Parhaimmat treenivarusteet

2+1 vinkkiä treenivarusteisiin 

Tänään kerron ehdottomasti parhaat treenivarusteet kuntosaliharjoittelua varten, jotka olen viime aikoina hankkinut. Muutama sananen myös siitä, kuinka ne ovat vaikuttaneet ja mistä ne kannattaa hankkia. Aloitetaas sitten.

Vetoremmit

Alkujaan mulla oli käytössä Better Bodies -vetoremmit, jotka oli malliltaan ne pujotettavat. Omassa käytössä olivat todella huonot, koska kaikki pujotusremmit ovat jotenkin hankalia ja niiden laittaminen kestää aina aikaa. Kyllähän niiden käyttämiseen tottuu melko nopeasti mutta kaikki remmit ei sovellu kaikille käyttäjille, jo senkin vuoksi, että osa ei kiristy tarpeeksi tiukalle. Tämä on osittain kiinni myös itsestä, sillä kannattaa lukea tuotetiedot hyvin. Nimimerkillä kokemusta on, sillä omat BB-remmit lensivät aika nopeasti kaapin nurkkaan liian ison lenkin vuoksi. Ei toiminut mun käytössä, ei.

Salilla ei muutenkaa huvita säätää ihan hirveästi, varsinkaan jos on ruuhka-aika ja ihmiset jonottaa tai kyttäilee samaa laitetta, jossa itse satut olemaan. Ei siinä tee mieli alkaa remmejä pyörittelee. Tietyissa sarjoissa lepo saattaa myös venähtää liian pitkäksi, jos ei saa nopeasti remmejä tukevasti tangon ympärille. Joillakin pujotettava malli varmaa toimii hyvin, mutta itse en kuulu siihen joukkoon, valitettavasti. 

Sitten jossain vaiheessa tuli markkinoille Versa Grippsit ja Tafferin vetoremmit, jotka ovat molemmat samalla tekniikalla valmistettu. Pohdin pitkään remmien tarpeellisuutta ja sitä kumpiin päätyisin. Lopulta päädyin Taffereihin, koska ovat valmistettu Suomessa ja halusin tukea kotimaista.

Enkä kyllä kadu hetkeäkään, että Tafferit ostin, sillä ne ovat tosi hyvät leukojen vedossa ja toimii niin ikään kaikissa selkäliikkeissä, joita olen itse tehnyt. Kuormaa saa nostettua ylöspäin jo senkin takia, että ei tarvitse keskittyä otteeseen yhtä paljon. Esimerkiksi suorin jaloin maastavedossa, loppuu yleensä puristusvoima ennen kohdelihaksen väsymystä, eikä treenissä sen takia päästä optimaaliselle tasolle. 

Taffereiden ostamiseen vaikutti sekin, että pääsin konkreettisesti niitä testaamaan Lappeenrannassa. Löysin nimittäin remmit ihan UK Koskimiehen liikkeestä ja päätin, että jos ne vaikuttavat hyviltä, ostan ne. Ja niinpä tein. Hinta Taffereilla on noin 60 euroa, eli ovat hieman Versoja edullisemmat. :)

Painonnostovyö

Nahkainen Better Bodies -painonnostovyö on ollut ehkä paras ja hyödyllisin hankinta, mitä tulee treenivarusteisiin. Etenkin siitä on apua, jos kärsii vatsalihaserkaumasta.

Hävettää ihan vähän myöntää, miten kauan minulla kesti hankkia tämä vyö, vaikka valmentaja siitä kerkesi sanomaan useaan otteeseen. Olen kuitenkin supertyytyväinen, että sain sen vihdoin ostettua, sillä vyö auttaa etenkin kyykyissä ja raskaissa nostoissa mutta siitä on apua monissa muissakin liikkeissä. Yksi tällainen liike on esimerkiksi kulmasoutu.

"Keskivartalon hyvä hallinta on perusedellytys treenaajille. Vyö on hyvä apu, mutta ei maagisesti opeta sinua käyttämään keskivartaloa optimaalisesti."

Moni ei ehkä ymmärrä, kuinka suuri rooli keskivartalolla pitäisi olla kuntosaliharjoittelussa. En äkkiseltään keksi sellaista liikettä, jossa keskivartalo ei olisi aktiivisena, joten se ehkä osoittaa, miksi rooli on iso. Kaikki eivät kuitenkaan osaa, valitettavasti, käyttää keskivartaloaan. Tämä on lähes ensimmäinen asia, jonka tilan katson asiakkailtani esimerkiksi ennen kovia kyykkyjä.

Minulla on vyöstä S-koko, ja se taitaa ollakin pienin koko Fitnesstukulla, josta sen olen ostanut. Siinä riittää itselle vielä "pienenemisvaraa" tarvittaessa. Tuon kaupan kanta-asiakas olen ollut niin kauan kuin olen treenannut, koska sieltä olen saanut käytännössä kaiken, mitä olen ikinä voinut kuvitella tarvitsevani. 

"Painonnostovyön tulee olla laadukas, mielellään aitoa nahkaa, että se kestää käyttöä!"

Vöissä on saatavilla monia malleja, mutta sanon tämän vain kerran: Älä osta tarrakiinnitysvyötä! Tarrojen pitävyys heikkenee ajan myötä, koska ne eivät kestä käyttöä kovinkaan hyvin. Silloin niiden käyttämisestä tulee riski, koska ne saattavat avautua kesken sarjan. 

Vyö auttaa rytmittämään hengitystä liikkeiden aikana, joka puolestaan edistää keskivartalon hallintaa. Hengityksellä on sitä kautta myös merkittävä rooli raskaissa liikkeissä. Hengästyessä, (koska niin varmasti käy raskaissa liikkeissä) ei voi rueta läähättämään, koska silloin tuki muuttuu vartalossa. Joskus onkin hassua, että voimaa riittäisi mutta hapenottokyky on huonompi ja sarja saattaa jäädä sen takia kesken. Kuntosaliharrastajien ei senkään puolesta kannata unohtaa aerobisiä treenejä.

Vyö auttaa myös silloin, kun keho on jo väsynyt pitämään tukea yllä. Silloin vyö pikkuisen avustaa ja hallinnan saa pidettyä riittävissä määrin. Se auttaa toki siinä perinteisessä selän asennon ylläpitämisessäkin. Eihän kukaan vain nosta raskaita kuormia pyöreällä selällä?

Minulle henkilökohtaisesti vyö on erittäin hyvä, sillä keskivartalon tuki ei ole samalla tasolla kuin ennen raskautta, erkauman vuoksi, kuten ehkä jo mainitsin. Pystyn kuitenkin myös treenaamaan ilman sitä, eli mistään vaikeista ongelmista ei ole kyse ja itse asiassa, omien tuntemuksien perusteella en arvaisi kärsiväni erkaumasta. Täytyy kuitenkin vielä muistuttaa, että vyö ei korvaa keskivartalonhallintaa ja sitä tulisi opetella myös ilman vyötä.

+ Kengät 

Kengät ei välttämättä ole varsinaisesti treenivaruste, mutta hyvät salikengät auttaa treenien sujumisessa melkoisesti. Omistan tällä hetkellä kolmet eri kengät, joista kahdet ovat Reebokin valmistamat ja nämä kuvassa näkyvät Niken Free-mallistosta. Jokainen kenkäpari on ostettu eri käyttötarkoitusta varten, enkä toistaiseksi ole keräillyt kenkiä "huvikseen". 

Niken kengät on ostettu Sportamorelta, sillä siellä on aina hyviä tarjouksia koko valikoimassa. Kengistäkin saattaa saada helposti 30 prosenttia pois hinnasta ja sen takia etsin erityisesti kenkiä, aina Sportamoren nettikaupasta. Sama kenkäpari saattaa jossain muussa liikkeessä maksaa useita kymmeniä euroja enemmän.

"Kenkien hinnalla ei toisaalta pitäisi olla väliä, koska hyvät kengät ovat todella tärkeät jalkojen ja koko kehon hyvinvointia ajatellen!"

Nämä Niken kengät sopii loistavasti kuntosalilla käpyttelyyn ja painotreeniin. Tätä mallia en ostaisi aerobisiä varten, sillä pohja ei juurikaan jousta, eikä juokseminen siten tunnu ihanteelliselta. Näissä on omasta mielestäni myös normaalia pienemmät koot. Hyvältä ne kuitenkin näyttävät, ja etenkin jalkaprässi ja kyykkyliikkeet tuntuvat tukevilta nämä kengät jalassa. 

Treenin iloa! :)

*postauksessa kaupallisia linkkejä

 

p.s. Jos pidät blogistani, voit painaa postauksen alla olevaa tähteä tai voit tulla tykkäämään blogini Facebook-sivusta, jonne jaan mun hyödyllisimpiä postauksia. Kiitos <3 :)