Pakaran hermotus kuntoon

*Kaupallinen yhteistyö: Fitverstas (valitsemani treeniohjelmat saatu ilmaiseksi)

Mulla on aina ollut kaksi sellaista suurta lihasryhmää, jotka ovat olleet todella vaikeita rekrytoida käyttöön. Tämä johtuu monesta asiasta, joita avaan ihan kohta tarkemmin. Nämä kaksi ovat leveä selkälihas ja pakarat kokonaisuudessaan. Sattumalta ovat myös ehkä tärkeimmät ryhmät harrastettaessa bikini fitnestä, vaikka kokonaisuus onkin se mikä ratkaisee pelin.

Ennen raskautta sain aika hyvin korjattua näitä puutteita ja tein todella kovaa työtä mind-muscle-yhteyden parantamiseksi. Valmentajasta oli jo silloin iso apu ja kouluttautuminen personal traineriksi oli myös eräänlainen edistysaskel ymmärryksen suhteen. 

better bodies
Pakaran hermotukseen auttaa kaikki toiminta: kävely, ulkoilu, pyöräily jne.

Vuonna 2015 harrastin pääasiassa reisien ja hauiksen treenaamista, koska ne oli lempitreenejä, joita tein aina juoksun yhteyteen. Silloin, kun ei ollut mitään käsitystä mistään, joten eipä tullut ikinä edes ajateltua. Siitä syystä hauis otti liian suuren roolin leveältä selkälihakselta ja reidet pakaroilta. 

Kuten kerrottua, menin sitten Lappeenrantaan muuttaessani valmentajan valmennukseen ja alettiin askel kerrallaan korjaamaan näitä puutteita - ja hyvin korjattiin. Treenit luisti ja tuntumat oli erittäin hyvät - siellä missä oli tarkoituskin.

Sitten synnytyksen jälkeen olo oli taas aika paineeton ja tyhjä - lihasmassaa oli lähtenyt vähän joka puolelta ja hormonien keräämät rasvat oli jäljellä. Ei mitenkään merkittävää määrää mutta olihan se kehonkoostumus täysin erilainen, ja ihan syystäkin. Ei se harmittanut. Tiesin, että lihakset saa rakennettua aika nopeasti takaisin.

street style
Vain pieni osa kaikesta tapahtuu treenatessa!

Jokin kuitenkin harmitti. Se oli hyvän hermotuksen menettäminen. Kroppa tuntui ihan oudolta ja liikeradat joutui opettelemaan ihan uusiksi sekä tuntumaa joutui hakemaan melko paljon. Useampia viikkoja, jos en ihan väärin muista. Tuntui, että koko treenaaminen täytyi aloittaa alusta. 

Pienen vauvan kantelu toi sitten omat ongelmansa ja epäkäs työskenteli erittäin voimakkaasti koko ajan. Kantaminen, imettäminen, nostelu ja kaikki tämä vei niskan ja hartiat ihan juntturaan ja sitä ne ovat kyllä edelleen toimenpiteistä huolimatta. Isoa roolia näyttelee koneella työskentely, jota ei oikein voi vähentää.

Istuminen, makaaminen ja väsymys veltostutti pakaroita ja teki niistä laiskat - ihan kuten vuonna 2015. Voi hitsi! Treenaaminen ei siis oikeasti ole pelkästään ohjeiden lukemista ja videoiden katsomista, vaan hermotuksen hakeminen vaatii useita ja useita tunteja töitä - vain tekemällä oppii! Kehonmuokkaus ja siihen liittyvä treeni ovat oikeasti todella haastavia rankkuuden mutta myös sen takia, että kaikki pitää hioa huippuunsa. Lihasta täytyy osata treenata monesta eri suunnasta ja monella eri tapaa. Eikä vaan tehdä, vaan tehdä niin että tuntuu kanssa!

Pitkäjänteinen työ korostuu mutta palkitsee myös.

Nyt vasta aletaan taas olla siinä pisteessä, missä oltiin huippuhetkinä. Keskivartaloon massaa on tullut lisää, joten sekin kertoo hermotuksen paranemisesta. Hartioiden ja kaulan alueen turha jännittäminen vaatii vielä paljon lisää työskentelyä, että epäkäs ei tekisi leveän selkälihaksen työtä mutta lapojen liikkuvuus ja hallinta on jo aika hyvää. Jes!

Tällaisten ongelmien seurauksena lähdinkin(pääsin) mukaan Fitverstaan someninjat-projektiin, joka tarkoittaa sitä, että testaan valitsemiani ohjelmia jouluun saakka ja kertoilen niistä somen kanavissani, eli täällä blogissa ja Instagramissa. Ensimmäiseksi testiin menee BBC, eli yllättäen, pakaroiden rakentamiseen suunniteltu kokonaisuus, joka koostuu kolmesta eri osasta. Lähdetään liikkeelle ihan sieltä ykköstasolta, koska tarkoituksena on auttaa sellaisia ihmisiä, jotka ehkä painivat samanlaisten ongelmien kanssa kuin minäkin joskus.

En itse siis välttämättä tarvitsisi ohjelmaa ammattitaidon puolesta, mutta nyt on täydellinen hetki palata perusteisiin ja hioa se hermotus kuntoon pakaroiden osalta. Täältä tulee siis varmasti vinkkejä ja tunnelmia syksyn mittaan. Ehkä innostun joitain kehityskuviakin ottamaan ja Inbody-mittauksilla seuraan joka tapauksessa lihasmassan ja toisaalta myös rasvamassan muutosta. 

BBC-ohjelmapakettiin kuuluu myös yläkroppa- ja vatsatreenit mutta mietin vielä, että jatkanko niitä omilla ohjelmilla vai testaanko kaikki samalla. Palataan siihenkin myöhemmin. :) Helpottaa arkea ihan hurjan paljon, kun ei itse tarvitse miettiä ruoka-tai treeniohjelmia samalla tavalla kuin ilman tätä projektia! 

Tutustu Fitverstaaseen