Paranna vastustuskykyä ennen kuin sairastut

Ennen kuin aloin kirjoittamaan tätä, koputin varmuuden vuoksi puuta. En ole itse nimittäin ollut kipeänä tai sairaana moneen vuoteen. Minulla on aina ollut hyvä vastustuskyky ja urheilun myötä se on vain entisestään parantunut. Voinkin kertoa muutamia pointteja, joita kannattaa noudattaa, jos kärsii tautikierteistä tai on muuten herkästi kipeänä.

Vastustuskyvyn monet kasvot

Better Bodies Camo syksy
Syksy on usein mielletty ajaksi, jolloin flunssakierteet alkavat.

Ihan pienestä pitäen ihmiset ovat ympärilläni "syyttäneet" kylmää tai kylmyyttä tautien syyksi tai siis niiden aiheuttajaksi. Hyvin usein "vanhan kansan" ihmisten suusta kuulee, että noh, oletko saanut kylmää? Nuoriso, kun kulki ensin selkä paljaana sittemmin nilkat paljaana, niin ei ihme, että kipeys iskee. Ja kipeänähän ei myöskään missään tapauksessa saanut mennä ulos, koska tauti pahenee.

Tuo kylmyyteen liittyvä myytti on juurtunut todella syvään. Voi, kun se olisi niin yksinkertaista. Jos kylmyys todella olisi sairastumisen syy, niin tuskin Suomessa kovin moni terveenä olisi. Pois lukien tämä kesä heh heh. Eli toisin sanoen, kipeys ei johdu kylmyydestä. Sairaus on aina bakteeri- tai virusperäinen. Näistä kummatkin tarttuvat, kasvavat ja leviävät, jos vastustuskyky ei ole tarpeeksi vahva.

Toiset sairastuvat helpommin

Better Bodies Camo

Ikävä kyllä totta on se, että toiset sairastuvat helpommin kuin toiset perimästään johtuen. Siihen ei voi itse vaikuttaa. Harvinaisempi tyyppi on sellainen, johon bakteerit ja virukset kyllä tarttuvat ihan samalla tavalla kuin muihinkin mutta henkilö ei varsinaisesti sairastu tai sairasta. Tällaisen perimän omaava on todella onnekas, mutta sitten kun hän harvoin tulee kipeäksi, on tauti todella voimakas. Toinen perimä on sitten juurikin se, johon suurin osa ihmisistä lukeutuu. Sairastellaan silloin tällöin ja kovuusasteet vaihtelevat.

Perimä ei kuitenkaan ole ainut, joka vaikuttaa. Onneksemme pystymme omilla valinnoilla ja elämäntavoilla vaikuttamaan siihen, miten helposti tulemme kipeäksi. On tärkeää, että oppii kuuntelemaan kehoaan ja tunnistamaan erilaisia asioita. Mikä on hyväksi ja mikä ei. Vastustuskykyä on mahdollista kasvattaa todella vahvaksikin, jos elintavat ovat kunnossa.

 Lapsuuden sairastamiset kertovat paljon

Better Bodies, Camo, Syksy
Oikeanlaisilla valinnoilla terveenä pysyy todennäköisemmin.

Lapsena sairastetut taudit ja kynnys ylipäätään sairastua kertoo todella paljon siitä, että miten helposti kukin sairastuu mihinkin. On tärkeää ymmärtää syitä ja seurauksia, jos haluaa aikuisiällä välttää flunssaepidemiat ja norovirukset.

Minulla on aina ollut vahva vatsa. Se ei ole paljon hetkauttanut suuntaan tai toiseen. Tämä siitäkin huolimatta, että lapsena olin lähellä anorektisuutta. Söin todella vähän. Ja todella huonosti. En juuri koskaan ole sairastanut korvatulehdusta tai vatsatautia. (Kiitos!) Mutta oli minullakin oma riesani. Ja se oli poskiontelontulehdukset sekä myöhemmin myös virtsarakon jatkuvat tulehdukset. Pääsin molemmista kuitenkin eroon. 

Tähän omaan tautitaipuvaisuuteen liittyen on tärkeää ymmärtää se, että niille oli syynsä. Nieluni on hieman ahdas ja olin lapsena kovin allerginen = poskiontelontulehdukset. Virtsarakon tulehdukset on naisilla puolestaan todella yleisiä lyhyestä virtsaputkesta johtuen mutta minulle syy näihinkin selvisi myöhemmin. Tajusin muutaman mutkan kautta, että niiden syy ei ole suvussa oleva yleinen esiintyvyys, vaan epätasapaino suoliston bakteereissa. Korjasin asian, ja kas, ne katosivat kuin ei koskaan olisi olleetkaan.

Vastustuskyky on kokonaisuutta

better bodies
Vastustuskyky on yksi mielenkiintoisimmista asioista kehossa ja onneksi olen päässyt syventymään siihen yliopisto-opintojeni kautta.

Tämä saattaa kuulostaa todella tylsältä mutta vastustuskykyyn pätevät ihan samat asiat kuin muihinkin ihmiskehoon ja sen toimintaan liittyvät asiat. Ne ovat peruselementteinä tunnetut ruoka, lepo ja liikunta. Näistä tässä yhteydessä tärkeimpinä ravinto ja lepo.

Eikä sekään vielä riitä, että mietimme minkälaista ruokaa syömme. Meidän täytyy tietää kuinka se vaikuttaa suolistoomme, sillä se on se paikka, mikä pitää olla kunnossa vastustuskyvystä puhuttaessa. Epämääräiset vatsakivut, kurinat, huono toiminta tai mikä tahansa tunnistettava seuraus johtuu aina jostakin syystä, eikä ole normaalia, jos oireet jatkuvat pitkään tai tulevat usein. Probiootit ja prebiootit ovat tärkeitä vatsan, eli siten suoliston toiminnalle (ja oikeastaan monen muunkin). Ne vaikuttavat positiivisesti vastustuskykyyn. 

Better Bodies, Streetwear
Terveenä pysyminen on parasta mutta vielä parempaa on se, että siihen voi itse vaikuttaa.

Luulen, että levosta ja unesta ei tarvitse mainita sen tarkemmin, koska ne varmasti kaikille ovat hyvin selviä asioita. Muistaa vain sen, että ei pelkästään määrä mutta ennen kaikkea laatu.

Ja tiedättekös mitä? Vaikka kuinka nämä asiat olisi kunnossa niin sekään ei valitettavasti riitä. Kaikista pahin altistaja kulkutaudeille on stressi. Älkääkä hämääntykö termiä stressi. Sitä on niin monenlaista ja monessa eri muodossa, että tässä yhteydessä ei voida puhua perinteisestä burn out -stressistä.

" Kyllä, liikunta on keholle stressiä. Toisesta näkökulmasta liikunta on kuitenkin myös luonnon oma antioksidantti, joka suojelee jopa syövältä. Täytyy vain oikeasti rehellisesti pohtia sitä, että minkälaisen olon liikunta aiheuttaa?"

Liikunta on stressiä. Parisuhdeongelmat on stressiä. Samoin kuin työpaineet, kiire ja huonosti nukutut yöt. Nämä kaikki ovat kehollesi stressiä. Ne täytyy tunnistaa ja ennakoida, koska keho (ja mieli) täytyy palauttaa niistä. Asiasta tekee entistä mielenkiintoisemman se, että jokaisella on yksilöllinen kynnys sille, kuinka paljon voi stressiä vastaanottaa ilman, että siitä koituisi jotain seurauksia. Siihen sitten puolestaan vaikuttavat perimä, hermosto, luonne, temperamentti ja niin edelleen.

Hyvä esimerkki kultaisesta keskitiestä tai tasapainoisuudesta on juurikin se liikunta. Kyllä, liikunta on keholle stressiä. Toisesta näkökulmasta liikunta on kuitenkin myös luonnon oma antioksidantti, joka suojelee jopa syövältä. Täytyy vain oikeasti rehellisesti pohtia sitä, että minkälaisen olon liikunta aiheuttaa? Liian kova rasitus liian pitkään ja varsinkin silloin, jos se ei oikeasti ole mieluista (!!), ajaa vain ojasta allikkoon.

Olen tässä nyt muutaman vuoden tullut siihen lopputulokseen, että minulle on muodostunut melko hyvä vastustuskyky. Olen ollut aika pahoissakin pöpöpesissä, jossa yksi toisensa jälkeen on kaatunut petiin. En ole sairastunut edes silloin, joka on saanut minut hifistelemään näissä asioissa entistä enemmän. Ja se on kannattanut.

Suojamuurimme ei ole täydellinen. Kun sitä uhkaa kylmyys, alkoholi, roskaruoka tai mikä tahansa asia, joka on stressin aiheuttajana. Puolustus joutuu siirtymään sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Silloin jätämme osan suojamuuristamme auki, joka on todella otollista aikaa taudeille.

Ennakoi ja hoida oikein

Better Bodies
Syksyn ei tarvitse olla pimeää, kylmää ja sairastelua! Se voi olla myös uudenlaista motivaatiota, punaisia huulia ja terveyttä.

Sitten yksi tärkeä asia, joka monella menee usein ohi: vitamiinien ja muiden valmisteiden ostaminen on liian myöhäistä, jos kipeys on jo tullut. Ne pitäisi olla kunnossa jo ennen sitä. Tärkeä sääntö on, että kun esimerkiksi ensimmäiset nuha- tai kurkkukipuoireet ilmestyvät nautitaan heti vahvaa (siis todella vahvaa) C-vitamiinia. Silloin siitä on apua. Toki meillä lääketiede on sen verran hyvää, että tietyillä valmisteilla voidaan helpottaa oireita jne. Mutta ne tekevät juurikin sitä, eli hoitavat seurausta - ei syytä.

Sitten täytyy panostaa myös asioihin. Nuku hieman enemmän kuin yleensä. Harjoita aktiivista lepoa päivän aikana ja syö puhdasta, ravinnerikasta ruokaa. Eli autetaan kehoa pikkaisen silloin, kun se on kovilla. Yleensähän kulttuuri on juuri päinvastainen: mennään töihin räkä poskella ja juostaan portaatkin siinä samalla. No ihan varmasti tulee kipeäksi sillä tyylillä ja pahimmassa tapauksessa tartuttaa muutkin siinä samalla.

Haluaisin myös muistuttaa, että kannattaa olla todella kriittinen siitä, mitä uskoo. Todella monella valmisteella ei ole mitään tutkimusnäyttöä siitä, että se todella toimisi. Se ei ole lainvastaista toimintaa ja näin ollen todella moni menee harhaan. Perinteinen esimerkki on magnesium ja lihaskrampit/suonenvedot. Siitä ei ole tarpeeksi tutkimusnäyttöä, vaikka se yleisesti tunnetaankin sellaisena asiana. Tosin, todella moni kokee että on saanut apua, mutta ei mennä nyt siihen. :D

Kannattaa kuitenkin kokeilla seuraavan kerran näitä vinkkejä, koska itselläni ne on toimineet joka kerta, kun olen vain tajunnut, että mitkä ne ensioireet ovat olleet. :)