Inkiväärillähän on lukuisia terveysvaikutuksia, mutten jaksa niitä kaikkia nyt listata tähän, koska ne löytyy ihan helposti googlettamallakin. Ja ne inkiväärin palat voi muuten syödä teen juomisen jälkeen.

Avokadon syömiseen saa vaihtelua täyttämällä sitä, granola sopii siihen ihan hyvin. Granolasta tuli mieleen Talkmurut, jotka ovat mielestäni hyvä vaihtoehto muroille. Muroista tykkään vain erikoistilanteissa, mutta taapero popsii Talkmuruja ihan mielellään.

Raakakaakaonibsien, banaanin ja soijajugurtin kombo on aika miellyttävä, ja sanon nyt ehkä sadannen kerran, että mielestäni hedelmiä ei vaan voi syödä liikaa.

Mitenkäs sinun aamupalasi? Et kai unohda aamupalan tärkeyttä?

P.S. Viikon ruokaherätys taisi olla oivallus siitä, että kaura on luonnollisesti gluteiiniton vilja. Sitä ei vaan ole tullut ajateltua ennen.

Edellisessä postauksessani kerroin joulukuusesta tehdystä ovikoristeesta.