Mitä edellytyksiä hyvä PT tarvitsee?

Tahdon itsekkäästi todeta, että oma tavoitteeni on tulla ja kasvaa yhdeksi parhaimmaksi Personal traineriksi. Tahdon kuulua niiden kirkkaimpien valmentajien joukkoon ja olla osa ammattitaitoista yhteisöä.

Itselleni olen tietoisesti asettanut tavoitteen korkealle, koska jos aion joskus laskuttaa asiakkaita niin haluan tehdä sen hyvällä omallatunnolla, tietäen että osaan. Miksi asiakas luottaisi minuun, jos en itsekään niin tee? Nykyisin kuka tahansa voi opiskella peeteeksi, mutta se ei riitä että on PT. Ei riitä edes että on hyvä. Sillä myös muiden täytyy tietää se. Ei voi olettaa, että ratsastaa pelkän tittelin voimalla ja asiakkaita satelee sun luo. Tietoisesti olen asettanut tavoitteeni miltei mahdottomuuksiin. Joku saattaa ajatella, että olen itserakas ja kuvittelen itsestäni liikoja. Kyse ei ole kuitenkaan liiallisesta itsensä rakastamisesta, vaan tavoitteista, jotka kannustavat eteenpäin. Jos ei noita tavoitteita asettaisi, niin ei olisi mitään mikä takaraivossa potkisi eteenpäin, ei mitään joka ajaisi sua uudelle levelille. 

Tärkeimpänä ja merkittävimpänä edellytyksenä koko hommalle on oma halu ja palo opiskeluun ja oppimiseen. Koulutuksessa, jossa itse olen, on paljon osaanottajia joille kuntosaliharjoittelu on vierasta. On siis sanomattakin selvää, että itseopiskelun pitäisi olla itsestäänselvyys. Täytyy löytää voimavaroja asioiden opetteluun teorian lisäksi myös käytännössä. Ei voi olla uskottava valmentaja, jos edes itse ei osaa liikkeitä. Ja niitähän on paljon. Perusliikkeet on ainakin hallittava. Myös ne, joita ei omassa treenissä välttämättä käyttäisikään, aina penkkipunnerruksesta etukyykkyyn. Valtaosa opiskelusta tapahtuu siis itsenäisesti oppimista tukevan materiaalin avulla. Se kuinka paljon kukin käyttää aikaa opiskeluun on jokaisen henkilökohtainen asia. Tietoa löytyy internetistäkin ihan valtavia määriä, joten on tärkeää muistaa olla myös kriittinen. Ei saa sokaistua sille, että kaikki "tieto" on oikeaa. Itse suosin sen takia kirjallisuutta. Kirjat ovat ammattilaisten tekemiä, joten lähteet ovat luotettavia.

Luulisi, että ei ole ongelmaa tehdä liikkeitä niin kuin näkee tai suorittaa oikeita tekniikoita, koska niillehän löytyy ohjeet. Paljon eroa on kuitenkin itse suorittamisessa ja varsinkin siinä, että liike kohdistetaan harjoitettavalle lihakselle. Käytännössä se ei olekaan niin helppoa kuin luulla voisi, eikä liikkeitä vaan voi tehdä tuosta noin. Kuntosaliharjoittelu on oikeasti todella pikkutarkkaa hommaa, jotta se olisi täysin turvallista ja vältyttäisiin vammoilta. Aivot oppivat tietyn liikemallin tekniikkojen suoritukseen ja niitä ei voi muuttaa, jos itse ei tiedosta ongelmaa. Liikemallien uudelleen ohjelmointi tapahtuu aivojen aktivoinnin kautta, joten siihen täytyy kiinnittää tietoista huomiota. Se on ensi askel kohti uutta, oikeaa mallia. Sittenkin se voi olla pitkä prosessi, joten pitkäjänteinen työ on edellytys. Pikkutarkkuuteen liittyen, ongelma tai vika voi joskus olla ihan pienessä jutussa ja pienet jututkin voivat vaikuttaa yllättävän moneen paikkaan. Sen olen itsekin oppinut valmennuksen alaisuudessa. Ei voi siis pelkästään kopioida liikkeitä katsomalla aivot offilla, vaan pitää oikeasti tietää mitä haetaan ja miksi. Keskeinen ongelma voi olla esimerkiksi "vain" jalkoterän asennossa ja sekin voi juontaa juurensa lantiosta asti. Hyväksi personal traineriksi tuleminen vaatii myös sen, että riisuu itsensä ennakkoluuloista ja siitä ajattelutavasta, että "olen oikeassa" koska olen jo pitkään tehnyt tätä. Pitäisin avointa mieltä perusedellytyksenä.

Lisäksi tahdon sanoa, että tähän ammattiin ei riitä myöskään kokemus, menestys tai huippukoulutus. Ne ovat tärkeitä mutta ammatin keskeinen salaisuus on kehitys. Otan sen esille, koska yritän itse muistaa sen koko ajan ja pyrkiä siihen. Kova uurastus alkaa nimittäin vasta valmistumisen jälkeen ja tässä ammatissa se ei lopu ikinä. On pakko kehittää itseään koko ajan lisää. Ei voi tuudittautua siihen hetkeen, kun ne paperit on kourassa ja "osaa kaiken". Maailma muuttuu ihan koko ajan, tietoa tulee lisää, tutkimuksia viedään pidemmälle.. Personal trainerinä tehtäväsi on pysyä siinä kaikessa mukana ja olla edelläkävijä. 

Näiden mietteiden pohjalta alan kirjoittaa kaikille hyödyllistä sarjaa tänne blogiin, jossa käsitellään selkään, vatsaan ja pakaroihin liittyviä keskeisiä juttuja. Luulen, että kirjoitan jokaisesta kaksi osaa (esim. selkä I ja selkä II) ettei yhdestä tekstistä tulisi liian raskas luettava. Ja nämä tekstit yritän tehdä hyödyllisiksi myös niille, jotka eivät harrasta tavoitteellista kuntosalia. Siellä on paljon mielenkiintoisia juttuja, joita varmasti moni ei edes tiennyt. Sekaan heitän sitten omia mielipiteitä/kokemuksia mutta pohjana on tiedon oikeus ja luotettavuus. Katsotaan mitä saan aikaan. :)

~T