Minkälainen on hyvä motivoija?

Anteeksi otsikon huono suomi, en oo iha varma onko 'motivoija' kieliopillisesti oikein mutta käytiin sitä aihetta läpi viikonloppuna PT-koulutuksessa ja ihan tulevaisuutta varten on hyvä miettiä miten saadaan luotua niitä kestäviä asiakassuhteita niin, että motivaatio ja kehitys pysyvät optimaalisella tasolla. Karu totuushan on, että jossain vaiheessa jokaisella se motivaatio lopahtaa tai ainakin laskee. Ihminen on vain tehty sellaiseksi, että saman kaavan noudattaminen ei jaksa kiinnostaa pitkässä juoksussa. Se pätee ihan jokaisella elämän osa-alueella, eikä siinä ole mitään väärää tai hävettävää. Tärkeintä on, että pystyy löytämään sen motivaation uudelleen ja varsinkin treenimaailmassa, koska on aika vaikea sitoutua ja tehdä täysillä mikä on taas sitten se pohja sille kehitykselle.

Pt:n hommissa on koko ajan läsnä sellainen tietty noidankehä ja on todella tärkeää, mitä sinusta puhutaan ja miten muut näkevät sinut. Ajatellaan tilanne, jossa sinulla on asiakas, joka tarvitsee motivointia. Jos et osaa motivoida tarpeeksi hyvin, asiakas turhautuu ja kun hän turhautuu tuloksia ei valitttavasti synny. Ja kun tuloksia ei synny, kääntyvät syyttävät katseet automaattisesti valmentajan suuntaan, josta seuraa taas luikerteleva juorujen käärme ja kun se on lähtenyt liikkeelle, on sitä vaikea pysäyttää. Raaka totuus on se, että olet juuri niin hyvä kuin mitä asiakkaasi on sinusta mieltä ja he määrittävät sitä kuinka helposti tulet löytämään uusia asiakkaita tai minkälainen maine sinulla on. Joten hyvin tärkeää on, että panostat työhösi joka ikinen sekunti. On kuitenkin muistettava henkilökemiat. Valmentajuussuhteessa toimeentuleminen ja molemminpuolinen ymmärrys ovat edellytyksiä onnistuneelle asiakassuhteelle. Ja kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen. Joskus homma ei vaan toimi, eikä sitä voi pakottaa siihen.


Eli, tärkeimmässä motivoijan asemassa on siis valmentaja. Minä ajattelen, että valmentajan tulee olla jotain ystävän ja korkeamman auktoriteetin väliltä. Silloin homma toimii, kun ollaan etäisesti läheisiä.

Se itse motivointi sitten, on melko pitkälti psykologinen juttu mutta tietysti fyysisyyttä voi käyttää hyödyksi. Konkreettiset palkinnot tai rangaistukset? Saattaa toimia joillain, ei välttämättä kaikilla. Se mikä on täysin varmaa: Motivoinnin täytyy olla uskottavaa, joten sen on oltava aitoa! Siihen pitää itse uskoa, jotta asiakaskin uskoo.

Ajattelen, että hyvä motivoija kommentoi ja antaa palautetta oikeassa suhteessa tekemiseen. Myös rakentava palaute on pakollista mutta se täytyy osata tehdä niin, ettei se lannista, vaan päinvastoin laittaa uuden vaihteen päälle.


Yleensä kehonmuokkausprojektit ovat ajallisesti pitkiä, jolloin motivaatiota on hyvä pitää yllä sopivilla välitavoitteilla. Kannattaa myös muistuttaa asiakasta siitä, mitä on jo saavutettu. Osoittaa suoraan muutoksiin. Ennen jälkeen kuvat ovat parhain keino vertailla muutoksia! Täytyy muistaa myös se, että elämäntapamuutosta haettaessa, muutosten täytyy olla pieniä, jotta ne olisivat pysyviä. Liian suuret muutokset esimerkiksi ruokavaliossa säikäyttää. Tietysti taas yksilöllinen asia mutta yleisesti ottaen näin on, varsinkin aloittelijoilla. Paljolti asiaan vaikuttaa myös se, onko motivaatio lähtöisin sisäisistä vai ulkoisista tekijöistä. Järjenkäyttö on aina sallittua ja varmasti monelle tärkeintä on tekemisen monipuolisuus!



Myös omalla kohdallani motivaatio on päässyt karkaamaan pariin otteeseen, mutta se on tullut aika nopeasti takaisin itsestään. Itselleni se on varmasti helpompaa siksi, että kaikki tekeminen lähtee omasta itsestään ja siltä pohjalta, että se on asia jota rakastaa: liikunta ja urheilu nimittäin. Olisikin hienoa tietää miten muilla motivaatio on karannut ja kuinka se saatiin takaisin vai saatiinko? Keskityn tarkoituksella tässä treenimotivaatioon ja urheilumaailmaan mutta varmasti osa ajatuksista soveltuu myös muualle. Pakko rajata näkökulmaa, muutenhan saisi kirjoittaa kokonaisen kirjan!:D

Kaksi ekaa kuvaa: weheartit.com