Treenilomalla treenataan joka tapauksessa

Treeniloma jatkuu edelleen erkaumasta johtuen ja se kestänee vielä neljän viikon verran. Silloin olisi tarkoitus mennä kontrollikäynnille ja katsoa saako masentavia, hyviä vai huonoja uutisia, haha. Fitneksen harrastajana ei voi kuitenkaan jäädä makaamaan laakereilleen, vaan tämä on itse asiassa oivaa aikaa harjoitella sitä toista treeniä - poseerausta.

Poseeraukset ja niiden opettelu sekä jatkuva harjoittaminen kuuluu läheisesti tähän lajiin. On turha kuvitella, että pärjäisi kilpailuissa, jos poseeraus on heikkoa. Ulkopuoliselle koko touhu saattaa näyttää vähintäänkin epäilyttävältä, ja varmasti näyttääkin todella turhamaiselta. Voin kuitenkin paljastaa, että tämä hassun näköinen lavalla pyöriminen on oikeasti todella vaikeaa ja haastavaa.

Synnytyksestä alkaa olla puoli vuotta ja voin vihdoin sanoa ilman epäilyksen häivää, että olen palannut lajin pariin. Tämä tapahtui oikeastaan huomaamatta, enkä varsin ole tosissaan missään vaiheessa ollut lopettamassa. Pieni ajatus leikin jättämisestä kesken kyti raskauden alku- ja keskivaiheilla mutta sen jälkeen olen kyllä asettanut uuden tavoitteen itselleni tässä lajissa ja siihen tähtään.

"Kyllä välillä on kieltämättä ollut pieni identiteettikriisi meneillään."

Tällä hetkellä en siis voi treenata kovaa, kuten kaikki blogiani lukeneet tietävät. Se ei silti tee minusta yhtään vähempää tämän lajin harrastajaa. Tässä tilanteessa vaaditaan pientä kevennystä ja sen suon keholleni, koska terveys on minulle ensisijaista. On ollut kuitenkin hetkiä, kun olen miettinyt, että kukas minä nyt oikein olenkaan. Urheilija? Äiti? Failure? Kärsivällisyyttä on koeteltu mutta opin lopulta ymmärtämään ettei asiat ole musta-valkoisia tai sini-vihreitä. Ulottuvuuksia ja sitä kautta niitä värejä on siellä seassa hurjasti laajempi kirjo.

Muita ulottuvuuksia, kuin itse treenaaminen, on lajissa myös ja niitä pystyn harjoittamaan vaikka päivittäin. Tiimin kanssa harjoittelemme nykyisin poseerauksia joka sunnuntai mutta siihen päälle harjoittelen "poseja" myös yksin tai kaverin kanssa. Esimerkiksi viime lauantaina menimme kokeilemaan pitkästä aikaa, kuinka poset lähtevät kisakengät jalassa.

Noilla kengillä pelkkä kävely on oma taiteenlajinsa, jota minun täytyy luultavasti alkaa harjoitella ihan ensimmäiseksi. Olen kävellyt elämäni aikana suhteellisen paljon korkokengillä mutta kisakenkien korkein malli on aivan omaa luokkaansa, eikä sääntöjen määräämä ohut platform helpota asiaa yhtään.

Asennot sinänsä eivät ole mitään huippuvaikeita, mutta niiden tekeminen, ylläpitäminen ja vaihtaminen täytyvät näyttää luonnolliselta ja siltä, että niiden tekeminen on vaivatonta sekä ihanaa! Kaiken tämän täytyy tapahtua todella lyhyessä ajassa, eikä lavalla ole enää varaa miettiä mihin se käsi pitikään laittaa. Asennot täytyy omaksua selkäytimeen, josta niiden täytyy tulla vaikka silmät kiinni. Niin tosiaan, kisoissa kun ei ole myöskään sitä peiliä apuna, joka harjoitussalissa on.  

Erityisesti hyvin vaikea asento bikini fitneksessä on sivuasento, jonka raakileen näätte alla olevassa kuvassa. Vaikeus tulee siitä, että täytyy kiinnittää huomiota niin moneen asiaan yhtä aikaa ja niiden tulee tosiaankin tapahtua sillä sekunnilla! Näyttää helpolta, kun ammattilainen sen tekee mutta voin luvata, ettei ole sitä. Pelkkä vartalon kiertäminen tuntuu melko hirveältä ja itse jäykkänä pötkönä saan tuskailla tämän asennon kanssa. Tiedän kuitenkin etten ole ainoa ja eräs ystäväni sanoi sen helpottuvan dieetillä, kun ylimääräiset lähtevät pois tieltä. 

Tästäkin kuvasta löytyy paljon korjattavaa, jonka tietysti huomaa jälkikäteen.

Lavalla asennoissa tulee myös pysyä melko pitkään silloin, kun ei ole oma vuoro esiintyä. Tämä on todella rankkaa. Uskon kuitenkin, että nyt kun olen päässyt säännöllisesti poseerauksien pariin, ne alkavat nopeasti sujua, ihan kuten mikä tahansa taito, sillä harjoitus tekee mestarin ja mestarikin harjoittelee ;)

Mulla on ollut suoraan sanottuna tässä matkan varrella helvetinmoinen kasa ongelmia ja hidastavia tekijöitä, joiden valossa moni olisi varmaan jo antanut olla. Itselleni tärkein kannustaja ja silmien avaaja on ollut ehdottomasti se oma valmentaja, joka on jatkuvasti osannut realistisesti mutta kannustavasti esittää raa'atkin faktat. Hän on jokaisella kerralla saanut minulle itselleni sellaisen olo, että hän uskoo minuun. Enkä tiedä uskooko hän todellisuudessa, mutta tärkeintä on se, että niin hän on saanut minut tuntemaan - saanut minut uskomaan itseeni.

En juurikaan ole saanut tukea omilta läheisiltä tämän lajin parissa, osittain varmaan siksi, että he kaikki asuvat hyvän matkan päässä, ja osittain varmaan siksi, että he eivät ymmärrä lajia samalla tavalla kuin itse, sillä se on se oma ra(s)kas harrastus.  

Urheilu, liikunta ja hyvinvointi ovat mulle asioita, joihin mulla on suuren suuri intohimo ja sitä kautta motiivit ovat aitoja. Olen ottanut nuo aihealueet osaksi työtä, opiskeluita ja koulutusta, joten kyseessä on sellainen sydämen asia. Sen huomaa tästä kirjoituksestakin, koska tekstiä vain syntyy eivätkä sormet harhaile näppäimistöllä. Minua ei kiinnosta mitä teen elääkseni, kunhan minulla on siihen paloa.

"Everyone wants to know what they ache for."

Kuulun Team Athlete Figuresiin ja meillä on viime aikoina tapahtunut aika huippuja juttuja! Saimme yhteistyökumppaniksi Sportlifen ja meidän kautta saa lisäravinteita alennuksella! Sportlife on varmasti yksi parhaista lisäravinnemerkeistä ja tämä uusi kuvio helpottaa urheilijan elämää huomattavasti.

Lisäksi me ollaan, ainakin osan, kanssa edustamassa meidän tiimiä Liikut sie -tapahtumassa lauantaina 9.9 Lappeenrannan urheilutalolla. Se on oiva tilaisuus tulla juttelee sekä kisanneiden tiimiläisten että meidän valmentajan kanssa. Fitness voi olla myös elämäntapa, eikä sen harrastajana välttämättä tarvitse pyrkiä kisaamaan, jos ei halua. Meidän kanssa kannattaa tulla juttelemaan, mikäli on yhtään kiinnostusta asiaa kohtaan :) Nähdään siellä!

p.s. Jos pidät blogistani, voit painaa postauksen alla olevaa tähteä tai voit tulla tykkäämään blogini Facebook-sivusta, jonne jaan mun hyödyllisimpiä postauksia treeniin ja äitiyteen liittyen. Kiitos <3 :)