Kevytviikko - miksi, mitä ja miten?

Kevytviikko. Lepoviikko. Nimiä on monia mutta tarkoitus yleensä sama - kehon palautuminen. Harjoittelun nousujohteisuus ei nimittäin voi olla ikuista. Kevyen viikon tarkoitus on siten palauttaa ja korjata kehoa, jotta treenit voidaan taas nousujohteisen harjoittelukauden aikana viedä uudelle levelille. Ja sama kaava toistuu aina uudelleen, koska kaikkihan varmaan tietävät lihaksen korjaantuvan ja sitä kautta kasvavan levossa, ei suinkaan treenin aikana.

Kevyen viikon toteuttamiseen on monta eri keinoa ja kukin treenaaja toteuttaa sen tarpeisiinsa nähden sopivaksi. Ihmiset kun tuppaavat olemaan erilaisia hermostoltaan, rakenteeltaan ja mieleltään. Toiset jättävät salitreenit pois ja tekevät kevyitä aerobisia harjoitteita, toiset taas "vain" keventävät sarjapainoja, pituuksia ja liikemääriä - tai kaikkia yhdessä. Tai sitten kevyen viikon voi hoitaa täydessä levossa, kuten itse tein.

'Täydessä levossa' ei suinkaan tarkoita sitä, että makaa 24h tuntia sohvalla tai sängyssä. Täydellä levolla tarkoitan taukoa treeneistä, sekä aerobisista, että kuntosalista. Arkiliikuntaa ja -aktiivisuutta ei kuitenkaan tarvitse eikä pidä jättää pois, sillä myöskään täysi liikkumattomuus ei ole hyväksi. Kevyellä viikolla voi esimerkiksi käydä kaupassa jalan tai käyttää portaita hissin sijaan, jotka pitävät yllä normaalia aktiivisuutta. Tietysti, jos kauppaan on useita kilometrejä, en välttämättä suosittele kävellen menoa, hehheh.. 

No joo, vitsit sikseen. Takaisin itse asiaan. Miksi itse valitsin kaikkien treenien jättämisen kevyen viikon toteutumismuodoksi? Koin, että kroppani sekä mieleni tarvitsee sitä juuri tähän kohtaan. Olen treenannut synnytyksen jälkeen suhteellisen kovaa (kovempaa, mitä ehkä olisi kannattanut), valvonut öitäni vauvan hoidon takia ja tykittänyt tehdä kouluhommia minkä kerkeän. San Franciscon reissun jälkeen ajattelin, että kroppani todella kaipaa oikeaa lepoa.

Senhän olen oikeastaan tiennyt jo pitkään, sillä paino on jumittanut samassa kohtaa lähes koko synnytyksen jälkeisen ajan, vaikka olen pitänyt ruuat vähissä. Kroppa on vedetty melko kipsiin mutta tekisin kaiken siltikin aivan samalla tavalla, koska en vain yksinkertaisesti voi kärsimättömälle luonteelleni mitään. Minua kuvaakin hyvin se, että joko treenaan täysillä tai en ollenkaan.

Kevyen viikon ajankohta kannattaa suunnitella etukäteen, koska on muutamia juttuja, jotka on hyvä tehdä ennen kovien treenien jatkumista. Yleisesti, kevennys voi olla paikallaan 6-12 viikon välein, riippuen vähän ihmisestä. On esitetty naisten tarvitsevan uutta ärsykettä miehiä tiheämmin, joten itse ajattelen kevyen viikon olevan paikoillaan noin kahden kuukauden välein tai silloin kuin itse tuntee, että tarvitsee pienen irtioton. Välikommenttina tuohon, treenaaminen, ja urheilu ylipäätään, on optimaalista silloin, kun tunnistetaan oman kehon viestit ja toimitaan sen mukaan. Eli, kuunnellaan omaa vartaloa.

Hieronta, venyttelyt, rullaukset ja kehon hemmottelu ovat oivia kehon palautumiseen tarkoitettuja keinoja, joten niitä on hyvä toteuttaa kevyen viikon aikana. Kehonhuolto on ilmiselvästi tärkeää muulloinkin, mutta jos on ollut laiska sen kanssa, niin vähintään kevyellä viikolla pitäisi ruoskia itseään ja alkaa toimia. Lisäksi, on ehkä "vähän" kivempaa mennä hierontaan, kun ei ole ollut hemmetin kova jalkapäivä alla - lihakset kun yleensä kipeytyvät sellaisesta harjoitteesta.

Itse olen toteuttanut todella intensiivisellä otteella kaikkia mahdollisia kehon- sekä mielenhuoltotoimia. Hierontaa, kauneushoitolaa, herkkupäivä, unta, venyttelyä ja rullausta. Ja täytyy kyllä todeta, että yllätin itsenikin siitä, miten tosissaan tämän olen jaksanut hoitaa. Kehonhuolto kun ei aiemmin ole ollut omia vahvuuksia mutta nyt olen ymmärtänyt sen merkityksen osana kokonaisuutta. Parempi myöhään kuin se perinteinen. Herkut ja kehon hemmottelu ovat olleet myös mielen lepoa, on ollut ihanaa kun ei ole tarvinnut suunnitella aikatauluja tai muuten stressata treeneistä. Kaikki tekijät yhdessä antavat uusille treeneille ihan erilaisen lähtökohdan.

Kevyen viikkoni ajankohta ei olisi voinut olla parempi, sillä kehitystä ei ole hirveästi päässyt tapahtumaan alhaisten kalorien vuoksi. Kerralla ruokamääriä ei voi nostaa liiaksi, joten hiilareiden vaiheittainen lisääminen alkaa olla oikeassa pisteessä seuraavaa ohjelmaa ajatellen, jolloin lihaskasvukin voi olla mahdollinen.

Miten kehoni on reagoinut kevyeen viikkoon? Se on ottanut sen vastaan paremmin kuin kuvittelin, sillä vaikka kalorit ovat suuremmat kuin moneen kuukauteen, paino on vain tippunut. Aineenvaihdunta on luultavasti hurahtanut käyntiin ihan kunnolla, joten innolla jään odottamaan kuinka kehitys lähtee alkuun, kunhan pääsee taas treenien pariin.

Kaikesta päätellen, on hyvin selvää miten suuri merkitys näillä palauttelevilla viikoilla on ja miten positiivisesti ne vaikuttavat. Joten, jos et pysty muistamaan edellistä ajanjaksoa jolloin olet keventänyt, niin nyt äkkiä varaamaan paikka kevennykselle ja varmistamaan kehityksen jatkuminen. Mieli ei ole aina valmis jättämään treenejä tauolle mutta nämä viikot antavat perspektiiviä myös siihen, kuinka väsynyt on oikeasti ja kuinka kovasti keho tarvitsee breikkiä. Joskus kun sitä sokeutuu omalle toiminnalle ja paahtaa menemään, vaikka energiaa ei olisikaan.

Minulla treenitauko (ainakin kovista treeneistä) kestää vielä jonkin aikaa, ja syyn siihen kerron myöhemmin. Sitten, kun pääsen niitä taas jatkamaan, voin luvata, että energiaa ja kehittymisen halua riittää! :)