Oletko jo koittanut tätä huippuliikettä?

Kaipaatko selkätreeniin jotain uutta? Tänään esittelen oman lemppariliikkeen selän kiduttamiseksi. Kyseessä on liike, joka on todella tehokas ja helppo suorittaa, mutta samalla se tahtoo unohtua kaikkien muiden selkäliikkeiden kuninkaiden, ylä- ja alataljan sekä kulmasoudun tieltä. Liike on ristiveto taljassa.

Tämä liike sopii myös aloittelijoille, koska tuntuma on ehkä hieman helpompi saada selälle kuin muissa selkäliikkeissä. Suoritustekniikka on melko yksinkertainen. Ota taljakahvat käsiisi ylhäältä, asettuen samalla suurinpiirtein taljan keskikohdalle polvillesi. Aloita liike suorilta käsiltä ja vedä kyynärpäät kohti kylkiä puristaen samalla lavat yhteen. Jarruta liikettä takaisin päin ja vedä taas, napakasti mutta hallitusti, kädet kohti kylkiä, aavistuksen taakse. Muista pitää keskivartalo aktivoituna koko liikkeen ajan.

Liikkeen haaste tulee siinä, kuten yleensä kaikissa selkäliikkeissä, että kuinka saada tuntuma oikeasti selälle? Siihen ei ole oikotietä. Harjoittele, hae tuntumaa, tee työ pääasiassa selällä. 

Hauis on vahvasti mukana, joten käsien työhön täytyy kiinnittää huomiota. Älä vain vedä kahvoja käsillä, vaan anna paineen tuntua leveässä selkälihaksessa. Aktivointia helpottaa ajatuksen vieminen työtä tekevään lihakseen ja lapojen yhteen puristumiseen. Älä siis ikinä vain tee, vaan mieti ja laadullista treeniäsi!

Videolta huomaa kuinka minulla itsellänikin on ollut vahvemmat kädet (suhteessa kokoon) kuin selkä, joten tiedän kokemuksesta että selän treenaaminen voi olla ajoittain hankalaa. Onneksi kyseessä on kuitenkin vanha video ja selälle ollaan saatu hyvin kehitystä aikaiseksi. Se ei kuitenkaan olisi onnistunut ilman pt-koulua ja omaa valmentajaa, sillä treenaaminen on aina muutakin kuin liikkeiden suorittamista ja lapulla lukevien ohjeiden mukaan tekemistä. Se on aina hieman enemmän.. Ennen valmennustani en oikeastaan edes treenannut selkää erikseen, koska hauis- ja reisitreenit olivat lemppareita. Voi niitä aikoja.. :D

Uskoisitko, että yllä olevassa kuvassa ollaan pitkälti yli 30 raskausviikon? Maha on niin sievästi kasvanut eteen, vaikka on muuten todella iso! :') Raskaus on tuonut kilonsa ja sen huomaa myös kuvasta, mutta lihas on vielä tallessa rasvan alla. Ylläpitotreenit eivät ole olleet kovin motivoivia, täytyy myöntää.

Täytyy vielä huomauttaa, että älkää sotkeko esittelemääni liikettä ristivetoon taljassa maaten tai ristivetoon jotka ovat takaolkapääliikkeitä. Jotkut saattavat puhua niistäkin "ristivetona" mutta kyseessä ovat kaksi aivan eri liikettä.

Sitten eikun testaamaan minun lemppari selkäliikettä! Kertokaahan miltä tuntui ;)