Nainen, älä usko näitä viittä treenimyyttiä!

Löysin Twitterin ihmeellisestä maailmasta hauskan listauksen treenimyyteistä, jotka koskevat erityisesti naisia. Oletteko törmänneet näihin viiteen kappaleeseen?

Iso? Maskuliininen? Vain aerobista?

1. Painojen kilistely ja kolistelu kasvattaa naisesta mörskärin, jonka käsissä rauta vääntyy ja lattia painuu. Tämä on aika jännä, koska jos lihaskasvua ja siitä seuraavaa "isoutta" pelkää, niin miksi niitä painoja ylipäätään pitää sitten nostella? Salilta löytyy myös porraskoneita, juoksumattoja sekä muita vekottimia, joihin painot eivät liity millään tavalla. Jos kuitenkin painoilla leikkiminen kiinnostaa, niin voin luvata ettei se lihas sieltä pompsahda kuin raketti Marsista. Ihan tosissaan puhuen, lihaskasvu vaatii pitkäjänteistä työtä oikeanlaisella ruokavaliolla, enkä senkään jälkeen käyttäisi adjektiivina isoa.

2. Naisten täytyy pääsääntöisesti treenata aerobista, miesten painoharjoittelua. Taas todella hassu olettamus, sillä en ymmärrä mihin tämä perustuu? Treenaamismuoto rakentuu tavoitteiden mukaan ja ne määrittelevät miten paljon, minkälaista ja missä suhteessa harjoittelua toteutetaan. Ei se ole sukupuoleen sidottu, vaikka tosin harjoittelussa muuten löytyy eroja sukupuolten väliltä. Ja tämän sanon ihan ilman minkäänlaisia stereotyyppisiä olettamuksia!

3. Painoharjoittelu tekee naisista Herculeksen kaltaisen, testosteronia ylivuotavan poikatytön. Myytti liittyy hieman tuohon ensimmäiseen, joten vastauskin muistuttaa ylempänä kirjoitettua. Ihan oikeesti. Kuvitteleeko joku nainen, että salilla muodokkaamman vartalon hankkiminen tekee kehosta maskuliinisen? Tai no niin, onhan sekin ihan jokaisen maun mukainen asia. Mutta hyvänä esimerkkinä, jos katsoo vaikka bloggaaja Ida Jeminaa, en kuvailisi häntä maskuliiniseksi, vaikka lihasmassaa on "normaalia" enemmän. Päinvastoin. Naisille suurempi lihasmassa sopii siinä missä miehillekin, kunhan se on suhteutettu treenaajan kokoon. Väittäisin, että enemmän maskuliinisuus syntyy muilla ulkoisilla seikoilla, kuten vaatetuksella, hiustyylillä, jne. Mutta äiti aina muistuttaa: makuasioista ei voi kiistellä!

4.  Cardio polttaa enemmän rasvaa kuin lihaskuntoharjoittelu. Olisiko asia tosiaan näin, vai voisiko selitys olla jonkin muunlainen? Cardio polttaa enemmän rasvaa.. Ei. Ei. Ei. Se on aika jännää, miten tällaiset uskomukset tarttuu ja leviää, kun niitä tarpeeksi toistetaan. Suuri paljastus: nämä voivat olla jopa toisin päin! Kaikkihan riippuu harjoittelun tehosta ja tavasta, millä harjoitellaan. Lisäksi oikein toteutettuna lihaskuntoharjoittelu kasvattaa lihasmassaa, joka puolestaan johtaa peruskulutuksen nousuun, jolloin rasvaakin kuluu tietyllä tapaa enemmän. Tähän yhdistetään vielä keittiössä syntyvät salat ja voidaan unohtaa cardiot vaikka kokonaan.

5. Painoharjoittelu on ihan kökköä toimintaa, eikä siitä ole edes mitään hyötyä. Jälkimmäisen voin kumota ihan täysin ja harjoittelun tylsyys riippuu taas ihmisestä itsestään. Jossain postauksessa mainitsin kuitenkin, että saliharjoittelu (tässä yhteydessä se samainen painoharjoittelu) voi olla oikeesti tosi avartavaa ja mielenkiintoista puuhaa. Pääsee haastamaan, parantamaan ja oppimaan. Fyysisiä hyötyjä löytyy pitkä lista aineenvaihdunnan ylläpitämisestä ja tehostamisesta sydän- ja verenkiertoelimistön hyvään kuntoon. 

Listalla oli muitakin kohtia mutta tässä parhaimmat myytit omasta mielestä, moneltakin kantilta katsottuna. Ja tätä kirjoitusta ei liian vakavasti kannata ottaa, vaikka siellä mukana ihan sitä asiatekstiäkin löytyy. ;)

Ihanaa viikkoa!