Miksi noudattaa ruokavaliota?

-"Etkö sä syö kakkua?"

-"Ei kiitos, oon dieetillä"

-"Miks sä laihdutat? Sähän oot tosi hyvässä kunnossa! Kyllä voit yhden palan ottaa!"

Yllä oleva keskustelu on hyvin tyypillinen esimerkki, kun joku kieltäytyy jostain herkusta. Joskus muut jopa suuttuvat siitä, että ei halua syödä epäterveellisiä juttuja. Se on melko outoa mutta silti todella yleistä. Yleensä sellaiset tilanteet syntyy niiden kanssa, jotka eivät ole kiinnostuneita ruuasta, hyvinvoinnista tai treenaamisesta. Onhan selvää, että kaksi kovin eri mielenkiinnoilla varustettua henkilöä joutuvat törmäyskurssille. Silti hämmästyn joka kerta aivan yhtä paljon, koska kyllä muiden tulisi kunnioittaa toisten valintoja ilman kyseenalaistamista, jos niihin on itse tyytyväinen. En minäkään kasvissyöjälle sano, ai miksi et muka voi syödä lihaa? Ihan hyvin voit palan ottaa! Sama pätee tietty muuallekin kuin ruokapöytään.

"Dieetti tulee vieraasta kielestä ja tarkoittaa ruokavaliota. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä laihduttamisen kanssa."

Toinen asia mistä hämmästyn joka kerta yhtä paljon, on se miten ovelasti suomalaiset ovat osanneet yhdistää dieetin ja laihduttamisen toisiinsa. Laihduttaja yleensä ilmaisee laihdutuksensa sanomalla: olen dieetillä. Todellisuudessa asia ei kuitenkaan ole sillä tavalla. Dieetti tulee vieraasta kielestä ja tarkoittaa ruokavaliota. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä laihduttamisen kanssa. Olemme me suomalaiset kyllä takapajula kansaa. Yksi totuus on kaikkien totuus. Ja sitä rataa.

Ruokavaliota noudatettaessa pystytään helposti varmistamaan riittävän monipuolinen ruokailu. Se taas tarkoittaa tarvittavien vitamiinien ja hivenaineiden saantia.

Vastatakseni otsikon kysymykseen: miksi noudattaa ruokavaliota? Minulla löytyy siihen itseasiassa useampikin selitys tai suositus, jos nimenomaan puhutaan ruokavalion noudattamisesti yleisesti, eikä siten kuten liian moni sen ymmärtää. Itse olen noudattanut omaa uutta valiotani nyt puolitoista kuukautta. En ole ollut ehdoton, koska ei tässä millään kisadieetillä olla, mutta suurin osa ruokailuista koostuu kuitenkin "paperilla lukevista" ainesosista. Perusruuasta, joka täyttää vatsan samalla ollen monipuolista. Siinä tulikin jo yksi vastaus kysymykseen. Ruokavaliota noudatettaessa pystytään helposti varmistamaan riittävän monipuolinen ruokailu. Se taas tarkoittaa tarvittavien vitamiinien ja hivenaineiden saantia.

Tärkein syy on varmasti edellä mainitsemani mutta muitakin etuja löytyy. Olipa tavoite mikä tahansa, vaikka sitten se laihdutus, niin ruokavaliota noudattamalla pääset helpommin sinne minne tahdot mennä. Toisin sanoen, pystyt helpommin saavuttamaan tavoitteesi. Lihaksen kasvattaja tarvitsee paljon energiaa. Enemmän kuin kuluttaa, jotta lihaksille jää materiaa kasvamista varten. Sen takia täytyy syödä paljon ja riittävän energian saannin voi varmistaa milläs muulla kuin ruokavaliolla. Sama pätee laihdutukseen tai kiinteytykseen, tavoite on helpompi saavuttaa kun tiedetään etukäteen mitä syödään ja minkä verran. Ohilyöntienkin riski pienenee.

Koko ruokavalio asia on siitä hyvä, että se pakottaa miettimään syömistä kokonaisvaltaisemmin. Kun tiedät etukäteen mitä on tarkoitus syödä, niin elämä helpottuu huomattavasti. Kauppareissut ovat nopeampia, koska olet jo tietoinen siitä mitä tulet ostamaan. Ateriavälit pysyvät sopivina, koska tietty määrä on syötävä, joten ne pystyy valion avulla jakamaan tasaisesti. Tämä siis verrattuna sellaiseen tilanteeseen, että syödään milloin keretään ja sitä mitä sattuu käteen löytymään. Napostelut jäävät pois ja epäterveellisyyksiä ei tule syötyä ainakaan vahingossa. 

Oma kokemukseni on hyvinkin positiivinen. Varsinkin kiireellisen vauva-arjen seassa ruokavalion noudattaminen selkiyttää hommaa huomattavasti ja sallii äidinkin syödä fiksusti, järkeviä valintoja tehden. Tietysti jos samat ruuat alkaa kyllästyttää, niin perusrunkoa on helppo muunnella pienillä vaihdoilla. Esimerkiksi itse syön lounaaksi aina salaatin, jossa proteiinin lähteenä vuorottelee lohi, tonnikala, katkarapu tai kana. Tärkeää on itse tietää mitä aikoo valmistaa, ettei käy perinteistä: "hups ei meillä olekaan sitä."

Ruokavalion noudattaminen ei tietenkään tarkoita sen orjallista seuraamista eikä määriä tarvitse hullun lailla vahtia, jos ei nyt sitten ole jotain tosi haasteellista tavoitetta mielessä. Yleisesti voi kuitenkin noudattaa 90-10 tai 80-20 periaatetta, joka kuvastaa sitä että suurin osa ajasta syödään terveellisesti, jolloin niille herkuille jää oma palikkansa, mikä mahdollistaa oikeutetun nauttimisen. Eli sen voi tehdä hyvillä mielin. 

Jos et ole ikinä aiemmin koittanut ruokavaliolla olemista, suosittelen testaamaan. Ruuansulatusjärjestelmä kiittää varmasti ja kroppa on ravittu sekä mieli virkeä. :) Käyttäisin koko hommasta kuvaavasti optimoidun ruokailun käsitettä tai jotain sen suuntaista :D