Matkustus ja treenaaminen

Tämä on yksi niistä aiheista, joka mietityttää monia: voinko lähteä lomalle, jos se haittaa treenejä? Voinko hyvällä omallatunnolla jättää ne pois? Kysymykseen ei ole yhtä ainoata oikeaa vastausta, mikä pätee hyvinkin moneen asiaan, yllättäen. Treenaaminen kun ei ole sieltä yksiselitteisestä päästä, koskaan. Voin tarjota asiaan kuitenkin apuja! Aloitetaan vaihtoehdosta yksi.

1) Treenaaminen kuntosalilla matkan aikana

kuntosalitreeniä
Salilla Kreikassa. Kuva tosin on lavastettu treenin jälkeiseksi;)

Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka mielellään treenaavat myös tien päällä. Ulkomaillakin kuntosalilla käynti onnistuu yleensä ilman suurempaa pään vaivaa, sillä sieltähän se treeni ja kuntosali hypetys on varsin Suomeenkin tullut. Me ollaan treenattu jokaisen matkan aikana niin Kroatiassa, Jenkeissä että Kreikassakin. Maasta riippuen, mahdollisuudet hieman vaihtelevat.

San Franciscossa oli todella kalliit kertamaksut ja yllättäen huonoin salitarjonta. Siellä tyydyimme pelkkään hotellin saliin, jonka varustelu oli lisäksi todella huono, mutta hyvän treenin voi saada aikaiseksi kokonaan ilman saliakin. Tähän palaan kohdassa kaksi.

Matkan pituus ja luonne vaikuttavat siihen, että minkälaista treeniä siellä salilla kannattaa tehdä, eikä loman tarkoitus ole pitäytyä niissä arjen kovissa treeneissä, joten treenit kannattaa miettiä sillä tavalla järkevästi, että kykenee loman aikana tekemään muutakin kuin valittamaan lihaskipeyttä.

Lisäksi, jos loma on jo muutenkin aktiiviloma, että esimerkiksi kävelyä tai muuta puuhastelua tulee paljon, niin kannattaa miettiä kuinka tarkoituksenmukaista on sitten tehdä kuntosalitreenit vielä kaiken muun päälle. Loman aikana tärkeimmässä roolissa on tavara mitä pistät suuhusi, eli ruokavalio.

2) Treenaaminen ilman kuntosalia

Loma on oivaa aikaa tietenkin myös hieman erilaiseen treeniin ja kuntosalin puute voi itse asiassa olla matkailijalle optimaalinen tilanne. Silloin mitataan luovuutta ja pään sisällä olevaa liikepankkia. Kropalle voi antaa uudenlaista ärsykettä täysin eri tyylillä tehdä hommat kuin kotipuolessa, joten se voi olla parasta, mitä treeneille voi tapahtua!

Hyviä treenimuotoja ovat erilaiset intervallit ja kehonpainotreenit etenkin, jos sattuu olemaan kauniiden maisemien ja hyvän sään ympäröimänä. Kiertoharjoittelua voi toteuttaa sisätiloissakin mutta silloin liikkeet täytyy pitää melko kompakteina ja tilaan sopivina.

3) Olla treenaamatta

hauiskääntö kuntosalilla
Edelleen lavastettuja kuvia, oikeasti treenattiin olkapäitä supersarjoina! Pieni paljastus siinä :D

Tai sitten voit olla täysin treenaamatta ilman suurempaa murhetta. Ei ole oikeastaan väliä oletko viikon, pari viikkoa tai kuukaudenkin lomalla ja treenaamatta, sillä kunnollinen lepo kerran vuoteen voi olla hyvästä keholle ja mielelle. Treenejä tärkeämpää on terveellinen ruokavalio ja arkiaktiivisuus. Loman jälkeen "normaalin" rytmiin tottuu nopeasti ja keho ottaa treeniä vastaan varmasti paremmin levänneenä.

Jos mieli ei kuitenkaan kestä pitkää treenaamattomuutta ja loma uhkaa mennä piloille sen takia, niin kannattaa suunnitella matka hyvissä ajoin kunnolla. Sillä tavoin voi rytmittää kevyen tai lepoviikon loman ajalle. Tai sitten vain yksinkertaisesti tutustua paikallisiin saleihin Google Mapsin avulla!

Eikä kannata unohtaa sitä huoltoa, sillä loma voikin olla täydellisesti omistettu vaikka kehon huoltoon tähtääville toimenpiteille, jotka kiireisessä arjessa tahtovat jäädä vähän taka-alalle.

Eli yhteenvetona: treenejä tärkeämpi asia on kunnollinen asioiden suunnittelu. Tai sitten vain voit kuulua siihen samaan ryhmään, johon itse kuulun, eli niihin jotka nauttivat eri salien testaamisesta ja treenaamisesta myös ulkomailla! ;)