Penttilät reissaa, ei siis mikään perinteinen matka

Mietittiin keväällä, mihin matkustettaisiin häämatkalle ja päädyimme Espanjan ja Kreikan väliseen taistoon, jonka Kreikka lopulta voitti, mutta vain täpärästi. Kreikassa meitä viehätti maan historia ja antiikkiset nähtävyydet, joita siellä tosiaan on paljon.

Ajankohdaksi valittiin syksy, sillä silloin siellä olisi vielä lämmintä mutta pahin turistikausi olisi jo ohi. Suunnitelmissa oli häämatka mutta loppujen lopuksi reissu kääntyikin useamman tyypin aktiivilomaksi. :)

Lennot varattiin suoraan Ateenaan, josta oli tarkoitus lähteä vuokratulla autolla kiertämään Kreikkaa Korinttiin ja Olympiaan. Kiviraunioista kerkesi tulla melkoinen sisäpiirin vitsi, niin paljon siellä niitä on. Lämpötilakin nousi suomalaiselle hipiälle huimaan 37 asteeseen ja aurinkorasvaa sekä vettä kului reissun ajan melko suuria määriä. Se siitä "lämpimästä" säästä. Se oli enemmänkin tukahduttavan kuuma kera polttavan auringon, mutta ei valiteta!

Kivistadion, upea!

Jottei elämä olisi käynyt liian rennon reteeksi, niin saavuttuamme keskellä yötä etukäteen varatulle"hotellille", reissu iski vasten kasvoja ja Ateena näytti pimeässä maailman kurjimmalle paikalle (sekä vertauskuvallisesti, että ihan oikeasti). "Hotellimme" oli aivan järkyttävä ja en edes ymmärrä, miksi tuhlasimme aikaamme ja menimme huoneisiin, sillä sieltä poistuminen oli paras päätös ikinä. Minulle viimeinen pisara oli sängylläni juossut lutikka, jonka seurauksena tuli napattua Michael Kors aika vikkelään takaisin olalle ja poistuttua takaisin käytävään. Tilanteeseen liittyy paljon muutakin, mutta sen avaaminen veisi kokonaisen postauksen verran, joten jätämme tämän tähän. Sen verran sanon, että olemme lähettäneet päivitysvaatimuksen hotellin kuvaukseen, jotta kukaan muu ei erehtyisi menemään samaan paikkaan, sillä kuvat netissä ja näkymä todellisuudessa, ovat niin kaukana toisistaan ettei siihen sanat riitä!

Kärsiviä, eli zombie-koiria, oli ihan liikaa..

Mitä sitten ryytyneet matkalaiset keksivät ratkaisuksi Ateenan yössä? Jätimme hotellihuoneiden avaimet tiskille (koska vastaanottaja nukkui hotellin sohvalla, eikä vaivautunut nousemaan..) ja lähdimme etsimään 24h hotelleja lähiseudulta. Tämä tapaus jätti tähän matkaajaan niin syvät traumat, että seuraavassa paikassa änkäydyin miehen kanssa samaan, yhden hengen sänkyyn ja napsautin valot päälle - ihan vain, koska silmissä juoksi lutikka ja nenässä haisi kloori edelleen edellisestä "hotellista" johtuen. Tapahtunut lannisti matkatunnelman täysin ja olin jo ihan valmis lähtemään takaisin kotiin. Eikä ekana yönä juuri nukuttu.

Akropoli ja palanut naama :D

Onneksi suomalaiset ovat kuitenkin tunnettuja huumoristaan ja niinhän siinä kävi, että seuraavana päivänä jo naurettiin koko hommalle ja siitä riitti vitsiä loppulomaksi. Ateena sen sijaan säilyi minun silmissä pettymyksenä, jos ajatellaan paikkaa kaupunkina. Zombie-koiria, likaisia katuja, slummialueita, hylättyjä taloja, rapistuneita rakennuksia, graffiteja..

Dionysoksen teatteri

Todella erikoista, että kadulla tulee vastaan upea palatsi ja sen vastapuolella on aivan hylätty ja pilaantunut autio rakennus. Tai kesken jäänyt rakennus. Tai konkurssiin mennyt liike, jonka edusta tulvii posteista edelleen. Joka kerta, kun katseeseen osui tällainen ikävyys, mietin mikä mahtaa olla sen tarina: kuka siinä on asunut, minne hän on mennyt ja miksi. Ateena sopisi erittäin hyvin jonkin kauhuleffan kuvaamiseen..

Akropoli edelleen

Kaupunki ei tarjonnut minulle kauheasti positiivista mutta ikävät fiilikset paikkautuvat upeilla nähtävyyksillä, lämmöllä, merellä, ruualla ja maaseudulla. Kaikista parasta Kreikkaa on ehdottomasti maaseutu, joka on juuri sellaista, joksi sen olin mielessäni kuvitellut. S-mutkat keskellä ei-mitään, rehottavat oliivipuut, lammaslaumat tiellä ja alkeellinen elämä sekä ympäristö.

Parthenon oli pahin turistirysä, mutta silti niin upea!
Opiskelijakortilla pääsi ILMAISEKSI tosi moneen nähtävyyteen. Parthenonkin maksoi 20 euroa mutta opiskelijakortilla saattoi säästää sen summan.

Näin, koin ja rakastuin. Maalla ajellessa tajusi väkisinkin sen, miten erilaista elämä heillä on. Paikasta tuli seesteinen, rauhallinen fiilis. Tunne, että he ovat onnellisia juuri siinä asemassa, jossa elävät, eivätkä kaipaa yhtään mitään muuta. Ei ole ongelmia, stressiä tai turhuuksia. On vain koti, elinkeino ja perhe. Kaikki on siinä, ulottuvilla. Sinne viljelmien sekaan sitä ois itsekin voinut jäädä, paimentamaan lampaita ja nauttimaan elämästä kaikessa sen yksinkertaisuudessaan.

#ancientcorinth

Kreikassa on tosi hyvää ruokaa ja paikalliset, varsinkin siellä syrjemmässä, ovat aivan ihania. Fetajuusto maistuu arvatenkin ihan erilaiselta kuin täällä, ja gyros kasvisversiona oli myös tosi hyvää. Isoissa turistipaikoissa kaikki on kallista mutta kun osaa etsiä oikeasta paikasta, niin kaiken saa halvemmalla. Kreikkalaiset "markkinat" oli tosi ihanat ja kaikista paikoista, joissa olen käynyt, tuolta saa ehdottomasti parhaat tuliaiset. Hinnoista hyvä esimerkki on vaikkapa kahvi. Turistipaikoissa cappuccino on Suomen hinnoissa (3,5€), kun taas vaikka Korintissa sama kahvi oli vain vaivaiset 1,5 euroa.

Tuonne me kiivettiin!
Ei vielä lähellekään huipulla..
Ehkä puoli välissä..

Ihastuin kreikkalaisiin käsityönä tehtyihin tuotteisiin, kuten saippuoihin ja yhteen reppuun, joka mun oli pakko saada. Yllätyin myös siitä, miten hyvät ostosmahdollisuudet Ateenassa on ja tietysti tinkiminen onnistuu myös. Kokonaisuudessaan matka oli avartava ja tästä reissusta jäi mieleen ihania muistoja, joita muistellaan ilolla vielä pitkään.. :)

Vihdoin huipulla!
Upea paikka!

Autolla ajaminen oli kanssa tosi kivaa, vaikka Ateenassa liikenne onkin ihan hullua. Suomessa sentään autoilu on turvallista mutta ihan oikeesti Kreikan meno, huh hu. Kävelyäkin tuli päivittäin kymmenisen kilometriä tai yli, joten kyllä siinä kuumuudessa varmasti kroppa oli kovilla. Toki, lutikoiden (eihän sitä täysin varmaksi tiedä, että ne oli niitä..) lisäksi meille sattui vissiin joka päivä jotain kommellusta ja oma naamakin pääsi palamaan, mutta kokonaisuudessaan pidin kyllä reissusta. Silti, on ihan h*lvetin ihanaa olla kotona ja nukkua omassa sängyssä <3

Olympia
Muinaiset pylväät. He on käyttänyt simpukoita, koska jäljet näkyvät vieläkin!

Urheiluvaatehulluna täytyy vielä kertoa, että kävin ensimmäistä kertaa Niken omassa, 3-kerroksisessa myymälässä, joka oli ihan oikeasti yksi loman kohokohtia! Liike oli vieläpä upouusi, vasta avattu.

Viimeinen ilta..

Matka päättyi siihen 37 asteen helteeseen ja vietimme koko päivän rannalla matkalaukkuja raahaten, kuin aidot nomadit. Paluumatka sujui ongelmitta, vaikka unta ei kerennyt saada yhtään. Lento kun lähti kolmen aikaan yöllä ja Helsingistä matkattiin suoraan Savoon, josta vasta Lappeenrantaan. Päivä (ja koko reissu) meni kuitenkin töitä tehden, joten matkailu otettiin hyötykäyttöön. Seuraavaan reissuun menee luultavasti jonkin aikaa, niin ihana minusta on olla kotona ja päästä takaisin rutiineihin.

Mitä mieltä sä olet Kreikasta? :)